Kaupallinen yhteistyö: eParking // Liikenteen sähköistyminen on tosiasia. Sähköinen liikenne ry:n mukaan ladattavien autojen osuus kaikista Suomessa rekisteröidyistä autoista oli kesällä 2024 jo melkein 9 %. Kappalemäärällä mitattuna kasvua on tänä vuonna tullut yli 5000 ladattavaa autoa kuukaudessa. Kaikki nämä autot ladataan jossain, joten on selvää että myös liiketoiminta ajoneuvojen lataamisen äärellä kasvaa.
Vaikka ladattujen kilowattituntien määrä kehittyy suotuisasti, ei alan toimijoiden liikevaihto eikä varsinkaan liikevoitto välttämättä seuraa perässä. Investoinnit syövät pääomaa, ja ne tehdään etupainotteisesti ennen liikevaihdon kasvua. Nyt kesällä sähköenergia on ollut edullista, mikä on toisaalta saattanut parantaa joidenkin lataustoimijoiden marginaaleja mutta johtanut myös hintojen ja siten liikevaihtojen laskuun. Varsinkin matalatehoiset latauslaitteet ovat myös melko yksinkertaisia valmistaa, ja ala on voimakkaasti kilpailtu, jolloin katteet myös latauslaitekaupassa voivat jäädä ohuiksi.
IGL-Technologies Oy:n päätuote on pysäköintiin ja sähköautojen lataukseen keskittynyt eParking-järjestelmä. Onkin mielenkiintoista pohtia, miten IGL ylläpitää kilpailukykyään toisaalta kasvavalla ja toisaalta haastavalla alalla.
– Siinä missä vain joitakin autoja ladataan, kaikkia autoja pysäköidään, IGL:n myyntijohtaja Teemu Marku muistuttaa.
IGL:n palvelutarjoama on jo pitkään seissyt kahdella peruspilarilla, joita ovat lataus- ja lämmityssähkön laskutus sekä julkiset pysäköintipalvelut. eParking-sovellusta voidaankin käyttää pysäköinnin maksamiseen monen kunnan ja kaupungin pysäköintialueilla.
Pysäköinnin hallinnointi sekä avoimet rajapinnat esimerkiksi nosto-oviin ja puomeihin sekä muihin pysäköinninvalvonnan järjestelmiin mahdollistavat hyvin monipuolisten pysäköintipalvelujen kehittämisen eParkingin älypuhelinsovelluksen ja pilvipalvelujen ympärille.
Avoimet protokollat mahdollistavat joustavan toiminnan sähköisen liikenteen ekosysteemissä
Tuotekehitys ei pysähdy pysäköintiin. eParkingin latauslaitteet ja niiden järjestelmät puhuvat avointa OCPP-protokollaa (Open Charge Point Protocol), mikä mahdollistaa joustavasti käyttäjän tunnistamisen ja erilaisten latauslaitteiden käyttämisen osana eParking-sovellusta. Esimerkiksi Kuopiossa Savonia-ammattikorkeakoulun kampusalueen pysäköintitalossa eParking-palvelussa on paitsi satoja eParkingin latauslaitteita pysäköintipaikoilla, myös muutama Kempowerin suurteholaturi – kaikki samassa järjestelmässä ja samalla sovelluksella käytettävissä OCPP-protokollan avulla.
OCPP:n ohella eParking-palvelut tukevat myös toista keskeistä protokollaa, OCPI:tä (Open Charge Point Interface). OCPI:n voi ajatella olevan OCPP:n yläpuolella latausverkkojen välisenä protokollana, joka mahdollistaa kokonaisten latausverkostojen ja erillisten palveluntarjoajien välisen viestiliikenteen. OCPI on kulmakivi sujuvalle roaming-palvelulle eri verkkojen välillä.
Roaming-palvelulla eli latausverkkovierailulla on yllättävistä kustannuksista johtuen kiistanalainen maine autoilijoiden keskuudessa. Vaikka roaming latausverkkojen välillä ei ehkä tänä päivänä ole laajasti käytössä, idea on edelleen hyvä. IGL olikin esimerkiksi mukana alan kansainvälisessä tutkimuksessa osana USER-CHI -projektia.
– Roaming-palvelujen tutkiminen ja kehittäminen jatkuu varmasti tulevaisuudessakin, Marku pohdiskelee.
Avoimet rajapinnat ja sujuvat verkkovierailut luovat perustan tulevaisuuden yhä laajemmalle liiketoiminnalle älykkään sähköisen liikenteen parissa.
Omistajia ja strategisia sijoituksia
Vaikka IGL-Technologiesilla on vahvaa omaa osaamista, se ei kuitenkaan valmista itse varsinaisia latauslaitteitaan. Laitteistolla on muutama eri toimittaja, mikä parantaa paitsi latauslaitteiden myös niiden varaosien saatavuutta. Laitteiden ja niiden komponenttien kotimaisuusaste on suuri, mikä entisestään parantaa toimitusvarmuutta.
Tunnetun sanonnan mukaan yritykset ovat usein omistajiensa näköisiä. IGL on edelleen toimivan johtonsa enemmistöomistuksessa, siten, että latauslaitevalmistajat UTU ja Harju Elekter omistavat kumpikin pienet viipaleet. Latauslaitevalmistajat eivät siis ole vain rautatoimittajia, vaan strategisia kumppaneita. Kun omistajat käyvät töissä omistamassaan yhtiössä ja kun yhteistyökumppanillakin on osakkuus, ovat intressitkin pitkäjänteiselle yhteistyölle yhteneviä.
Sähköinen liikenne kasvaa ja yleistyy, mutta tänä päivänä se on tuskin kenellekään kultakaivos. Toimiala kuitenkin kokonaisuutena kasvaa, ja IGL-Technologies on pelissä vahvasti mukana.
Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä eParking-palvelua tarjoavan IGL-Technologies Oy:n kanssa.
Teksti: Tuomas Sauliala, kuva: eParking
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.