Vision 6 on Daimlerin kurotus korkealle

Mercedes-Benziä valmistava Daimler on Volkswagenin tapaan julistanut sähköistävänsä automallistoaan. Volkswagenista poiketen Daimler on julkistanut tuovansa myös vetypolttokennoa hyödyntävän hybridin myyntiin.

Mutta Saksalainen autojätti ei olisi jätti, eikä saksasta, jos se ei julkaisisi eksoottista konseptiautoa aina silloin tällöin.

Niinpä Daimler esitteli Yhdysvalloissa hivenen varakkaammalle väelle suunnatulla Montereyn autoviikolla uusimman ja pitkään aikaan kuumimman konseptinsa. Kyseessä on Maybachin brändille julkaistu Vision 6, joka on nimensä mukaisesti kuusi metriä pitkä täyssähköauto. Ja ainakin omiin silmiini ehkä kaunein viime vuosien konsepteista. Käytännöllisyydellä ei tietenkään ole mitään tekemistä tämän muotoilun kanssa.

Vision 6:n voimalinja on numeroiden perusteella yhtenevä 2013 tuotantoon tulleen SLS AMG Electricin kanssa, mikä tarkoittaa neljällä erillisellä moottorilla toteutettua nelivetoa. Moottoreissa on yhteensä 550 kW tehoa ja vääntöä paikaltaan hilpeät 1000 Nm.

Renkaiden erillisillä sähkömoottoreilla ajonhallinta voidaan viedä äärimmilleen. Kyseessä on ns. Torque Vectoring -tekniikka, jonka turvin SLS AMG Electric teki Nürburgringin Nordschleifen sähköautojen rataennätyksen.

Samaista tekniikkaa kehitellään myös Suomessa, Helsingin Metropolia-ammattikorkeakoulussa, jossa ERA-sähköauton jokaista rengasta voidaan hallita erikseen.

Akun kapasiteetti on 80 kWh ja se sadan kilometrin matkaan tarvittavat virrat voi ladata akkuun Daimlerin mukaan viidessä minuutissa. Merkillepantavaa on se, että Daimlerin lupaama 340 kW latausteho on yhtenevä Volkswagenin Porschen brändillä esitellyn Mission-E -konseptin kanssa. Olisiko saksalaisjäteillä sittenkin ässä hihassa super-tehokkaan lataustekniikan rakentamisen suhteen? Myös langaton lataus on saatavilla.

Vertailun vuoksi nykyiset eurooppalaiset autot voidaan ladata noin 40-50 kW teholla, Teslaa parhaimmillaan noin 130 kW teholla.

Vision-Mercedes-6-006
Daimlerilla luotetaan koko tuulilasin käyttöön lisätyn todellisuuden välineenä.

Daimler ei sallinut toimittajien avata auton lokinsiipiovia, mutta lehdistökuvien perusteella Mersulla uskotaan tuulilasiin piirrettävään lisättyyn todellisuuteen ja koko kojelaudan peittäviin näyttöihin.

Vision 6:n osalta Daimler ei kommentoi auton autonomisen ajon toimintoja. Daimler ehti julistaa oman robottiauton konseptinsa jo vuoden 2015 CES-messuilla, joten ehkä nyt oli vuoro ihmisajajan autolle. Konseptin puhtaissa pinnoissa ei näy mitään autonomisen ajamisen tekniikkaan, kuten LIDAR-laitteisiin viittaavaa.

Vision 6 on erittäin mielenkiintoinen ja näyttävä konsepti, mutta edelleen vain konsepti. Se viitoittaa kuitenkin suuntaa johon valmistajansa aikoo autojaan viedä.

BMW julkaisi aikanaan Efficient Dynamics -visionsa 2009, josta varsinainen tuotantomalli i8 esiteltiin neljä vuotta myöhemmin. Jos Mersu noudattaa samaa aikataulua, jotain Vision 6:n kaltaista voitaisiin nähdä 2020 myynnissä. Suomessa edullisimmat Maybachit lähtevät noin 250 000 eurolla, joten halpaa lystiä ei kannata odotella Mercedes-Maybach-leimatusta sähköautostakaan.

Valmistajan oma esittely autosta.

Teksti: Tuomas Sauliala

Kuva: Daimler.