Maaliskuun viimeinen päivä, siis kolmen päivän päästä, Tesla Motors julkaisee kauan odotetun autonsa, kokonaan uuden Tesla Model 3 :n. Julkistuksen tärkeyttä ei voida liiaksi korostaa; kyseessä on ehdottomasti Teslan tärkein julkistus sitten ensimmäisen Roadsterin.
Model 3:n myötä Tesla aikoo lunastaa lupaukset ja panokset, jotka se on Panasonicin kanssa sijoittanut valtavaan akkutehtaaseensa Nevadassa. Tuotantomäärät on tarkoitus kymmenkertaistaa nykyisestä noin 500 000 autoon vuodessa.
Ja mikä tärkeintä: Model 3:n tarkoitus on kulkea 200 mailia, eli reilut 300 kilometriä kertalatingilla ja sen hinta pitäisi Yhdysvaltain markkinoilla olla 35 000 dollaria. Akkukapasiteetti on hieman pienempi kuin nykyisen Model S 70 -mallin, mutta hinta karkeasti alle puolet siitä. Tesla Model 3 on Teslan näkemys ylemmän keskiluokan kansanautosta, joka kilpailee BMW 3:n ja Audi A4:n kanssa.
Vaikka autosta tiedetään jo paljon, on muutama yksityiskohta erityisen merkittävä:
- Todellinen hinta? Auto on luvattu myydä 35 000 dollarin hintaan. Mutta onko tämä käytännön loppuhinta? Sisältääkö hinta esimerkiksi oikeuden käyttää Teslan mainiota Supercharger -verkkoa, vai aletaanko sitä myydä esimerkiksi kuukausihinnalla tai kertamaksulla?
- Teho ja sen suhde takuuaikaan? Model S:n drive unitteja on vaihdettu aikalailla, koska auto ei takavetoisena tunnu kestävän raskasta kaasujalkaa. Halvemman kansanauton myötä Teslalla ei ole varaa vaihtaa takuutyönä kymmeniä tuhansia driveunitteja vuodessa. Näin ollen joko tehoja tai takuuta täytynee rajoittaa. Lisäksi Teslan huolto on ruuhkainen jo nyt, jatkossa huoltopaikkoja on avattava lisää.
- Sensoripaketti? Tesla Model S:n sensoripaketti alkaa olla jo aika iäkäs. Ottaen huomioon Elon Muskin innon tuoda esille autonomista autoa, pitäisi sensoripaketin vähitellen alkaa päivittyä. Voikin siis olla, että Model 3:een tulee saataville (ehkä lisämaksusta) Model S:n sensoripakettia kehittyneempi kamera- ja tutkajärjestelmä.
- Mitä muuta julkaistaan? Voi hyvin olla, että huhuttu 100 kWh:n päivitys ja hinnannosto Model S:lle esitellään Model 3:n kanssa samanaikaisesti. Riippuen Model 3:n varustelusta, Tesla saattaa joutua julkaisemaan muutenkin uutta herkkua Model S:lle jotta se voi jatkossakin perustella sen kaksin-kolminkertaisesti suuremman hinnan. Tehon ja kiihtyvyyden tie alkaa olla loppuunkaluttu, nyt pitää tulla jotain muuta.
- Mitä Tesla lupaa toimitusaikataulusta ja miten se realisoituu? Tesla on toistaiseksi myöhästynyt jokaisesta luvatusta julkaisusta, mutta nyt Elon Musk on lupaillut Model 3:n aikataulun pitävän. Auto on aikataulutettu ensi vuodelle, nähtäväksi jää. Markkinoilla tuntuu olevan Model 3:lle kysyntää valtavasti, joten auton rantautuminen Eurooppaan voi viivästyä. On myös mahdollista, että Tesla laajentaa Euroopan kokoonpanolaitoksensa täydeksi tehtaaksi.
- Miten käy Supercharger-verkon? Kun Teslojen määrä maanteillä oletettavasti 2-3 kertaistuu parissa vuodessa samalla kun teille tulee pienempiakkuisia autoja, voivat nykyiset Supercharger-asemat ruuhkautua. Tuleeko tästä ongelma ja miten se ratkaistaan?
- Miten paljon Model 3:lla ja Model S:llä (ja X:llä) on yhteisiä osia? Yksinkertaisemman logistiikan ja hankintatoimen kannalta yhtenäinen osavalikoima olisi hyvä, mutta Model 3:een ei ehkä voida käyttää Model S:n ja X:n kalliita komponentteja.
GM ehti jo julkaista oman 200 mailin autonsa Bolt -nimellä, Nissanin ja eurooppalaisten valmistajien edelleen kehittäessä omia vastineitaan. Mutta Teslan Supercharger-pikalatausverkko on kilpailijoihin nähden kiistaton valtti. Se on liput liehuen maailman paras toteutus pikalatauksesta ja sen kanssa muiden on vaikea kilpailla.
En ole aivan varma onko esimerkiksi Volkswagenilla tai BMW:llä ymmärretty latausverkon merkitystä. Esimerkiksi nyt New Yorkissa laajemmin esitelty Volkkarin Budd-e -konsepti pitää kyllä sisällään ison 101 kWh:n akun, jota voi ladata nopeasti, mutta mistä näitä latureita tulee? Kuka ne tekee, miten niiden käyttö maksetaan? Ja miten laturiverkko voisi kilpailla Teslan kanssa?
Ainoa vastaus minkä itse keksin on Teslan malliin toteutettu, valmistajan itsensä rakentama ja ylläpitämä latausasemaverkko joka laskutetaan uuden auton hinnassa tai jollain muulla mahdollisimman vaivattomalla tavalla. RFID-kortit tai tekstiviestien lähettely ei ole tällainen vaivaton tapa.
Budd-e:n akun kokoon sisältyy pieni vitsi: Se on yhden (1) kilowattitunnin isompi kuin Teslan ilmeisesti julkaistava päivitys. Asialla ei ole mitään käytännön merkitystä, mutta Wolfsburgissa voidaan ainakin ajatella että markkinoiden suurin suurin akku (ainakin konseptitasolla) on oman kylän tuotantoa.