Lisää virtaa ja tehoa Kempowerin suurteholatureille

Sähköautot ja niiden latausjärjestelmät kehittyvät nopeasti. Tällä kertaa jopa niin nopeasti, että vain muutama viikko sitten kirjoittamani juttu suurteholatauksesta osoittaa nopeita vanhentumisen merkkejä. 

Mutta tämä on hyvä asia!

Kempower ja Recharge Infra ovat nimittäin ottaneet käyttöön Kempowerin kotikentällä Lahdessa Launeen McDonald’silla uutta tekniikkaa. Kempowerin S-Sarjalainen tarjoaa normaalisti 300 ampeeria virtaa, mikä rajoittaa 400-volttisilla järjestelmillä latauksen maksimitehon noin 120 kilowattiin. Kävin tätä läpi aiemmassa tekstissäni.

Huomaa uusi teksti Kemppiläisen näytöllä: ”124 kW, auto rajoittaa.”
Kempowerin laturin maksimiteho ei siis sinänsä kasva, mutta se tarjoillaan suuremmalla virralla ja matalammalla jännitteellä. Näin nykyautot pystyvät hyödyntämään lataustehoa paremmin.

Nyt Kempower on tuonut Launeelle asennettuun laitteistoon kovemman huippuvirran: peli tarjoaa 25% enemmän virtaa, eli enintään 375 ampeeria ja siten käytännössä, yleensä myös 25% enemmän lataustehoa. Esimerkiksi Volvo XC40:n maksimivirta on juuri tämä 375 ampeeria, joka 400 voltin järjestelmällä nostaa latauksen huipputehon 120 kilowatista 150 kilowattiin. Muita latausvirran nostosta erityisesti hyötyviä menopelejä ovat muun muassa Audi e-tron (se vanhempi, isompi malli) ja Tesla Model 3.

Lue myös: Mikä ihmeen suurteholataus?

Rajoittaako lataustehoa auto vai laturi?

Toinen kiinnostava uutuus on tieto tehoa rajoittavasta osapuolesta: Laite kertoo näytöllään jos lataustehoa rajoittaa auton kyky ottaa tehoa vastaan. Varsinkin tällaisten dynaamista kuormanjakoa tekevien laitteiden kohdalla on kiinnostavaa tietää kumpi osapuoli matalalta tuntuvan lataustehon taustalla on. 

Testipenkkinä toimi Audi e-tron 40, jonka suurin mahdollinen latausteho on 125 kilowattia. Latauslaitteen näytölle tuleekin teksti “124 kW Auto rajoittaa”, mikä indikoi järjestelmän toimivan kuten tarkoitettu on.

Uusi virtaa nostava ohjelmisto on käytössä myös juuri avatulla, Suomen suurimmalla Kempower-latauskentällä Turussa, paikallisen Rinta-Joupin autokaupan pihassa.

Kempowerin laitteiden lisäksi myös Recharge Infran hallinnoimien Alpitronic Hyperchargereiden latausvirtaa on viimeaikoina nostettu 500 ampeeriin. Suuresta latausvirrasta hyötyy erityisesti Tesla Model 3, joka pystyy nyt lataamaan jopa 200 kilowatilla Hypercharger-laitteista.

Teksti, kuvat ja kuvitus: Tuomas Sauliala


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.

3 kommenttia artikkeliin ”Lisää virtaa ja tehoa Kempowerin suurteholatureille”

  1. 18.9. lataus Rintajouppi Turku Kempower ei onnistunut Volvo XC40 Recharge vm 2022. Auto esti latauksen aloituksen. Kokeilin kahta eri tolppaa. Vieressä oli ok lautauksessa Tesla Model 3

  2. Erittäin hyvä kirjoitus. Ihmettelin nimittäin juuri eilen miksi Tesla Model S 75 sai ABC-latauksen uudesta 100 kW laturista vain noin 75 kW lataustehoa. Selityksenä on ko. laturin 240A maksimivirta (240A * 400V = 96 kW) ja ’pieniakkuisen’ Teslan matalahko akkujännite. Teslan suuremmat akut ovat nimellisesti 400V. ABC-latauksen nimellisesti 80 kW laturi ilmeisesti kärsii samasta ongelmasta, jolloin 200A virta rajoittaa maksimitehon alle 70 kW tasolle autoille joiden nimellinen akkujännite on 350V.

    Tästä voisi ehkä tehdä uudenkin blogikirjoituksen, nyt kun näitä nimellisesti korkeatehoisia mutta matalahkolla virtarajalla varustettuja latureita on alkanut ilmestyä S-ryhmän toimipaikkoihin.

    • Kiitokset. Ja tosiaan, ABC-Lataus näyttäisi laittavan aika moneen toimipisteeseen Phoenix Contactin matalamman lataustehon CCS-pistokkeita, juurikin tuolla 80 kilowatin maksimiteholla. Monelle tämä tarkoittaa oikeasti matalampaa maksimitehoa. Toisaalta omat kokemukset ovat sellaisetkin, että ABC-Latauksella ladataan harvoin yksin, joten jo dynaamisen tehonjaonkin takia oma maksimiteho on selvästi alle 80 kW.

Kommentointi on suljettu.