Käyttäjäkokemuksia Model X:stä – saispa tavalliset ovet

Tesla toi Model X -mallit Suomeen viime kesänä. Model X ei ole tavallinen auto oikein millään mittakaavalla. Se on sähköauto, se on tavallista isompi ja kalliimpi, siinä on tavallista paljon erikoisemmat ovet ja sitä on markkinoitukin tavallisuudesta poikkeavalla tavalla.

Aiempi Tesla Model X arvioni on täällä.

Mutta epätavallistakin autoa ajetaan tavallisten asioiden takia. Käydään kaupassa, viedään lapsia harrastuksiin, jonotetaan ruuhkissa. Ja niin edelleen.

Minulla olikin ilo haastatella Kristaa, Suomen Tesla Model X numero kolmosen omistajaa. Malli on 7-paikkainen 90D. Kristan perheeseen kuuluu miehen lisäksi kolme alle 10-vuotiasta lasta, joten autolle tulee kilometrejä niin työn kuin harrastustenkin kautta.

Miten niin epätavallinen auto, kuin Tesla Motors Model X toimii lapsiperheen arjessa?

Mikä on yllättänyt autossa eniten?

– Autopilot-toiminnot. Se on paljon käsittämättömämpi kuin mitä ennalta odotin. Myöskin koko ajatusmaailman joutuu opettelemaan uusiksi, että mitä tarkoittaa se, että kone ajaa enkä minä. Aluksi se oli äärettömän pelottavaa, vähän kyllä vieläkin on, mutta sitten myös äärimmäisen nautinnollista. On mahdollisuus tarkkailla luontoa ja keskustella ja vaikka katsoa, mitä takapenkillä huudetaan, vaikka “ajaa” moottoritiellä.

– Ajan moottoritiellä suurimman osan matkasta autopilotilla. Kun rekka tulee perä edellä vastaan, niin hoidan ohitukset itse. Yritin myös antaa Teslan tehdä kaistanvaihto autopilotilla, kun liikennettä oli vähän. Mutta jostain syystä se ei onnistunut.

Miltä auton käyttöliittymä ja iso kosketusnäyttö tuntuu, se kuitenkin poikkeaa klassisista nappuloista ja säätimistä aikalailla?

– Hyvä juttu on omien käyttäjäprofiilien tekeminen. Tämä on musta ihana juttu. Puolisolla on ihan eri mitat kuin mulla ja meitä molempia ärsyttää aina säätää penkkiä, rattia ja peiliä, kun toinen on ollut kuskina. On aivan ihanaa vain painaa napista, niin kaikki Autopilotin turvavälejä myöten säätyy mulle just oikein.

– Puhetunnistus on sen sijaan suomalaisille nimille ja osoitteille aivan hirveä. En pysty soittamaan kellekään, koska Tesla ei ymmärrä yhtään, kenelle haluaisin soittaa ja minä taas en ymmärrä, miten minun oikein pitäisi koneelle nimet ääntää, jotta se ymmärtäisi minua.

– Kosketusnäyttöpohjaisessa ohjauksessa on sitten sama juttu kuin muissakin Tesloissa, hyvää ja huonoa. Hyvää on se, että kaikki ohjataan yhdestä paikkaa, mutta huonoa on se, että menee kyllä aikaa, että opin, mitä on missäkin ja kosketusnäyttöä pitää käyttää niin, että aina katsoo, mihin tökkäsee. Vanhassa autossa, missä on analogiset namikat, niin aika nopeasti oppii tökkimään niitä ilman, että irrottaa katsetta tiestä.

Entä mitä ajattelet ovista? Ylöspäin aukeavat ovet ovat varmasti erikoisin ratkaisu koko autossa.

– Lokinsiipiovia olen jo oppinut vihaamaan. Onhan ne hienot, mutta siihen se sitten jääkin. Olen käytettävyysihminen, joten minua harmittaa, kun ne eivät ole käytännölliset. Mä olen lyönyt päätäni niihin – nousen kuskin paikalta enkä katso ylös ja olen laittanut ovet aukeamaan jotta lapset pääsevät autosta, mutta ne eivät ole auenneet kunnolla, koska sensorien mielestä ne eivät mahtuneetkaan parkkiruudussa auki kokonaan. Lisäksi ne ovat hitaat. Lisäksi ne päästävät kylmän ilman sisään, ja saavat auton jäähtymään hetkessä, koska aukeavat niin paljon ja hitaasti.

– Lokinsiipiovien hyvä puoli on, että viimeiselle penkkiriville sijoittelu on helppoa. Lapset rakastavat napin painallusta, jolla penkit liukuu ehkä vähän liikaakin. Muutama vaaratilanne on ollut, penkissä ei ilmeisesti ole sensoria joka huomaisi, että jonkun jalka on vielä välissä.

Tesla Model X:n kolmannelle penkkiriville on helppo mennä. Kunhan keskirivin moottorointi pysyy ehjänä.
Kolmannelle penkkiriville on helppo mennä. Kunhan keskirivin moottorointi pysyy ehjänä.

Entä latauspuoli, mitä ajatuksia Teslan lataaminen herättää? Sehän poikkeaa aikalailla bensan tankkaamisesta.

– Meillä on sähköyhtiö rakentanut latauksen omaan kotiin, joten lataus sujuu kotona. Suurin osa meidän ajosta on kaupunkiajoa, joten kotilataus riittää pitkälle. Oma väsäys on kyllä noissa piuhojen laittamisissa joka kerta. Siinä on tullut bensakonetta ikävä. Ei voi tehdä “pitäis olla jo perillä” -hätälähtöjä.

– Kuukausi sitten ajoin ekan pitkän matkan Helsingistä Lahden suuntaan Teslalla. Onneksi oli juuri matkan varrella Teslan Supercharger-asema Vierumäellä. Se on todella hieno! Jo parkkiruutuun ajo on kokemus, koska parkkiruudutkin on hienompia kuin muilla ja mittareissa hohkaa upea design. Jännä, miten hohdokasta tankkauksesta tulikin! Ja tietty se, ettei tankkaus maksanut mitään, joten iloisesti sitten kulutettiin kahvitauolla enemmän.

Kiitokset Kristalle haastiksesta. Olen itse ehkä sen verran ehtinyt sähköautoihin syventymään, että latauspuolen kummallisuudet ja muu ei ole enää kovin uutta. Näihin juttuihin saa haastattelujen kautta näkökulmaa. Kuvissa esiintyvä Model X on Teslan lehdistöauto, ei siis Kristan menopeli.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Myytäviin Tesla ModelX -malleihin voi tutustua:

Katso Tesla-malliston uudet autot
Katso Tesla ModelX -mallisarjan uudet autot
Katso myytävät Tesla vaihtoautot
Katso myytävät Tesla ModelX vaihtoautot