Intialainen Tata Motors lähti ostoksille Britteihin kymmenen vuotta sitten. Ostoskoriin päätyi Fordin aiemmin omistama Jaguar Land Rover, jonka luksusbrändi on automerkki Jaguar. Ja tänään Jaguar julkaisi vihdoin odotetun sähköautonsa, I-Pacen.
Vuonna 2016 Jaguar Land Roverin kolme brittitehdasta tuottivat 540 000 autoa. Tämä on murto-osa japanilais- ja saksalaisjättien miljoonista, mutta se ei ole tärkeää. Tärkeää on se, että Jaguarin juuret ulottuvat 1930-luvulle. Se että Jaguarin brändi on tunnettu ja arvostettu. Sen rinnastus laatuun, suorituskykyyn, eleganssiin.
Nimittäin näillä aseilla Jaguar on lähtenyt tekemään tuotetta, joka tuntuu olevan suora kilpailija toiselle saman asiakassegmentin tuotteelle, viidesosaan Jaguarin vuosittaisista tuotantomääristä pääsevän Teslan katumaasturi Model X:lle.
I-Pacen merkitystä ei voi ylikorostaa. Se on auto, joka päättää Teslan aikakauden isoakkuisten autojen yksinvaltiaana. Auto jonka valmistajan brändi lähtökohtaisesti pesee ihmiselämän mittaisella historiallaan ja laatumielikuvallaan Teslan. I-Pace on auto, jonka on kehittänyt peribrittiläinen tehdas – ei amerikkalainen startup.
I-Pace etenee valmistajan mukaan 480 kilometriä täydellä 90 kWh latauksella – ja tämä vieläpä todellisen maailman kulutusta paremmin kuvaavan uuden WLTP-testaussyklin mukaan. Teslan Model X:ssä on (mallista riippuen) saman kokoinen akku, ja kantamakin on samaa luokkaa, ehkä hieman alle. I-Pace on lähtöhinnaltaan (n. 85 000 eur) kymppitonnin Model X:ää edullisempi.
I-Pace on pienempi ja siten hieman kevyempi kuin Model X. Sähköautojen, varsinkin Teslan, ongelma on perinteisesti ollut paino mikä tekee pahaa mutka- ja rata-ajo-ominaisuuksille. Paino teettää myös jarruille kuormaa.
Toisaalta sähkömoottori antaa täyden, välittömän väännön heti paikaltaan, mikä tekee kiihdytyskilpailuille hyvää. Jarrulevyjen kuumenemista hillitsee sähkömoottorien regeneroiva jarrutus. Ei olekaan sattumaa, että varsinkin Teslan tehomallien kiihtyvyys nollasta sataselle on erittäin hyvä, samalla kun ratojen kierrosajoista ei puhuta oikeastaan lainkaan.
Myös Jaguar lupailee sähäkkää suorituskykyä. Mainosvideollaan i-Pace ottaa kiihdytys-jarrutuskisan nollasta sataselle ja jarrutuksen paikalleen ja voittaa siinä Model X:n. Kilpakumppaniksi ei valittu Ludicrous-mallia Teslalta, mikä epäilemättä olisi voittanut i-Pacen. Toisaalta se on myös tuplasti kalliimpi.
Jaguarilla on pitkä kokemus kisaamisesta. Formula-E -sarjassa se kilpailee omalla tallillaan – yhdessä Teslan akkuyhteistyökumppani Panasonickin kanssa.
Tesla jyrää latausverkolla ja softalla
Mutta on Teslalla valttinsa. Kun Model S kymmenen (!) vuotta sitten julkaistiin, nykyisen kaltaisesta standardoidusta CCS- ja Chademo-pikalatausverkosta saattoi vain haaveilla. Niinpä Tesla perusti oman, Supercharger-nimellä kulkevan pikalatausverkon, joka vielä tänäkin päivänä on maailman paras ja kattavin.
Jaguarin brändi on hieno, Jaggella iäkkäämmän herrasmiehen kelpaa ajaa. Mutta Teslan brändiin voi surutta liittää avaruusraketit, tunnelit ja tyhjiöputkijunat. Mikä voisi olla siistimpää kuin maahan palaava, uudelleen käytettävä avaruusrakettipari joka on juuri vienyt taivaalle Elonin Roadsterin?
Teslan brändi on nuorekas, lennokas ja pörssiarvoltaan Tesla on samassa sarjassa vaikka Fordin kanssa. Tällä ei tosin ole mitään tekemistä Fordin autovalmistusmäärien, viimeistelyn laadun tai kannattavuuden kanssa.
Teslalla hallitaan myös ajamisen avustimet ja softa. Ei niin hyvin, kuin innokkaimmat fanit ehkä hehkuttavat, mutta mainiosti silti. Model X ei kuitenkaan aja itsekseen paikasta toiseen ja jo aikapäivät myynnissä ollut Autopilot 2 ei vieläkään ole merkittävästi ensimmäistä versiota parempi.
Mutta milloin niitä saa? Ja mitä tilalle, jos sitä ei saa?
Kysyntää kyllä on. Valmistajat kisaavatkin tuotantokyvystä. Tesla painii Model 3:n tuotannon kanssa ja toivottavasti saa sen kuntoon samalla kun Model X:ää ja Model S:ää pusketaan ulos mitä pystytään.
Lue myös: Vain Model 3:n tuotanto voi mahdollistaa Semin ja uuden Roadsterin
Jaguar on käyttänyt tehtaitaan vuosikymmenet, mutta toimitusketju sähköautoille on uusi ja erilainen ja varmasti haastavampi. Katteetkin lienevät pienemmät. Intialaisella isoveljellä on kuitenkin paksu lompakko ja aikaa odottaa.
Jaguarilla ja Teslalla on vielä tämä vuosi aikaa vakuuttaa asiakkaat kyvystään toimittaa autoja, ennen kuin todella isot valmistajat saavat linjat käyntiin. Ensi vuodesta alkaen saksalaiset ryhtyvät kisaan mukaan muun muassa Porschen, Audin, Volkswagenin ja Mersun osalta, japanilaisten keskittyessä miettimään vetystrategioita. Hyundai tuo jo tänä vuonna Kona Electrickkinsä kisaan mukaan.
Teslan taivaalle I-Pace tuo tummia pilviä. Jaguar yksin ei uhkaa Fremontin / Palo Alton startuppia, mutta I-Pace osoittaa että muutkin voivat tehdä auton joka kiinnostaa massoja, sytyttää median ja kiihtyy nopeammin nollasta sataselle kuin Model X 100D.
ABB ei turhaan vilahda Jaguarin mainosvideon alussa. Tällä viikolla Hollantilainen Fastned julkaisi kuvat ensimmäisestä 350 kW latausasemastaan. Samanlaisia Fortumkin on jo asentamassa. Laturit toimittaa ABB. Nämä laturit ovat kolme kertaa tehokkaampia kuin Tesla Supercharger.
Lue myös: Fortum laajentaa suurteholatausta Eurooppalaisella yhteistyöllä
Volkswagenilla on jo useampi laserskannerilla varustettu auto myynnissä Audin brändin alla. Se ainakin periaatteessa mahdollistaa paremman autonomian kuin kameroihin nojaava Tesla Autopilot. Volkkarin ID -sarjan edullisin auto taas on Model 3:n suora kilpailija, keskinäyttöä ja takavetoa myöten.
Model 3:n tuotantolinjan viilaajat toivoivat varmasti juuri nyt vuorokauteensa lisää tunteja.
I-Pace on luvassa Suomeen ensi kesänä.
Tsekkaa I-Pacen tarkemmat tiedot Jaguarin www-sivulta.
Teksti: Tuomas Sauliala, Kuva: Jaguar
Kivoja kirjoituksia samasta aiheesta ympäri maailmaa. Yksi asia unohtuu toistaiseksi kaikilta, sinultakin. I-PACE kuuluu eri luokkaan kooltaan ja ominaisuuksiltaan kuin Model X.
Jos joku miettisi asiaa ja laskisi 1+1 niin seuraava olisi fiksu kirjoitus. Tesla Model 3 hinnaltaan 44000usd + AWD eli about 48000usd, Suomessa ehkä 53000€ ja jos haluaa samankokoisen, mutta korkeutta lisää, malli Model Y, jonka hinta voisi arvion mukaan olla, 59000-65000€. 85000€-65000€ on paljon. Mutta kivaltahan tuo I-PACE näyttää en sitä kiellä ja joukkoon varmaan mahtuu tuokin. Tuotantomäärä I-PACElle, odotellen? Hyundai kehuu KONA EV malliaan, tuotanto 30000 vuodessa, heh.
PS. Luotan edelleen enemmän EPAan.
Kiitokset kommentista. I-Pace tosiaan on eri kokoinen ja sitä kautta ehkä eri luokassa. Vertailuni perustuu ennen kaikkea akun kokoon ja moottorien suorituskykyyn, I-Pace on kun ensimmäinen vahvasti markkinalle tulossa oleva auto, joka on niiden osalta suunnilleen Model X:n tasolla. Eroja varmasti löytyy koossa, varustelussa, ajamisen avustimien tasossa ja muussakin.
Tuotantomäärä on yksi mielenkiintoisimpia kysymyksiä.. Toivottavasti paljon, mutta pelkään ettei riitä vastaamaan kysyntään.
Model3:n ja ModelY:n keskeinen ongelma on se, että niitä ei ole saatavilla, eikä varmaan täällä Suomessa tule vuoteen olemaankaan. Eli tavallaan turha pohtia niitä vaihtoehtoina.