Koeajo: Mercedes-Benz B Electric Drive

Mercedes-Benzin on rakentanut ainoan täyssähköautonsa B-mallin runkoon. Kyseessä on kompaktiluokan etuvetoinen auto, jonka sähköinen voimalinja on alunperin Tesla Motorsilta alihankittu. Nykyään Mersu tekee voimalinjansa jo itse.

MB B täyssähköisenä on ulkoa päin kuten mikä tahansa B-sarjalainen. Ulkoa katsottuna vain sinisistä sivupeileistä ja etusäleikön sinisistä paneeleista voi erottaa auton olevan jotain muuta kuin dieseliä tai bensaa hyödyntävä. Myös sisältä auto on täysin vastaava minkä tahansa hyvin varustellun B-sarjalaisen kanssa.

Mersussa on tilaa sekä kuskille että kartturille.

Etupenkillä on reilusti tilaa sekä kuskille että kartturille.

Mercedes-Benz B on paperilla kovin paljon saman oloinen kuin muutkin sähköautot Model S poislukien: Hintaluokaltaan 40-50 000 euron tietämillä ja suunnilleen 100…150 km kantamaa täydellä akulla. Muutama oleellinen ero autossa kuitenkin on moneen kilpailijaansa nähden:

  • Mersussa on iso akku. Siinä missä Nissan tai Volkswagen luottavat noin parin kymmenen kilowattitunnin akkuun, on B-sarjaisessa jopa 36 kW akustoa. On mukava huomata että iso akku ei tunnu pahemmin nostavan auton hintaa.
  • Mersun kulutus on todella suuri. Suuri akku ei jostain syystä näy auton kantamassa. Auto vei vajaan sadan kilometrin koeajolenkillä kaupunkiajon ja maantien sekareitillä jopa 30 kWh/100 km. Esimerkiksi BMW i3:lla on mahdollista päästä 15 kWh/100 km kulutukseen, Tesla Model S:llä saavutetaan yleisesti maanteillä noin 21 kWh/100 km. Mersu hukkaa ison akun kapasiteetin mystisesti voimalinjaan, ja kantama tippuu samaan luokkaan niin monen muun sähköauton kanssa.
  • Mersua ei voi pikaladata. Auto ei siis tue Chademo-, eikä CCS-pikalatausta, mikä tuntuu nykyään aika erikoiselta. Toisaalta Mersun B on onneksi mahdollista ladata kolmivaihevirrasta, kuten Tesla Model S tai Renault Zoe. Zoe tukee sentään 22 kW vaihtovirtalatausta. Zoen voi siis ladata tyhjästä täyteen noin tunnissa, jos laturissa vaan on jerkkua. Mersu sen sijaan täytyy parhaimmillaankin noin 3-4 tunnissa, mikä on modernille sähköautolle todella pitkä aika.
  • Latausliitin on väärällä puolella. Jostain syystä Mersu on sijoittanut latausliitännän Teslan tavoin auton vasemmalle puolelle. Moni latauspaikka Helsingissäkin on luonteeltaan taskuparkki, jolloin lataustolppa on auton auton oikealla puolella. Mersu-kuskin kannattaakin pitää mukanaan tavallista pidempää latauskaapelia.
Ulkoisesti B Electric Drive on melkein kuin mikä tahansa B-sarjalainen.
Ulkoisesti B Electric Drive on melkein kuin mikä tahansa B-sarjalainen.
Mersua ei pikaladata, mutta sentään kolmivaihevirtaa se ottaa vastaan 11 kW teholla.
Mersua ei pikaladata, mutta sentään kolmivaihevirtaa se ottaa vastaan 11 kW teholla.
Mersu on mukava parkkeerattava, pieni auto mahtuu hyvin.
Mersu on mukava parkkeerattava, pieni auto mahtuu hyvin. Mutta on se Teslakin näköjään ruutuun mahtunut.. (vasen laita).

Mersun sähköiseen voimalinjaan ja lataustekniikkaan liittyvät rajoitukset tekevät B-sarjalaisesta käytännössä kaupunkien lähiliikenteen auton, joka ladataan öisin kotona. Tämän tehtävän auto toisaalta täyttää hienosti. Korkealta kuskin paikalta näkee muun liikenteen hyvin ja autossa tilaa oikeasti viidelle ja vielä matkatavaroillekin. Ja eihän kaupunkeihin tarvitse valtavia moottoritehoja tai kiihtyvyyttä. Bonuksena Mersussa on sellaista eleganssia, mitä vaikkapa Nissan Leafistä on turha hakea.

Ajotietokoneiden ja navigaattorin käyttö on jopa kankeampaa kuin muillakin perinteisillä valmistajilla. Esimerkiksi osoitteen hidas syöttö rullalla kirjain kerrallaan navigaattorille on tuskaista, kun tietää että asian voi tehdä myös hyvin (tjeu: Tesla Model S tai mikä tahansa kännykkä). Radio-käyttöliittymä esittää enintään viisi kanavaa kerrallaan näytöllä karusellina, joita nähtiin www-sivuilla ehkä kymmenen vuotta sitten. On helppo ymmärtää autotietokoneen käyttöliittymän vakuuttavan autokaupassa tai Stuttgartin johtoryhmäkokouksessa, mutta normaaliin arkipäiväiseen käyttöön se ei sovellu.

Mersu pyrkii piilottamaan sähköistä voimalinjaa kuljettajalta. Täsmällistä kulutusinformaatiota tai tietoa energiavirtojen suuruuksista on turha etsiä.  Jopa kaasupolkimeen tuntuu olevan ohjelmoitu bensiinimoottorin hidasta vastetta simuloiva toiminto, eli kaasua painettaessa autolla kestää hetkinen antaa voimaa renkaille. Näin Mersu on nollannut sähköauton yhden suurimmista eduista: välittömän kaasuvasteen.

MB-B-small-16
Kahden kilometrin kohdalla keskikulutus oli huimat 38 kWh / 100 km.

 

Lopputuntuma B-sarjan mersusta on se, että hyvälle auton alustalle on tehty puolivälin sähköautototeutus. Jää epäselväksi, miksi B-sarja on jätetty rammaksi, ilman pikalatausta ja hitaalla kaasupolkimella. Infotainment-puolella Mersulla on vielä paljon opittavaa. Ilmeisesti voimalinjassakin on jotain korjattavaa: Electrek -julkaisun mukaan Mercedes-Benz kutsuu kaikki B-sarjan sähköautot huoltoon Teslan voimalinjan vian takia.

Mersun A- ja B-sarjalaisten pohjarakenne on Wikipedian tietojen mukaan alusta asti suunniteltu siten, että se voi sisältää akkupaketin. Kuitenkin vain B-sarjan auto päätyi täyssähköiseksi versioksi myyntiin.

Daimler on esitellyt ahkerasti messukonseptinaan autonomista sähkö-polttokenno-autoaan, mutta tuotantoon täyssähköisiä autoja ei lähitulevaisuudessa ole tulossa. Sen sijaan koko malliston läpi tuodaan plugin-versioita bensakoneista. Yksi myyntiin ehtinyt malli on C350e, jonka koeajoartikkelin julkaisen lähiaikoina.

Kirjoitin aikaisemmin artikkelin Teslan ja Mersun yhteisestä historiasta.

2 kommenttia artikkeliin ”Koeajo: Mercedes-Benz B Electric Drive”

Kommentointi on suljettu.