Audi ottaa kojelaudallaan askeleen eteenpäin

Audi toi 2012 ensimmäistä kertaa Rightwaren suunnittelusoftalla tehdyn kojelaudan autossaan myyntiin. Nyt pääsin koeponnistamaan tämän tekniikan uusinta sovellusta Audi Q7 etron -mallissa.

Audi tekee paraatimallinsa kojelautan sekä ratin takana että keskikonsolissa nykymalliin digitaalisesti, näytöillä. Kumpikaan näyttö ei ole kosketusnäyttö, eikä kummassakaan ole painikkeita näytön yhteydessä. Ratin takana olevaa näkymää (jota Audi kutsuu nimellä Virtual Cockpit) hallitaan aivan loogisesti ratin painikkeista, mutta keskikonsolinäytölle on oma erityinen kosketyslevy-numeropikavalinta-painike-rullapainike -käyttöliittymänsä keskikonsolin alla, vaihdevalitsimen edessä. Audi tuntuu siis valitsevan samansuuntaisen linjan kuin BMW ja Mersu kosketuskäyttöliittymänsä kanssa, kun taas saman konsernin Volkswagen tekee keskikonsolinäyttönsä Teslan tapaan kosketustekniikalla.

Rightwarea käsittelevä juttuni on täällä

Näyttöjen grafiikat ovat rautakiihdytettyinä sulavia. Ilman mittalaitteita silmämääräinen tuntuma on kuitenkin se, että aivan 60 fps päivitysnopeutta näytöillä ei saavuteta.

audi-cockit-1016

Audissa on muutama eri ajotila. Audin keskikonsolinäyttö animoi yksittäisen ajotilan ominaisuudet.
Audissa on muutama eri ajotila. Audin keskikonsolinäyttö animoi yksittäisen ajotilan ominaisuudet.
Audi läpäisee McDonald's -testin: Auto osaa kertoa missä on lähin Mäkkäri.
Audi läpäisee McDonald’s -testin: Auto osaa kertoa missä on lähin Mäkkäri.
Vaihdekepin edessä olevalla kosketuslevyllä piirretään kirjaimet navigaattoriin, valitaan valikko oikealta tai vasemmalta, ja valitaan radiokanavan esivalinnat. Rullalla liikutaan valikoissa.
Vaihdekepin edessä olevalla kosketuslevyllä piirretään kirjaimet navigaattoriin, valitaan valikkoja  ja valitaan radiokanavan esivalinnat. Rullalla liikutaan valikoissa.

Virtual Cockpit muistuttaa hyvin paljon aiemmin testaamani Passat GTE:n vastaavaa näyttöä. Liekö kyseessä sama komponentti tai samoja suunnittelijoita. Audi mahdollistaa Volkkarin tapaan isot ja pienet mittaritaulut keskikohdan molemmin puolin, ja niiden väliin esimerkiksi navigaattorinäkymän. Muita tietoja voisivat olla vaikkapa viimeeksi soitetut puhelut, auton tehonkulutus, polttoaineenkulutus, auton kantama, soitossa oleva musiikkikappale ja niin edelleen.

Audin eduksi on todettava, että keskikonsoli on myös laadullisesti aivan yhtä hyvä kuin Passatissa. Esimerkiksi laaja navigaattorinäkymä kattaa jopa yksittäiset talot karkeina 3D-malleina, mistä on iloa Helsingin kaduilla suunnistaessa. Ajon kannalta HUD-näyttö olisi ehkä vielä parempi, mutta sitä tässä Audissa ei ole.

Laajat näyttötoiminnot näkyvät nappuloiden määrässä: rattiin on tuotu kaksi rullaa sekä 12 painiketta kuskin iloksi. Näiden lisäksi ratin takana on muutamat viikset painikkeineen. Näitä kannattaa opetella käyttämään ihan ajan kanssa, että oikeaa nappulaa hakiessa ei vahingossa aja metsähallituksen hallintoalueelle.

Selkeä vertailukohta käyttöliittymään voisi olla Tesla, jolla on oleellisesti vähemmän toimintoja ratissa sekä ratin takana näytössä. Siinä missä Audilla ja Volkkarilla voidaan vaihtaa näytön keskikohdan informaatiosisältöä, Teslan lähtökohtana on rullalla valittavat monitoiminäytöt vakioidun keskikohdan molemmin puolin. Teslan eduksi on sanottava, että muutaman sadan kilometrin jälkeen Teslan ratkaisu on hivenen selkeämpi ja myös tyylikkäämpi.

Audi sortuu Volkkarin tapaan tuuppaamaan näytön täyteen himmeliä ja informaatiota mikä ei välttämättä ole kuskille oleellista. Audin etuna toisaalta on paljon parempi navigaattorinäkymä ja katsantokannasta riippuen kai suuren informaatiomäärän voi hyvänäkin asiana nähdä.

Audin Virtual Cocpit on kuitenkin hieman yllättäen niin hyvä, että huomasin ajossa usein kytkeväni keskikonsolin näytön tarpeettomana kokonaan pois päältä. Tesla-kuskihan tarvitsee keskikonsoli-kosketusnäyttöä vähän kaikenlaiseen auton säätöön.

Keskikonsolin näytöstä on eniten iloa matkustajalle esimerkiksi tilanteessa jossa matkustaja syöttää navigaattoriin uuden kohteen kuskin keskittyessä ajamiseen. Myös monet hieman syvemmälle menevät asetusvalinnat tehdään vain keskikonsolista. Peruutuskamera ja tutkat sekä hieman yllättäen istuimen säädöt esittävät informaationsa keskikonsolin kautta.

Välillä juolahtaa kuitenkin mieleen, että Audilla ei oikein olla tehty selvää tehtävänjakoa kesikonsolinäytön ja Virtual Cockpitin välille, molemmissa on niin paljon samoja elementtejä.

Audin eduksi on todettava, että kosketuslevy keskikonsolissa toimii valtavan hyvin verrattuna Mercedes-Benzin lähes käyttökelvottomaan kosketuspinta-rulla -yhdistelmään. Toisaalta Audi pistää ihmettelemään Volkswagenin käsitystä siitä mikä on hi-end -tuote, sillä edelleen Passat GTE:n ja e-Golfin kosketusnäytöt ovat parasta mitä saksalainen on pystynyt tekemään autojen käyttöliittymälle. Tekstin syöttö on niin paljon helpompaa kosketusnäytöllä, samoin kuin navigaattorin käyttäminen.

Virtual Cockpit perustilassa: Vasemmassa mittarissa tehon käyttö prosentteina sekä diesel-moottorin kierrosnopeus, oikealla nopeusmittari. Tässä näkymässä valitsin keskelle numerostatistiikkaa ajon energiankulutuksesta.
Virtual Cockpit perustilassa: Vasemmassa mittarissa tehon käyttö prosentteina sekä diesel-moottorin kierrosnopeus, oikealla nopeusmittari. Tässä näkymässä valitsin keskelle numerostatistiikkaa ajon energiankulutuksesta.
Ratin vasen puoli kattaa Virtual Cockpitin näkymään liittyvät valinnat.
Ratin vasen puoli kattaa Virtual Cockpitin näkymään liittyvät valinnat.
Audin navigaattorinäkymä on oikeasti todella hyvä. Kenties paras mitä olen päässyt ajamaan.
Audin navigaattorinäkymä on oikeasti todella hyvä. Malliesimerkki Helsingin Töölöstä.

Vaikka sekä keskikonsoli että ratin takainen instrumenttikokoelma esitetään digitaalinäytöllä, on auton muu kojelauta edelleen nappuloita täynnä. Audille digitaalinen mittaristo on siis askel eteenpäin autojen kehityksen kaaressa, ei sellainen mullistus kuin mitä vaikkapa Volkswagenin ID-konseptista on lupa odottaa Pariisin 2016 autonäyttelyn perusteella. Ehkäpä Audi sittenkin vielä harjoittelee ja totuttaa asiakkaitakin ajatukseen näytöstä käyttöliittymänä.

Mutta muutos elää: Audi Q7 e-tronissa ei ole enää kojelaudassa toimintoja radiokanavan valinnalle; se tehdään valikkojen tai ratin painikkeiden kautta. Uskon että olemme ottaneet vasta aivan alkuaskeleet sillä kehityskaarella mitä autojen käyttöliittymät vuosikymmenen sisällä ovat.

Teksti ja kuvat : Tuomas Sauliala

Kirjoitan vielä erikseen autoarvostelun Q7:sta, mutta käsitellään nämä mielenkiintoisemmat asiat ensin.

Yksi kommentti artikkeliin ”Audi ottaa kojelaudallaan askeleen eteenpäin”

Kommentointi on suljettu.