Autoliitto ilmoitti eilen rakentavansa valtakunnallisen latausverkon sähköautoilijoille. Perusverkoston, kattaen noin sata latauslokaatiota, on tarkoitus nousta maahan viidessä vuodessa.
Tasavallan tuoreimman latausverkoston toimitusjohtaja Niila Rajala kertoo, että verkostoon tulee monipuolisesti eri tehoisia latauspalveluja: esimerkiksi peruslatausta kohteisiin, joissa auto seisoo yön yli, sekä teho- ja suurteholatausta nopeampaa lataustaukoa silmällä pitäen.
– Tarjottavan latauksen teho riippuu lokaation luonteesta, Rajala jatkaa.
Latauslaitteet brändätään Autoliiton tunnuksin ja niiden taustalla toimii Virran järjestelmä.
Sijainti, sijainti ja sijainti
Suomalainen latausmarkkina on kääntynyt sijaintipeliksi: se kenellä on käytössään liikenteellisesti hyviä sijainteja on vahvoilla myös latauspalvelujen tarjonnan suhteen. Erityisesti huoltoasemaketjut ja vähittäiskauppa ovat vahvoilla kun kasvavaa latausmarkkinaa jaetaan.
Autoliitolla ei omia sijanteja kuitenkaan merkittävästi ole hallussaan. Rajala ei halua yksilöidä ensimmäisiä latauspaikkoja, mutta on kuitenkin luottavainen, että muun muassa Autoliiton yhteistyötahojen kautta sopivia paikkoja latauspalveluille löytyy.
Latausmarkkina ei pirstaloidu lisää
Suomessa on tällä hetkellä neljä merkittävää avointa latausverkostoa (ABC-lataus, K-Lataus, Recharge Infra esimerkiksi Fortum Charge & Drive -sovelluksella ja Virta), ja Autoliiton verkoston voisi ajatella olevan yksi lisäpeluri lisää markkinalle, joka jo nyt osoittaa pirstaloitumisen merkkejä.
Autoilijan kannalta ongelmia ei kuitenkaan pitäisi tulla, kiitos yhteistyötaho Virran. Käytännössä Virran lataustägi toiminee Autoliiton latureissa, samoin kuin Autoliiton lataustägi tulee jatkossa toimimaan muiden Virran verkoston, esimerkiksi Helenin laitteissa. Virta-yhteistyö on hyvä lähtökohta Autoliitolle.
Esimerkiksi Norjan sisarjärjestö Norges Automobil-Forbund (NAF) tarjoaa oman latauspalvelunsa kautta laajaa, eri lataustoimijoita yhdistävää palvelua, jossa autoilija voi NAF:n lataustunnuksella ladata eri verkostojen latureilla. NAF:n palvelu perustuu kuitenkin samalla kortilla käytössä olevaan MasterCardiin, eikä tällainen palvelu siis ole Suomessa Autoliiton tähtäimessä.
Autoliiton uutinen oli yllättävä siksikin, että Autoliitto ei ole profiloitunut erityisen sähköautomyönteiseksi. Sähköautojen ensirekisteröintikäppyrät osoittavat kuitenkin tiukasti ylöspäin, joten Autoliiton askel latauspalvelun parantamiseksi on kiinnostava, tervetullut ja erityisesti muutos oikeaan suuntaan. On kiinnostavaa nähdä, lähteekö Autoliitto esimerkiksi jonkin huoltoasemaketjun kanssa yhdessä perustamaan latauslokaatioita.
Ensimmäiset lataukset Autoliiton laturista voisivat tapahtua loppukesästä tai alkusyksystä.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.