Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Hyundain kanssa. Vastaava artikkeli on toteutettu myös Hyundain Kaistalla-asiakaslehteen.
Pyöräilyn ja autoilun yhdistäminen ei ole uusi idea. Aivan erityisen hyvin liikkumismuotojen yhteistyö sujuu uuden Hyundai IONIQ 5:n ja sähköavusteisen maastopyörän välillä.
Tämän reissun kohteena on Etelä-Suomen maastopyöräilyn keskukseksi vähitellen muodostuva Fiskars, jossa on tarjolla paitsi monipuolinen ja laaja polkureitistö, myös fillarivuokraamo ja muita palveluja. Reissukaverina on tälläkin kertaa Kampiapina-YouTube-kanavaa julkaiseva Jaakko, joka tuntee kaksipyöräiset kulkineet paljon minua paremmin.
Ja eikös tehnyt Kampiapina aika hienon videon:
Mukana on paljon matkatavaraa: erityisiä retkeilyvälineitä ja pyöräilyvarusteita. Onneksi autossa riittää tilaa. Reissusta tulee sähköinen, monellakin tapaa.
Olin valmistellut tätä reissua jo aiempana päivänä. Kevyesti kuormatun auton kulutus Helsinki-Fiskars -välillä oli tuolloin noin 18,6 kWh satasella, kylmällä, sateisella legillä jonne osui myös moottoritietä. Tällä kulutuksella auton kantamaksi muodostuisi aika tarkkaan 400 km.
Tsekkaa myös Hyundain www-sivu.
Auto maastopyörän renkaita kääntämässä
Kaikessa ulkoilussa sääennusteita kannattaa seurata, mutta maastopyöräilyssä aiempienkin päivien säästä kannattaa olla perillä. Edellisenä päivänä päättyneiden sateiden jäljiltä luvassa on mutaa monttujen pohjalla, liukkaita juuria ja märkiä, arveluttavia kallioita.
Eli juuri sitä mitä lähdettiin hakemaan.
Fiskarsissa vuokraamme alle sähköavusteiset, täysjousitetut maastopyörät. Ajelu toki on mielessä, mutta syödään nyt ensin. Tässä auto erottuu edukseen: Uusi Hyundai IONIQ 5 mahdollistaa tavallisen sähkön ulosoton autosta V2L-toiminnolla (Vehicle to Load). Liitämmekin hieman maitotölkkiä pienemmän sovitinkappaleen auton peruslatausliitäntään ja kytkemme virrat sekä sähköliedelle että kahvinkeittimelle.
Induktioliesi ei nokea kattilaa ja Moccamaster keittää kahvit nopeasti ja maukkaasti. Eikä lopu kaasu kesken keittimestä. IONIQ 5 todella tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia liikkumiseen.
…ja sitten kovaa ajoa, kumipuoli alaspäin
Ensimmäiset pyöräilypolut vaativat veronsa hikenä ja palkitsevat hyvänä pyöräilynä. Ajotaidot liukkailla poluilla ovat koetuksella mutta sähköavustuksen ansiosta myös tasamaa ja ylämäet ovat vauhdikkaita.
Maastopyöräily poikkeaa muusta fillaroinnista siinä, että maastopyöräilijä harvemmin pyrkii mihinkään tiettyyn paikkaan. Sen sijaan maastopyöräilijä ajaa lenkkiä metsässä tai mäissä. Eteneminen vaihtelevalla alustalla on lajin suola ja sokeri.
Ja kun tulee tarve varsinaisesti siirtyä, teemme sen tällä kertaa autolla.
Toisin kuin monessa muussa sähköautossa, IONIQ 5 tarjoaa vetokoukun jopa 1600 kilon vetomassalla. Meillä ei ole mukana kuitenkaan asuntovaunua, vaan koukkuun tuupataan kiinni pyöränkuljetusteline. Sähkömaastopyörät ovat paljon tavallista pyörää raskaampia. Taakkatelineiden maksimikuormien kanssa kannattaakin olla tarkkana.
On aika suunnata seuraaviin maastoihin. Tälläkin kertaa ruokahommat hoidetaan sähköliedellä, mutta nyt myös maastopyörät saavat latautua samalla kun pasta katoaa kattilasta.
Mahdollisuus ladata maastopyörää reissussa, ilman suoraa verkkovirtaa, on IONIQ 5:n keskeinen valtti. Auto tarjoaa 3,6 kilowattia tehoa, mikä vastaa suunnilleen 16 ampeerin sulakkeen takana olevaa pistorasiaa. Tehoa riittää siis hyvin erilaisille laitteille ja tästähän mekin otamme ilon irti.
Sähköauto tarjoaa autoretkeilyä parhaimmillaan
Viimeisten pyöräilykilometrien myötä päivänvalo alkaa hiipua. Sähköavusteinen liikunta saa tältä päivältä riittää ja Fiskarsin alueen sopivien majoituskohteiden ollessa kaikkien varattuna, huristamme autolla jälkipuinteihin muutaman kymmenen kilometrin päähän meitä odottavalle laavulle.
Nyt ilman koukkukuormaa auton keskikulutus Perniön suuntaan ajellessa on 16,6 kWh satasella. Täällä ei ole moottoritietä, joten hitaampi ajonopeus mahdollistaa matalamman kulutuksen. Tällä kulutuksella ajokantama olisi jo 440 kilometriä. Aivan hyvä lukema näin isolle autolle syksyn viileydessä.
Nuotion äärellä on hyvä parantaa maailmaa. Pimeydessä vain nuotion räiske valaisee syksyyn sukeltavaa metsää. Sähkövalo ei ehkä sopisi tänne.
Seuraavan päivän aamu valkenee vähitellen ja kotimatka voi alkaa. Taakse on jäänyt jo 350 kilometriä ajoa Etelä-Suomen teillä, joten on aika ladata autoa aamukahvien lomassa.
IONIQ 5 on 800 voltin tekniikalla tehokas lataaja. Parhaimmillaan auto lataisi yli 200 kilowatin teholla, mutta Lohjan ABC:n Recharge Infran suurteholaturi tarjoaa enintään 150 kilowattia. Kylmän kelin viilentämä akku aloittaa lataukset maltillisella teholla, mutta lämpenee nopeasti. Vielä 76% varaustasolla latausteho on lähes laturin maksimi, 146 kilowattia. Lataussession keskitehoksi muodostuu hulppeat 120 kilowattia, mikä on todella hyvä suoritus. Tällä teholla sadan kilometrin ajokantaman lataaminen kestäisi hieman alle 10 minuuttia.
Lohjan lataussession kokonaispituus oli 26 minuuttia, se maksoi 13,50 € ja kilowattitunnin hinnaksi muodostui 0,28 €. Tällä hinnalla sadan kilometrin käyttövoimakustannus olisi noin 5,3 €.
Aamukahvit Lohjan ABC:n Recharge Infran suurteholaturilla pitääkin keskeyttää hetkeksi, ja siirtää auto tavalliseen parkkiruutuun. Lataus kun ehti valmiiksi ennen santsikuppia. Tästä on hyvä ajella moottoritietä kotiin.
Miten sähkölaitteiden käyttö vaikutti IONIQ 5:n toimintamatkaan?
Takavetoisen Hyundai IONIQ 5:n toimintamatka on jopa 481 kilometriä WLTP-luokittelun mukaisesti. Mutta miten paljon sähkölaitteiden käyttö ja sähkömaastopyörien lataaminen vähensi toimintamatkaa?
Ruoanlaitto ja kahvien keitto kahdelle hengelle käytti noin puolikkaan kilowattitunnin ja saman verran vie yhden polkupyörän lataaminen tyhjästä täyteen. Tällä retkellä auton akusta käytettiin arviolta kahdesta kolmeen kilowattituntia, mikä leikkasi auton toimintamatkasta vain noin 10–15 kilometriä. IONIQ 5:n 72,6 kilowattitunnin akkukapasiteettiin verrattuna energiankulutus oli siis mitätöntä, eikä sähkön retkeilykäyttö juurikaan vaikuttanut auton toimintamatkaan.
Retkeilyn, maastopyöräilyn ja varsinkin polkupyörien lataamisen kannalta IONIQ 5 ja sen ominaisuudet olivat aivan keskeisiä. Toisin kuin sähköautoja, sähkömaastopyöriä ei voi pikaladata, vaan akun täyttämiseen täytyy varata aikaa useita tunteja. Juuri tästä syystä IONIQ 5:n V2L-toiminto on hyvä: sen myötä sähkömaastopyörän lataus on sujuvaa missä vain eikä akkua tarvitse erikseen lähteä tunneiksi lataamaan verkkovirran äärelle.
Lisäksi IONIQ 5 mahdollistaa sujuvan pyörien kuljetuksen reitiltä toiselle. Sillä voisi viedä pyöriä myös katolla, mutta raskaiden sähkömaastopyörien nostaminen vetokoukkuun liitettyyn telineeseen on helpompaa ja turvallisempaa.
Auto on monella tapaa arjen mahdollistaja. Hyundai IONIQ 5 on aivan uudella tavalla käyttökelpoinen arjessa. Maastopyöräily onnistuu ilman autoakin, mutta nyt auto tarjosi mahdollisuuksia monipuolisempaan harrastamiseen.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala,
Paitsi kuva jossa ajan fillarilla: Jaakko Alajoki
Jaakon Youtube-kanava: youtube.com/Kampiapina
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.
Pieni asuntovaunu perään, niin voi huiliakin välillä… 1600kg tais olla jarrullinen massa.
Sähköt saa autosta ja kaasun voi jättää lämmitykseen.
Karavaanarialueille lisäbisnestä sähköautojen lataukseen ja puskaretkeilyyn?