Nelivetoinen Hyundai IONIQ 5 pakkastien herrana

Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Hyundain kanssa.

Talven lomakausina, kuten jouluna, hiihtolomalla tai pääsiäisenä moni suuntaa autonsa pohjoiseen, leveiden laskettelurinteiden ja hohtavien hankien, mutta myös luonnonrauhan äärelle. Niin mekin teimme, nelihenkisen perheen voimin.

On hyvin tiedossa, että pitkä ajomatka täyteen lastatulla autolla onnistuu sähköllä, myös talvella. Autojen toimintamatkat ovat pidentyneet ja lataustehot parantuneet viime vuosina.

Mutta sähköautojen ensirekisteröinnit osoittavat kohti taivaita ja latureilla on enemmän autoja kuin koskaan aiemmin. Riittääkö kaikille latausta vai päätyykö kuski seurueineen jonottamaan töpsölinpäätyyn pääsyä? Entä miten kattoteline täynnä talven lumiliikuntavälineitä vaikuttaa auton kulutukseen?

Rukalle sähköautolla talvella 2022

On siis aika selvittää latausinfran taso hiihtoloman menoliikenteessä. Reissu suuntautuu Rukalle, jonne on ajomatkaa Helsingistä noin 870 kilometriä yhteen suuntaan. Alla on Hyundai IONIQ 5, koko 72 kilowattitunnin akkukapasiteetillaan.

Autona menopeli on minulle tuttu entuudestaan. Ajoimme esimerkiksi sen kanssa sähkömaastopyöräreissua viime syksynä ja kirjoitin siitä myös erikseen arvion. Nyt ajossa ollut auto poikkesi aiemmasta vetotapansa osalta: Rukalle lähdettiin nelivedolla.

Tilaa riittää

IONIQ 5 on yllättävän iso auto, vaikka se ei ehkä näytä siltä. Auton takakonttiin ja katolle mahtui kaikki neljän hengen hiihtolomatarvike ja takapenkillä todella oli tilaa kahdelle matkustajalle.

Reissuun lähdettiin lauantaisena iltapäivänä. Ensimmäisen päivän ajot tähtäsivät Jyväskylään, josta jatkettaisiin seuraavana päivänä Rukalle. Lasten kanssa reissatessa taukoja on hyvä olla.

Nelostie Helsingistä Heinolan ohi Lusiin asti on moottoritietä, jolla ajonopeudet ovat koko matkan parhaimmistoa. IONIQ 5:n keskikulutus nousi tällä osuudella nollakelissä, märällä tiellä, ajoittaisessa sateessa 29,4 kWh/100 km tasolle. Tällä kulutuksella auton toimintamatka on noin 250 kilometriä.

Heinolan ABC tarjosi suurteholatausta – ja matkustajille mukavan tauon.
Mahdollisuus ladata hotellissa on erinomainen palvelu. Näin seuraavan päivän reissu voi alkaa täydellä akulla.

Kulutus on kova. Ajoin vastaavalla nopeudella, samassa lämpötilassa mutta kuivalla kelillä, lähes tyhjällä IONIQ 5:llä ja ilman kattokuormaa syksyllä vain 20,7 kWh/100 km kulutuksella. Toisin sanoen suunnilleen ankarimmat olosuhteet millä sähköautolla voi matkaa tehdä, nostavat kulutusta reippaanpuoleisesti. Tavallisestihan autoilua tehdään paljon miellyttävämmissä olosuhteissa. 

Vielä muutama vuosi sitten näin raju kulutuksen nousu olisi tarkoittanut sähköautoilun mahdollisuuksien reipasta kaventumista. Vaan ei enää, uudet sähköautot, kuten Hyundai IONIQ 5, lataavat suurella teholla jota on myös tarjolla. Ja lisää rakennetaan. Sähköautoilijan ei siis tarvitse arastella kattokuormaa pitkälläkään matkalla.

Maantiellä kulutus kohtuullistuu

Moottoritieosuuden jälkeen nopeus vaihteli satasen ja 80 km/h välillä. Nopeuden pudotus kahdeksaankymppiin pudotti kulutusta likimain samassa suhteessa, kulutuksen ollessa noin 23-24 kWh satasella. Tällä talvisen tien ja ison kuormauksen kulutuksella IONIQ 5 kulkee noin 300 kilometriä kertalatingilla.

Ensimmäisen päivän matkalla Jyväskylään otimme välilatauksen Heinolan ABC:llä. Jaossa oli 150 kilowattia lataustehoa. Tauko venähti latauksen kannalta tarpeettoman pitkäksi, mutta kilowattituntipohjaisen laskutuksen ja monien vapaiden latauspisteiden takia auton roikotusta laturissa ei tarvinnut arastella. Minuuttilaskutuksella tilanne olisi ollut kovin toisenlainen.

Matkanteko sujui mukavasti. Voit myös klikata karttaa isommaksi.

Yön lataukset tehtiin Jyväskylässä hotellin parkkiluolassa, peruslatauslaitteeseen liitettynä. Latausmahdollisuus majoituksen parkissa on erinomainen palvelu, näin ei haittaa vaikka perille tulisi melkein tyhjällä akulla, kun seuraavan päivän matka pääsee alkamaan täydellä latingilla.

Eri majapaikkojen suhtautuminen sähköautoiluun vaihtelee. Joissain paikoissa latausruudun voi varata etukäteen. Sähköautoilijan kannattaakin kysyä latausruutua etukäteen yöpaikasta. Tämä on myös signaali majoituslaitokselle siitä, että latauspaikkoja toivotaan lisää.

Toinen päivä vei Rukalle

Toinen ajopäivä oli kilometreiltään pidempi ja ajonopeuksiltaan hitaampi kuin ensimmäinen. Matalampien ajonopeuksien myötä kulutus laski ja sitä myöten akku vei pidemmälle. Hilpeästi parantuneen latausinfran myötä pääsimme valitsemaan taukopaikat sekä hyvän ruoan että tehokkaan latauksen ääreltä.

Sukevan Neste on yksi uusista Recharge Infran latauspaikoista.
Valaistut pikselikuviot latausliittimen vieressä kertovat latauksen etenemisestä. Tässä kaikki valot palavat, eli lataus on tullut valmiiksi ja matka voi jatkua.
Jaloniemi-talo Suomussalmella tarjoaa monenlaista käyttövoimaa, myös ihmisille.
Perillä on helppo hymyillä. IONIQ 5 toi mukavasti perille, Rukalle.

Lounaspaikaksi valikoitui Sukevan Neste, jonka laidalla seisoo tuore Alpitronicin suurteholatauslaite. Se on melko uusi, mutta niinpä täälläkin oli muita lataajia ennen meitä. Vapaa paikka onneksi löytyi. 

Auto tuli lounaan yhteydessä ladattua melkein täyteen noin 70 kilowatin keskiteholla. Tästä matka jatkui Kajaanin ohi Kuusamon suuntaan.

Suomussalmi jatkaa mainiona taukopaikana

Omalle kohdalle Kajaani–Kuusamo-väli on aina se raskain ajettava Rukalle matkatessa. Tänne olen päätynyt autoilemaan ne kylmimmät, pimeimmät ja lumisateisimmat maantieosuudet, usein jäisellä tiellä. 

IONIQ 5 tekee pitkällä akselivälillään ja nelivedollaan ajamisesta rennompaa. Ja onneksi Jaloniemi-talo Suomussalmella on saanut uuden Kempowerin suurteholaturin tehden näin paikasta vielä entistäkin paremman taukopaikan. Täällä on monenlaisia palveluja kävelyetäisyydellä. 

Loppurutistus jatkui vielä ruokaostostauolla Kuusamossa. Autoa ei olisi tarvinnut ladata, mutta ABC-lataus on siinä määrin edullista että mahdollisuus kannatti hyödyntää. Auton akku tuli täyteen ostostauon aikana. 

Lopulta Helsinki-Ruka -väliä tuli pienen Jyväskylä-koukkauksen kanssa ajettua 885 km, 25,9 kWh/100 km -keskikulutuksella. Kulutusta nosti erityisesti talvinen ajo-olosuhte sekä auton kuormaus: nelihenkinen perhe kattokuorman kanssa vaatii energiaa matkantekoon. 

Samaan aikaan ajo oli kuitenkin rentoa ja vaivatonta talvista etenemistä, niinkuin sähköautoilu yleensä tuppaa olemaan. IONIQ 5 tarjoaa hyvät ja lämpimät sisätilat.

Takaisin Stadiin

Viikko Rukalla vierähti nopeasti. Kotiinpäin päästiin liikkeelle melkeinpä täydellä akulla.

Ensimmäinen tauko otettiin tutulla Suomussalmen taukopaikalla, tällä kertaa auringonpaisteessa. Talon konditorialle voi antaa mainion arvosanan. Matka jatkui Kajaaniin, jossa syötiin lounasta auton seistessä Prisman uudella ABC-latauksen suurteholaturilla. Suomussalmen jälkeen tiekin tuntui paranevan.

Paluumatkalla ajokeli helli.
Kajaanissa latausrivistö oli täynnä autoja. Kaikilla kattotelineet.
Kuopiossa toriparkin latauspalveluja tarjosi Väre.
Karoliinan Kahvituvan suurteholaturilla kaverikuvassa toinen IONIQ 5.

Kajaanin suurteholatausasema on mainitsemisen arvoinen siksikin, että sen kaikki viisi CCS-latauspistettä olivat käytössä. Tällöin yksittäiselle autolle riitti vain noin 24 kilowattia lataustehoa, mikä on varsin vähän suurteholatausasemaksi. Mutta tämä ei ollut meille ongelma, tiedossa oli pitkähkö tauko lounastelun ja ostosten parissa. Kirjoitan Kajaanin suurteholatauksesta vielä erikseen.

Jäimme yöksi Kuopioon. Täälläkin yöparkki mahdollisti lataamisen, tällä kertaa Kuopion toriparkin peruslatauksessa, jonka tarjosi Väre. Tällainen hallipysäköinti latausmahdollisuudella on aivan erinomainen palvelu matkailijalle.

Viimeisen päivän kotimatka sujui yllätyksettömästi hyväkuntoisilla teillä. Kotiin päästiin Karoliinan Kahvituvan lounastarjoilun ja suurteholatausaseman kautta. Kotiin tullessa numerot kertoivat matkaa jääneen taakse 1751 kilometriä, 25,4 kWh keskikulutuksella. 

Mukavaa matkantekoa myös talvella

Kotimatka helli autoilijoita sään puolesta. Suurimman osan matkasta sää oli kirkas ja tyyni, lämpötila hieman pakkasen puolella ja auringostakin saatiin nauttia. Hyvä sää näkyy myös aavistuksen pienemmässä kulutuslukemassa paluumatkan osalta.

Tällä reissulla lunta riitti, pakkasta oli onneksi vain kohtuudella. Auto pelasi ongelmitta.

Sähköautoilu Suomen läpi sujui tälläkin kertaa mukavasti ja mutkattomasti. IONIQ 5:n kaltaisten autojen myötä sähköautoilusta häviää sähkökäyttövoiman erikoisuudet ja tietyt alkuvaiheen kuprut. Jäljelle jää hyvän ajettavuuden auto, helppo ja vaivaton matkanteko ja kätevä suurteholataus tien päällä. Sähköauto on mainio matka-auto, myös talvella. 

Aiempaan verrattuna latauspalvelua on tullut valtavasti lisää ja uusia suurteholatausasemia avataan likimain viikottain. Autoilijan kannattaakin tsekata tuoreimmat latausasemat esimerkiksi latauskartta.fi- tai plugshare.com-palveluista. Yksittäisten latausasemien varausastetta voi seurata latausoperaattorien omissa mobiilisovelluksissa ja siten halutessaan suunnitella omaa matkantekoaan.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Seuraava teksti käsittelee reissun oppeja ja havaintoja.

Tutustu tarkemmin Hyundai IONIQ 5:n ominaisuuksiin ja yksityisleasingiin.


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.