Tämä juttu on tehty kaupallisessa yhteistyössä Volvon kanssa.
Sähköauton ja talven yhteensopivuus mietityttää monia uutta autoa harkitsevaa. Joulu-tammikuulle osunut pakkasjakso olikin mitä mainioin testi sähköautolle perhekäytössä. Koeajossa oli Volvon tuore C40 Recharge, viisipaikkainen, keskikokoinen coupe-mallinen katumaasturi. Ja ennen kaikkea sähköauto.
Talviautona sähköauto
Sähköauto on monella tapaa mainio talviauto. Se lämpenee nopeasti ja ennakkolämmityksen ansiosta ikkunoitakaan ei juuri tarvitse rapsutella auki jäästä. Toisin kuin polttonestevastineitaan, auton moottori ei kaipaa lohkolämmitintä: moottorit ja voimalinja eivät juuri kärsi kylmästä, joten auton ajettavuuteen vaikuttaa melkeinpä ainoastaan tienpinnan lumi ja liukkaus.
C40:n neliveto pääsee oikeuksiinsa erityisesti talvella. Ajonhallinta ja luistonesto eivät lamauta autoa liikkeelle lähdettäessä, mikä helpottaa lumisilta parkkipaikoilta irtaantumista ja liikennevaloista lähtöä.
Tutustu tarkemmin Volvon C40 Recharge -täyssähköautoon Volvon webissä.
Perhearkea silmällä pitäen ominaisuudet ovat kunnossa: tilaa riittää niin takakontissa kuin takapenkilläkin. Autossa oli myös takapenkeissä lämmitys ja koostaan huolimatta auto kääntyy ketterästi myös Helsingissä lumivallien kaventamilla kaduilla.
Pysäköitäessä esimerkiksi kauppareissun ajaksi sähköauton lämmityksen voi huoletta jättää päälle. Näin auto odottaa matkustajiaan lämpimänä ja mukavana, lasit kirkkaana.
Talven ulkoliikuntaa silmällä pitäen auto tarjoaa peräkontista käsin lastausluukun takaistuimen läpi kabiinin puolelle sekä mahdollisuuden kaataa kolmannes tai kaksi kolmannesta takapenkistä tavaratilan käyttöön. Isompaan kuljetustarpeeseen on sitten taakkatelineet katolle (75 kg) ja vetokoukku (1800 kg jarrulla).
Sähköauton kulutus talvella vaihtelee
Kaikkien autojen kulutus kasvaa talvella, kun renkaiden vierintävastus kasvaa ja energiaa käytetään enemmän lämmitykseen. Sähköautoissa talvikulutuksen kasvu korostuu, sillä energiatehokkaat sähkömoottorit eivät juurikaan tarjoa hukkalämpöä hyödynnettäväksi muun auton lämmitykseen.
Varsinkin parkissa jäätyneen auton sisätilojen ja akun lämmitys ottaa reilusti energiaa. Erittäin kylmässä lämmitys jatkuu vielä pitkään liikkeellelähdön jälkeenkin, mikä nostaa sähköautojen keskikulutusta.
Siksi olisikin parasta lämmittää auto ennakkoon, latauslaitteeseen kytkettynä. Tähän Volvo tarjoaa hyvät välineet: auton lämmitys voidaan ajastaa ennakkoon, esimerkiksi lämpenemään aina samaan aikaan arkiaamuisin. Lisäksi lämmityksen voi käynnistää Volvon älypuhelinsovelluksesta.
Talvella sähköautoilla onkin ikäänkuin kaksi kulutuslukemaa: lyhyen paikallisajon kulutus, joka on yleensä ison lämmitystarpeen myötä suuri – ja pitkän matkan kulutus, joka on tavallisesti pienempi.
Paikallisajon suuri kulutus harvemmin haittaa, koska ajomatkat ovat lyhyitä ja akkukapasiteetti siten riittävä. Talviajon kannalta mahdollisuus ladata koti- tai työparkissa sujuvoittaakin arkea merkittävästi. Volvo C40:llä paikallisajon kulutus vaihteli 30 ja 40 kilowattitunnin välillä sataa kilometriä kohden, pakkasen vaihdellessa pikkupakkasista noin -15 C -asteeseen.
Pitkän matkan ajossa latausteho ratkaisee
Pidemmällä ajomatkalla auto ehtii lämpenemään ja ajo on luonteeltaan tasaisempaa. Tällöin kulutus putoaa pätkäajon numeroista merkittävästi, Volvo C40:llä 23-28 kWh/100 km hehtaareille. Tällä kulutuksella auton talviajon toimintamatka on noin 270 – 330 km.
Talvella pitkän matkan sujuvuteen vaikuttaa eniten auton latausteho: Mitä tehokkaampi lataus, sitä nopeammin lataustauolta pääsee takaisin tien päälle. Latausteho on riippuvainen akuston lämpötilasta, joten talvella auton kyky lämmittää akkuja on arvokas..
Akuston ennakkolämmitys onkin yksi Volvon valteista: Auton Google Maps -pohjainen navigaattori löytää suurteholaturit ja tietää osasta jopa niiden varausasteen. Kun laturi asetetaan navigaattorin kohteeksi, osaa auto lämmittää akustoa sopivasti suurteholatausta silmällä pitäen.
Akuston ennakkolämmitys nostaa kulutusta muutamalla kilowattitunnilla, mutta parantaa ratkaisevasti lataustehoa. Omassa testissäni pakkaslataus sujui parhaimmillaan 140 kilowatin teholla, mikä on melkein kesälukemien tasolla. Tällä teholla sadan kilometrin toimintamatkan lataaminen kestää noin 11 minuuttia, mikä on alle minuutin enemmän kuin optimaalisissa kesäoloissa.
Anna lämmitykselle aikaa
Varsinkin oikeasti kylmässä akuston lämmitys kestää hetken. Pidemmillä matkoilla etapit kannattaakin miettiä siten, että laturi asetetaan navigaattoriin hyvissä ajoin, ja suurteholaturille ajetaan ainakin puolen tunnin, tunnin maantiepätkä ennen lataukseen kytkeytymistä.
Suurteholatauksen vakaa toiminta ympäri vuoden on erityisen hyvä juuri nyt, kun suuritehoista latausinfraa rakennetaan Suomeen vauhdilla, Lappia ja Kainuuta myöten. Se mahdollistaa esimerkiksi sujuvan hiihtolomaliikenteen sähköllä.
Volvo C40 tarjoaa sujuvaa perheautoilua ympäri vuoden. Sähkövoimalinja tekee arkiajoista talvella vaivattomia, varsinkin jos käytössä on koti- tai työpaikkalatausmahdollisuus. Julkisen latauksen varassakin auton käyttö sujuu mainiosti, mutta talvella lataus vaatii hieman perehtymistä.
Mikä C40 Recharge?
Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition (2022) on Volvon CMA-alustalle rakennettu sähköauto. Sen sisarmalli on perinteisemmäksi katumaasturiksi muotoiltu XC40. C40 Rechargen lähtöhinta on 48 000 euroa, Launch Edition -mallin listahinnan ollessa 60 920 €. Lisäksi koeajossa ollutta mallia oli varusteltu 63 840 euron loppuhintaan.
Autossa on tehoa 300 kW (408 hV), se kiihtyy nollasta sataselle 4,7 sekunnissa ja ajoakun kapasiteetti on 78 kWh. WLTP-luokiteltu toimintamatka on 444 km.
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.