Yhdysvaltalainen Tesla Motors on valmistaja, jolla on yksi tehdas, joka tekee yhtä automallia. Auton nimi on Model S ja siitä tehdään eri versioita, joista uusinta sarjaa edustaa 70D. Kyseessä on edullisemman pään auto, nelivedolla. Edullisuus on suhteellista; koeajossa ollut versio maksaa n. 107 000 euroa.
Model S on suuri, GT-luokan luksus-sedan. Valtava takaluukku, pieni keulatavaratila. Autossa on tehoa poskettomasti (n. 325 hevosvoimaa) ja täysin sähköisen voimalinjan myötä vääntöä jaellaan heti paikaltaan riittävästi. Se kiihtyy kuin rata-auto, mutta äänettömästi ja eleettömästi.
Nelivedon merkitystä on vaikea arvioida kesäkeleillä. Auton toiminta tuntuu juuri samalta kuin vain takavetoisen mallin. Eniten neljän pyörän vedosta lienee hyötyä varsinkin talviliukkailla, joissa painava auto voi muuten olla hankala. Nelivedon lisähinta on vain n. 5000 €, ja neliveto tuo NEDC-kantamaa hieman lisää (arvoon 422 km), joten se on järkivalinta olosuhteista ja vuodenajasta riippumatta.
Auton akku on kapasiteetiltaan karkeasti kolminkertainen vaikka Nissan Leafiin verrattuna. Täyteen ladattuna 70 kilowatin akku vie noin 300-350 kilometrin matkan maantiellä. Ja maantiellä auto onkin parhaimmillaan. Se kulkee vakaasti kuin juna, tehoa riittää ylämäkiin ja likimain jokaisen kulkineen ohittamiseen eikä ajomelu tai tärinä häiritse edes päälle kahden sadan menevissä nopeuksissa.
Model S on kaksi metriä leveä, viisi pitkä ja kääntyy laiskasti. Kaupunkien kapeilla kaduilla tai parkkihalleissa tätä veivataan hartaasti. Ajossa auttaa onneksi jokasuuntaan näkevä parkkitutka ja hyvä peruutuskamera.
Autonhallinta kosketusnäytöllä
Etupenkiltä tarkasteltuna huomion vie suuri keskikonsolin kosketusnäyttö. Se kautta hallitaan melkein kaikki auton toiminnot. Parasta keskikonsolissa on hienosti toimiva kartta, sekä monipuoliset akuston varaustilaa esittävät näkymät. Auton navigaattori osaa suunnitella reitit pikalaturien kautta ja ohjeistaa riittävät latausajat jotta päästään perille. Kaikkia pikalaturireitit eivät kiinnosta, joten toiminnon saa kytkettyä myös pois päältä.
Auton navigaattori ja kartta ovat korvaamaton apu varsinkin tuntemattomilla seuduilla mentäessä. Suuretkin risteykset ja liittymät on helpompi ajaa läpi, kun ne voi tutkia etukäteen kartoista ja satelliittikuvista vaikka edellisellä pikalatauspaikalla istuessa.
Navigaattorin perusteella auto tietää tulevien teiden korkeusprofiilit ja nopeusrajoitukset, joiden perusteella voidaan hyvin ennustaa akun riittävyys. Teslan tapa esittää jäljellä oleva auton kantama onkin markkinoiden paras.
Kosketusnäyttöön tottuu yllättävän helposti, eikä sen kirkkaus häiritse pimeälläkään ajettaessa. Esimerkiksi sumuvaloille kaipaisin kuitenkin erillistä painiketta kojelautaan, niiden kaivelu valaisu-valikosta on tarpeen yllättäessä hivenen mutkikasta.
Laatu on parantunut
Kun Model S aikanaan rantautui Suomeen, saattoi takaluukun sauma olla auton toisella laidalla tuplat verrattuna toiseen laitaan. Sisustuksen asennuksessa näkyi kiire. Nyt auton alumiiniset kuoret ovat just-eikä-melkein paikallaan, uudet istuimet ovat mukavammat istua, äänenetoisto pelaa.
Mutta ei se täydellinen ole. Edelleenkään Teslalla ei osata tehdä FM-radiota kunnolla ja vieläkin takavalojen umpiot keräävät sateella kosteutta. Takaluukun erottaa matkustajista läppä, joka on kovin halvan oloinen muuhun kärryyn verrattuna. Keulan tavaratilan sulkeminen vaatii voimaa niin että pelottaa. Yhä edelleen sisään painuvat ovenkahvat mietityttävät kestävyytensä osalta. Volkkari osaa tehdä parkkitutkan paremmin, sen antamat äänimerkit tulevat esteen suunnasta mikä helpottaa ajolinjan hahmottamista.
Mutta vieläkin auto tuo hymyn huulille. Tätä autoa ajaessa ei vaan voi olla paha mieli.
Sähkömoottorin luonteeseen kuuluu erittäin suuri vääntö. Jos moottoreille antaisi täyden tehon äkillisesti, sutisi auto paikaltaan kaikilla renkailla. Juuri voimansiirron akustosta moottorien kautta renkaisiin Tesla tekee esimerkillisen hienosti. Kaasupolkimen liike ja asento saavat auton liikkeelle juuri oikealla tavalla. Väännön, voiman, matalan painopisteen ja ajettavuuden yhdistelmä on erinomainen. Tässä on helppo unohtaa auton painavan yli kaksi tonnia.
Teslan erikoisuus on tuoda autoon tekniiikkaa, jota ei käytetä mitenkään. Esimerkikisi etupuskurin etäisyystutka edellä ajavaan on moderneissa autoissa yleinen näky, sitä käytetään adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen. Koeajo-autossa tätä anturia ei kuitenkaan hyödynnetä, vaan se odottaa tulevaa 7.0 käyttöjärjestelmäversiota.
Model S on uusi tapa tehdä ja omistaa autoja
Model S:n omistaminen tuntuu olevan paljon suurempi kannanotto kuin vastaavanhintaisen Mersun tai Bemarin omistaminen. Kohu auton ja sen valmistajan pääjohtajan, Elon Muskin, ympärillä on kuitenkin helpompi ymmärtää muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen. Niin erilainen filosofia tässä on takana.
Auton käyttöjärjestelmää voidaan päivittää kuin tietokoneiden järjestelmiä parhaimmillaan, matkapuhelinverkon yli. Auton käyttövoima on edullista, jopa ilmaista. Auto on paikallisesti päästötön ja äänetön. Huoltotarve vähäinen. Ja takuuasiat hoidetaan.
Tesla on markkinoinut autonomisen ajamisen toimintoja ”Autopilot” -brändin taakse, ehkä hivenen harhaanjohtavasti. Auto ei aja itse maanteillä, eikä parkkeeraa. Nämä toiminnot ovat tulossa uuden ohjelmistoversion 7.0 myötä, ehkä vielä tämän vuoden puolella. Tätä varten koeajoautossa on muun muassa etäisyystutka, jota ei kuitenkaan hyödynnetä vakionopeudensäätimessä. Täysin itse ajava auto on vielä kaukana tulevaisuudessa.
Model S ei ole sähköauto, vaan neljällä pyörällä kulkeva akku ja tietokone, joissa voi myös matkustaa. Ja ainakin toistaiseksi myös ajaa. Se on kokonaan uusi tapa ajatella autoilu ja liikkuminen. Ostat auton suoraan valmistajalta, et maahantuojalta tai välittäjältä. Kun ostat auton, saat tekniikkaa joka ei tee mitään – mutta tulevaisuudessa tekee. Kun maksat autosta, maksat etukäteen elinikäisen oikeuden ladata Teslan omilla latureilla.
Kyseessä on pikalatausjärjestelmä Supercharger jonka avulla pitkäkin matka taittuu. Noin 20 minuutin lataus riittää viemään autoa taas parisataa kilometriä. Yli puolen tuhannen kilometrin matkat menevät helposti päivässä. Pikalatausverkosto on Euroopan laajuinen ja hyvin toimiva, mutta se on vain Teslan asiakkaille. Leafin tai e-Golfin kuskien ei tarvitse vaivautua.
Kaikesta tästä maksat kuitenkin aika paljon.
Moni Model S:n omistaja on aikaisemmin omistanut BMW:n, Audin tai Mersun edustusmalleja. Näille ostajille auton tai bensan hinta ei ole kynnyskysymys. Melkein poikkeuksetta Teslan omistajat ovat äärettömän tyytyväisiä autoonsa. Asiakasuskollisuus on hämmentävän syvää, riippumatta autossa ehkä olleista teknisistä ongelmista.
Tämä pieni, mutta nopeasti kasvava joukko on Teslan tärkein markkinointikanava. Lisää kierroksia saadaan koneeseen ensi vuoden puolella, kun uusi maasturi Model X rantautuu myös Eurooppaan. Ehkä vieläkin tärkeämpi on vuoden 2017-2018 paikkeilla siintävä Model 3, jonka tarkoitus on kustantaa vain puolet nykyisestä Model S:n hinnasta. Vielä 40 000 euronkin lähtöhinnalla auto on kalliinpuoleinen, mutta sentään jossain määrin tavallisen sukankuluttajan tavoitettavissa.
Teslan ja Elon Muskin ajatus koko klassisen autoteollisuuden toimintamallin pyöräyttämisestä uudelle raiteelle tuntuu vieraalta, mutta mielenkiintoiselta. Tällä hetkellä Teslalla menee hyvin ja odotukset ovat korkealla. Model X ja Model 3 määrittelevät tulevaisuutta paljon. Niin tai näin, Tesla on jo onnistunut heiluttamaan vakiintuneita autoalan toimijoita. Toivoa sopii, että muut valmistajat ymmärtävät seurata perässä. Kun Saksan isot tehtaat lähtevät tähän laivaan mukaan, on niillä muskeleita tehdä se halutessaan hyvinkin nopeasti. Nyt halu näyttää olevan vähäistä.
Teksti ja kuvat : Tuomas Sauliala