Ensipuraisu Skoda ENYAQista ei maistunut yllätykseltä

Volkswagen-konsernin Tsekkimerkki Skoda on esitellyt Suomessa vain yhden sähköauton, e-UP!:n sisarmalli Citigo e:n. Pikkuauto on pippurinen, mutta se ei edusta sähköautojen uudempaa ja yleisempää mallistoa.

ENYAQ iV edustaa. Se on Skodan ensimmäinen MEB-alustalle rakennettava sähköauto. Se osuu hyvin myyvään pienten katumaasturien segmenttiin ja sen sisarmalli konsernin Saksanpäädyssä on erityisen kiinnostava ID.4.

Skoda ENYAQ vieraili Suomessa ja pääsin muutaman tunnin autoon perehtymään. Tässä ajassa ei kummempaa testiä tee, mutta ensipuraisuun aika on täysin riittävä.

Aika tuntui riittävän yleisöllekin, eräskin iäkkäämpi kanssa-autoilija pysähtyi Volvollaan kohdalle ihmettelemään Tsekki-kilpistä parkkeerattua autoa.

Sisusta on aika klassisen näköinen, mutta tietäjät tietävät, että tässä on täysin samat elementit kuin Volkkarin ID-sarjalaisissakin.
Siinä on perinteiset, painettavat painikkeet!!!
Ja sitten siinä on painikkeita ja rullia myös ratissa!!1 ID-sarjassa on hipaisukytkimet.
ID-sarjassa vaihdevalitsin on rattipylvässä. Skoda laittaa vaihdevalitsimen etupenkkien väliin.
Näyttö on ensivilkaisulla erilainen kuin ID-sarjalaisessa, mutta toiminnot ovat karkeasti samat. Huomaa myös nahkainen somistuslista, joka näytön edustalla on: siinä kelpaa lepuuttaa rannetta samalla kun näpelöi näyttöä. ID-sarjassa vastaavaa tasoa ei ole.

ENYAQ ei yllätä

Skodan brändi on lupaus hivenen edukkaammasta hinnasta, tietynlaisesta pragmaattisuudesta ja tavanomaisuudesta – höystettynä saksalaisella laadulla. Tältä osin ENYAQ noudattaa tuttua kaavaa, joskin Volkswagen ID.4 lähtee minimivarustelulla hivenen edukkaammin ajoon.

ENYAQ on ID.4:n melkeinpä suora vastine, mutta sisältä löytyy muutama oleellinen ero: Siinä missä lähtökohta ID.4:n sisustaan on poikkeava aiemmasta polttomoottorikäyttöisestä Volkkarin linjasta, Skoda on päätynyt rakentamaan sisustansa perinteikkääksi mutta ID.4:n elementtien (näytöt jne.) ympärille. Skodassa vaihdevalitsin on siirtynyt rattipylväästä kuskin ja matkustajan väliin pieneksi edes-taaske tönittäväksi vivuksi.

Lue myös: Autoarvio Volkswagen e-UP!

Skodan ENYAQ on siis ID.4 niille, jotka haluavat MEB-alustalle tehdyn pienemmän katumaasturin, mutta toivovat autonsa näyttävän sisäisesti ja ulkoisesti perinteiseltä autolta.

Sisustan käytettävyyden kannalta eroa on myös painikkeissa: siinä missä ID-sarja luottaa hipaisukytkimiin, on Skodan brändin autoissa mekaaniset kytkimet ja ratissa jopa rullia. Mistä sitten kukin tykkää.

Skoda tarjoaa lisävarusteena lämmityksen myös takapenkkiläisille. Tätä en ole löytänyt ID.4:n varustelistoista.

Myös keskikonsolin käyttöliittymässä on eroa. Alla oleva ohjelmisto on sama, mutta Skoda on rakentanut ilmeen hivenen erilaiseksi. Omiin silmiin ID-sarja on tyylikkäämpi. Pienen toiminnallisenkin eron löysin: Skodan ohjemistossa näytön alalaitaan voi tuoda pikakuvakkeen, joka ohjaa tiettyyn sovellukseen auton konsoliohjelmistossa.

Softaa pitäisi päästä testaamaan lisää.

Tiellä perinteisen tuntuinen Skoda

Ajossa Skoda on tuntuu hivenen vaimealta. Kuka ikinä siirtyykään tähän autoon pienistä bensa- tai dieselkoneista, pitänee auton suorityskykyä aika hyvänä. Sähköautoja ennenkin ajanut ei pidä. Tehoa on onneksi tulossa myöhemmin lisää.

Ajossa auto tarjoaa hyvää perustasoista laatua. Se ei yllätä erityisellä herkkyydellä tai tarkalla tuntumalla, vaan on ehkä perinteinen skoda. Peltien alla vaan pyörii tällä kertaa sähkömoottori.

Jos auton tehot tuntuvat hieman matalilta, äänimaailma ei siltä kuulosta. Koeajoauto oli varustettu jopa 21” vanteilla, pienemmät vanteet olisivat todennäköisesti ajossa hiljaisemmat.

Sähkömoottori jauhaa ajossa olleen ENYAQ 80:n taka-aksellilla 150 kilowatin maksimiteholla. Akkukapasiteettia on 77 kWh. Myyntiin tulee myös ENYAQ 60, jossa tehoa on 132 kW ja akkua 58 kWh. Paperilla isomman akun kantama on noin 520 km (WLTP).

Huomaa takapenkin lämmityksen valitsin.
Kuskin ovessa on avauspainike myös takaikkunalle. ID-sarjassa tätä ei ole, asia on hoidettu siellä hieman toisin.
Jossainpäin Tsekkejä on varmaan erillinen osasto, missä näitä Volkkarin tuotenimiä mietitään erilaisiksi. LED-matriisitoteutuksen nimi on ”Crystal Lightning”. Sen osaston on oltava iso.
Kuskin pikkunäyttö on upotettu paneeleihin.

Vertailun vuoksi ID.4:stä on tarjolla 52 ja 77 kilowattitunnin akkuja, tehojen ollessa 109, 125 ja 150 kW. Edukkain ID.4 lähtee kaupasta karvan alle 40 000 eurolla, Skodan edullisin 60 Launch edition siirtyy puolestaan noin 45 000 eurolla. 

Sekä ID.4 että ENYAQ ovat tällä hetkellä saatavilla vain takavetoisina. Nelivetomallit tulevat lähikuukausina saataville ja niiden osalta Skoda tekee eroa Volkkariin: ENYAQ:ista on tulossa kaksi nelivetoista versiota, ID.4:stä vain tehomalli GTX. Näin ollen Skoda saattaa tarjota mielenkiintoisemman nelivetovaihtoehdon niille, jotka hakevat nimenomaan neljää vetävää rengasta – eivätkä niinkään maksimitehoja. Etuvetoista mallia kun ei ole eikä tule, voi neliveto olla talviliukkailla monelle helpompi kuin ajoittain perästä levoton takaveto.

Kaikenkaikkiaan Skodan ENYAQ on luontevaa jatkoa Volkswagen-konsernin sähköautovyörytykselle. Volkkari johtaa Suomen sähköautomyyntiä ensirekisteröinneillä mitattuna, eikä tähän ole näkyvissä muutoksia. ENYAQ sisarmalleineen tekee siirtymän sähköön luontevaksi.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala