Kaupallinen yhteistyö: eParking. Ensirekisteröitävistä autoista jo noin puolet on ladattavia, joten monella autoilijalla on tänä päivänä järjestettävänään yhä useammin paitsi pysäköinti myös lataus.
Suurteholataus on sähköautoilijalle yksi vaihtoehto: se lataa auton nopeasti ja mahdollistaa ripeän paluun takaisin tielle. Haittapuolena on tavallisesti hinta: lataus suurteholaturilla on usein se kallein tapa lisätä ajokilometrejä akkuun.
eParking tarjoaa latausta pysäköintipaikoille – ja pysäköinnin maksupalveluja
Edullisempia latausvaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla. Sellaisen tarjoaa kotimainen eParking, joka tarjoaa yhdessä paketissa sekä pysäköinnin että latauksen palveluja esimerkiksi taloyhtiöille, yrityksille ja pysäköintihalleille.
Nimenomaan pysäköintipaikkojen sähköistäminen on avain sähköisen liikenteen yleistymiselle.
Suurimmalla osalla autoilijoista päivittäinen ajomatka on selvästi lyhyempi kuin yleisimpien sähköautojen toimintamatka. Oma kulkine viettääkin usein suurimman osan ajastaan joko kodin tai työpaikan parkkiruudussa, joka on luonteva paikka ladata autoa. Kun kotiparkissa on sähköä tarjolla, jää tarve kalliimmalle suurteholatauksellekin pieneksi.
Parkkeerattuna pienempikin latausteho on riittävä. Esimerkiksi yön yli ladattaessa jo muutaman kilowatin latausteho riittää useimmissa tapauksissa täyttämään auton akuston. Tällaista pysäköinnin yhteydessä tehtävää matalatehoista latausta kutsutaan usein pysäköintilataukseksi.
Koko palvelupaketti yhdeltä toimijalta
Pysäköintilatauksen järjestelyssä pohdittavaksi tulee esimerkiksi latauslaitteiden asennustyöt ja huolto, parkkialueen tai -talon sähköliityntöjen riittävä teho sekä älykäs tehonjako eri latauspaikkojen välillä sekä varsinaisesta lataussähköstä laskuttaminen. eParking tekee juuri tämän, ja näin parkkihallin omistajalle tai vaikkapa taloyhtiön isännöitsijälle jää vähemmän murehdittavaa samalla, kun loppukäyttäjän palvelu paranee.
Pysäköintilatauksessa on muutenkin järkeä. Matalatehoinen lataus ei kuumenna akkua mainittavasti, ja on siten auton akustolle suuritehoista latausta parempi vaihtoehto. Myös latauslaitteiston ja suurenkin latauskentän kustannukset ovat vain murto-osa suurteholataukseen verrattuna. Yleensä pysäköintilataus tapahtuu yöllä, jolloin sähkö on paitsi edullisinta, myös ympäristöystävällisintä. Ja tietysti kotona ladatut ajokilometrit säästävät suurteholatauspaikkoja niille autoilijoille, joilla todella on tarve ladata nopeasti.
Latauksen hallinnointia ja maksuja varten eParking tarjoaa autoilijalle maksusovelluksen älypuhelimeen. Onkin luontevaa, että samalla sovelluksella hallitaan latauksen lisäksi myös pysäköintiä. eParking onkin myös merkittävä julkisten pysäköintialueiden pysäköintimaksuoperaattori. Pysäköintipalvelu sopii kaikille autoilijoille, käyttövoimasta riippumatta.
Pysäköintilataus nostaa asunnon arvoa
Mahdollisuus ladata autoa on myös kiinteistön tai asunto-osakkeen arvon määrittelijä. Nordean vanhempi analyytikko Juho Kostiainen totesi katsauksessaan, että latausinfra vaatii investointeja erityisesti taloyhtiöiltä, ja nimenomaan latauspaikan puute voi tulla entistä useammin asuntokaupan esteeksi. Pysäköinnin latausratkaisuja kannattaa siis miettiä ihan jokaisessa taloyhtiössä.
eParking on suomen suurin yritys- ja kotilatausverkosto noin 67 000 latauspaikalla. Näistä latureista suurin osa on taloyhtiöiden ja muiden yksityisten toimijoiden parkkiruuduissa mahdollistamassa sähköistä liikkumista joka päivä.
eParking-palvelun tarjoaa vuonna 2009 perustettu IGL-Technologies Oy.
Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä eParkingin kanssa. Sähköntuotannon hiilipäästöjä voi seurata esimerkiksi Fingridin www-palvelussa.
Teksti: Tuomas Sauliala, Kuva: eParking
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.