Saksan kolmesta suuresta autonvalmistajasta Volkswagenin ja BMW:n sähköautostrategia vaikuttaa selkeältä. Mutta mitä tekee Mersu?
Mercedes-Benziä tekevällä Daimlerilla on ollut mielenkiintoinen historia takanaan. Konkreettisesti tämä näkyy muun muassa Tesla Model S:n ratin takana olevassa vaihteenvalitsimessa, joka on sattumoisin sama komponentti kuin Mersuissa. Ja jos Model S on jättänyt tien päälle, on korjauksen ajaksi korvaava auto usein ollut E-sarjan mersu.
Vuonna 2010 Daimler osti vajaan 10% osuuden Tesla Motorsista. Daimler sai paikan Teslan hallitukseen, eli oleellisesti näköalapaikan amerikkalaisyhtiön tuotekehitykseen. Model S oli julkistettu jo 2008, mutta se ei ollut vielä ehtinyt myyntiin. Euroopassa oli kuitenkin tiedossa jo tulevaisuuden tiukentuvat päästönormit, joten sähköisiin voimalinjoihin kannatti käyttää aikaa ja rakkautta.
Teslan hallitukseen Daimlerilta päätyi Harald Kroeger, joka nykyään vastaa sähköisistä voimalinjoista Daimlerilla.
Teslan ja Daimlerin strateginen yhteistyö kantoi hedelmää. Tesla on saanut paitsi komponentteja, myös autonrakennuksen tietotaitoa Saksasta. Daimler puolestaan on ulkoistanut kahden sähköauton voimalinjatuotantoa Teslalle. Kyseessä ovat pikkuauto Smartin täyssähköinen versio, sekä Mercedes-Benzin B-sarjalaisen täyssähköinen versio. Näistä jälkimmäinen on Suomessakin myynnissä.
Yhteistyön hedelmät ovat kuitenkin kuihtumassa. Daimler ensin vähensi omistustaan, ja lopulta luopui kokonaan Teslan osakkeista vajaa vuosi sitten lokakuussa.
Myyntihetkellä Model S oli jo vakiinnuttanut asemansa markkinoilla, Kalifornian tehdas puski ulos uutta Model S:ää minkä ehti ja Model X:kin oli jo julkaistu.
Joten miksi Daimler myi pörssiraketti Teslan osakkeet 780 miljoonalla dollarilla?
On mahdollista, että Kroeger näki hallituspaikaltaan jotain mitä julkisuudessa ei tiedetä. Model X:n on jatkuvasti viivästynyt. Lisäksi Autonews.com:n tietojen mukaan Kroegerin kolmivuotispesti hallituksessa oli tulossa päätökseen, ja tiedossa oli että uutta hallituspaikkaa Daimlerille ei ole luvassa. Daimler jäisi siis merkittäväksi, mutta kuitenkin suhteellisen päätösvallattomaksi osakkaaksi. Lopullinen syy lienee kuitenkin vain Stuttgartissa tiedossa.
Daimler lopetti B-sarjalaisen komponenttien oston Teslalta muutama päivä sitten. Saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden mukaan päätös tehtiin Daimlerin päässä.
Daimler on alkanut investoimaan omaan akkuteknologiaan. Daimler tekee akustonsa Kamenzissa, Itä-Saksassa. 2014 Daimler ilmoitti sadan miljoonan euron investoinnista akkutehtaaseen. Paljon rahaa, mutta edelleen murto-osa Teslan Gigafactory-miljardi-investointeihin nähden. Toisaalta Mersujen pääasiallinen käyttövoima on jatkossakin fossiliset polttoaineet, eikä vain sähkö kuten Teslalla.
Aiemmin tänä kesänä Daimler julkaisi kotiakku-ratkaisunsa, aivan kun Tesla julkaisi oman versionsa Powerwall-nimen alle. Myös Volkswagenin hovitoimittaja Boschilla on oma kotiakustonsa. Auringon fuusiovoiman tallentaminen ilta- ja yökäyttöön tuntuu olevan nyt kova juttu autotehtailijoille.
Vaikka Mersun B-sarja onkin oleellisesti hyvin paljon Tesla, osataan Daimlerilla yhtä ja toista myös sähköisistä voimalinjoista. Ehkä kaikista hienoin tuotantoon ja myyntiinkin päätynyt sähköauto onkin Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive, jonka 700 hevosvoimaa jaellaan tielle neljällä erillisellä moottorilla. Ohjaamalla jokaisen renkaan vääntöä ja kierrosnopeutta saadaan aikaiseksi ajo-ominaisuudet, joista polttomoottorimenijä voi vain haaveilla.
Ehkä hienoimman esityksen kyseisestä autosta teki brittiläinen Top Gear, joka noin muuten ei ollut erityisen tunnettu sähköautomyönteisyydestään.
Tietenkään tällä yli 400 000 euron autolla ei ole juuri tarttumapintoja reaalimaailman autoilijoiden tarpeisiin, mutta se on silti insinööriteknisesti vakuuttava taidonnäyte. Mersulla osataan tehdä voimalinjoja myös sähköisenä.
(Ja niin osataan muuten Helsingissä Metropoliassakin, jonka ERA on samoin neljän erillisen moottorin neliveto. Mutta tämä on eri asiaa jo.)
Lähitulevaisuudessa Daimler tekee Mercedes-Benziä niinkuin kaikki muutkin autonvalmistajat: modulaarisella alustalla. Mersun MRA-alusta mahdollistaa sekä diesel- että bensiinivoimalinjat ja plugin-sähkö-bensiini -hybridin. Mersu tuokin kymmenkunta plugin-hybridiä mallistoonsa 2020 mennessä; käytännössä sähköistys tulee suunnilleen kaikkiin C-sarjalaisiin ja sitä isompiin malleihin saataville. Kauempana tulevaisuudessa siintää näillä näkymin vetypolttokenno, ei täyssähköauto.
Koeajan Autovouhotuksen Oikosulku-blogissani syyskuun aikana sekä täyssähköisen B-sarjan, että C350e -plugin-hybridin. Nämä ovat mielenkiintoisia autoja, ei vähiten Tesla-historiansa takia.
Teksti: Tuomas Sauliala
3 kommenttia artikkeliin ”Mercedes-Benz haki Teslasta vauhtia sähköautostrategialle”
Kommentointi on suljettu.