Audi tarjoaa sähköä auton kylkeen – helpommalla ja kalliimmalla

Eurooppa on täytetty jos jonkinlaisilla latausverkostoilla. Erilaisia verkkoja on sadoittain. Niistä monet ovat alueellisia, jotkut kansainvälisiä. Monella niistä on omat tunnistautumismenetelmänsä, yleensä RFID-tunniste tai älypuhelinsovellus. Maksutapana on yleensä luottokortti, joka pitäisi tallentaa systeemiin etukäteen.

Sinne tänne pitkin Eurooppaa ajavalle latausoperaattorien moninaisuus on melkoinen haaste. Koko matkalta pitäisi selvittää latauspalvelut ja niiden tunnistautuminen ja maksuliikenne – melkoinen riesa paljon ajavalle. Yksi tunnetuimpia ratkaisuja tähän ongelmaan on latausroamingpalvelu Plugsurfing, jonka Fortum osti viime syksynä. Se on eräänlainen verkkojen verkko, palvelu joka sinänsä ei itse omista latausinfraa mutta tarjoaa yhden tunnistautumis- ja laskutustavan jopa 85 000 latauspaikalle pitkin vanhaa mannerta, lukemattomien eri latausoperaattoreiden latureille.

Plugsurfing tarjoaa helppoutta, vastineeksi pienestä provikasta joka latauksen yhteydessä laskutetaan. Käytin itse Plugsurfing-palvelua keväällä 2015 ajaessani Berliinistä Amsterdamiin, ja homma pelasi hyvin.

Teslan ohella Volkswagen on ainoa merkittävä auton valmistaja, jolla on omaa latausinfrastruktuuria ja nyt Volkswagen lähtee ensimmäisenä autonvalmistajana tarjoamaan myös latausroamingpalvelua asiakkailleen. Askel on historiallisesti merkittävä, sillä sadan vuoden ajan autojen valmistajat ovat pysytelleet erossa autojen käyttövoiman jakelusta, vaikka yhteistyötä tietysti on toimialojen välillä tehty paljon.

Volkswagen etenee latauspalvelussa Audin brändillä. Se julkaisi muutama päivä sitten hinnastonsa e-tronin myötä viime syksynä lanseeratulle latausverkostolleen. Nimellä e-tron Charging Service kulkeva palvelu tarjoaa Plugsurfingin kaltaista verkkojen verkkoa Audi-kuskeille. Vastaava palvelu tulee myös Porsche Taycanin omistajille.

Audin hinnasto on täällä

Audin latauspalvelua tarjotaan kahdessa paketissa: City ja Transit. Palvelujen ainoa eroa on kuukausihinnan lisäksi se, että Transit-palvelu kattaa myös eurooppalaisen suurteholatausverkko Ionityn käyttöoikeuden. Ionity tarjoaa jopa 350 kW pikalatausta ja sen takana on Saksalainen autoteollisuus Fordin kanssa. Audin palvelussa keskinopea tyypin 2 lataus kustantaa kuusi senttiä minuutilta ja nopea 50 kW pikalataus 40 senttiä minuutilta.

Ionity-lataus maksaa tällä hetkellä 8 euroa per latauskerta, mutta latureita ei vielä ole Suomessa. Meille ne rakentaa Kesko, mutta Kesko ei muutama viikko sitten halunnut kommentoida niiden tarkempaa aikataulua. Oma arvaukseni on, että ensimmäiset tolpat on maahan rakennettu, kun Porsche Taycan ensikerran Suomen maanteillä kurvailee tämän vuoden lopussa.

Päivitys 18.1.2020: IONITY:n hintoja on tarkistettu, lue uutinen täältä.

Sørkjosenin Supercharger on maailman pohjoisin Teslan pikalaturi.
Tyypin kaksi keskinopea ”Mennekes” -lataustolppa tarjoaa yleensä 11 tai 22 kW kolmivaihesta vaihtovirtaa.
CCS-liitäntäinen pikalaturi tarjoilee yleensä 40-50 kW tasavirtaa.

Ovatko Audin hinnat kalliita vai halpoja?

Meillä Suomessa sähköauton latauksen hinnoitteluperusteet vaihtelevat aikalailla. Hinnoittelu voi olla minuutti- tai kilowattituntipohjainen. Joskus lataus ei sisällä parkkeeraamisen hintaa. Yleinen hinta tyypin 2 keskinopealle asiointilataukselle voisi kuitenkin olla noin 15 senttiä kilowattitunnilta, jolloin tunnin lataaminen kustantaisi auton lataustehosta riippuen euron verran, tai vähän päälle. Audi e-tronilla tunnin lataus maksaisi 3,6 euroa, eli karkeasti kolminkertaisesti vaikkapa Liikennevirran hintoihin verrattuna.

Nopeamman, 50 kilowatin latauksen vertailu on helpompaa. Suomessa tyypillinen hinta on 20 senttiä minuutilta eli Audin palvelu on tasan tuplat keskihintoihin verrattuna.

Todella nopean, 150 kW Ionity HPC -suurteholatauksen hintaa lienee järkevintä verrata Teslan Supercharging -palvelun hintaan. Supercharger lataa parhaimmillaan yleensä noin 120 kW teholla hintaan 24 senttiä kilowattitunnilta. Puolessa tunnissa Supercharger lataa ehkä 45 kWh energiaa Teslaan, hintaan 11 euroa.

Ionity-latauksen yksi kertahinta maksaa aina kahdeksan euroa, eli se on ainakin tämän esimerkin valossa edukkaampi. Ionity-verkon hinnoittelu tulee kuitenkin muuttumaan, sillä kahdeksan euron kertahinta on tutustumistarjous. Audin hinnastossa on jo erikoishinta tulevalle Ionity-lataukselle: 33 senttiä kilowattitunnilta. Kun e-tron -kuski kurvaa laturille joskus ensi vuonna, maksaa hän 45 kilowattitunnin latauksesta enemmän kuin Teslaa lataava kaverinsa (15 €), mutta saa tehot autoon kolmanneksen Tesla-kuskia nopeammin, noin 20 minuutissa.

Kilowattituntien lisäksi Audi-kuski pääsee maksamaan Transit-palvelupaketista myös kuukausimaksua, 17,95 euroa kuukaudessa. 

Mitä suomalaisen e-tron -kuskin sitten kannattaa ostaa?

Jos autolla ajelee enimmäkseen vain Suomessa, Audin latauspalvelusta ei ole hyötyä. Suomessa sähköautoilija pärjää hyvin kun taskussa on sekä Fortumin että Liikennevirran lataustunnisteet, ehkä Keskon K-Latauksen RFID-tunnisteen kanssa. Näissä on minimaaliset kiinteät kustannukset ja yksittäiset latauskerrat ovat halvempia kuin Audin latauspalvelussa.

Tilanne muuttuu hieman, kun Ionity-latausverkosto alkaa nousta myös Suomeen, tällöin Audi-kuskin täytyy pohtia tuolloin voimassa olevan Ionity-verkoston hinnan mukaan onko edullista ottaa käyttöön Audin oma latauspalvelu ja sitoutua sen kuukausimaksuun. Ionity-latausverkkoahan voi käyttää myös ilman Audin Transit -latauspalvelua, kolmansien osapuolien kautta. Suomessa se tullee ainakin osaksi Keskon K-Lataus -palvelua. 

Mutta jos Audisti suuntaa e-tronininsa usein Suomen rajojen ulkopuoliseen Eurooppaan, alkaa Audin latauspalvelu muuttua kiinnostavaksi. Sähkön markkinahinta Saksassa on jopa 30 senttiä kilowattitunnilta (Statista), mikä heijastuu myös latauksen hintaan. Suomalainen Audi-kuski voi kuitenkin ladata koko Charging Servicen alueella Suomi-hinnoilla, mikä tekee lataamisesta suhteellisesti edullisempaa Keski-Euroopassa.

Audin verkostossa lataus on keskeisiltä osiltaan myös samaa hintaluokkaa tai edukkaampi kuin esimerkiksi Plugsurfingilla, joten ehkäpä Audilaisen kannattaa ottaa palvelu Audilta. Plugsurfingin hinnoittelun ongelmana on lisäksi merkittävä hintojen vaihtelu, eli käytännössä Plugsurfing-lataajan kannattaa tsekata latauksen hinta aina ennen latausta, ellei sitten pidä yllätyksellisestä elämästä.

Suomalaisesta kantista myös Liikennevirran latauspalvelut saattavat ottaa Keski-Euroopassa merkittäviä askelia. Eurooppalainen energiajätti E.ON nimittäin osti joulukuussa 2018 merkittävän osan Virrasta, mikä varmasti näkyy ranskalaisten ja saksalaisten maanteiden varsilla joskus tämän vuoden aikana.

Edelleen pitää muistaa, että e-tronilla voi jo vuoden päästä ajella aika huoleti pitkin Eurooppaa vain Ionity-verkon lataamana, vähän niinkuin Tesla-kuskit ovat jo aikoja voineet ajella vaivattomasti valtiosta toiseen pitkin Eurooppaa vain Supercharger-verkon voimin. Voi olla turhaa maksaa kuukausimaksua mahdollisuudesta päästä lataamaan hitaammilla 22 kW ja 50 kW -latureilla.

On mielenkiintoista nähdä miten Audin ja Porschen brändeillä etenevä Volkswagen saa omat latauspalvelunsa markkinalla kaupaksi. Selvää on ainakin se, että niitä myydään alennuksilla innokkaasti erilaisina sisäänheittotuotteina uusien sähköautojen yhteydessä. Kaikenkaikkiaan Audin palvelu on kuitenkin askel oikeaan suuntaan: sähköautoilun tekemiseksi mahdollisimman vaivattomaksi ja helpoksi suurelle yleisölle.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Paitsi kuva Audista lataamassa Ionityn laturilla: Ionity

3 kommenttia artikkeliin ”Audi tarjoaa sähköä auton kylkeen – helpommalla ja kalliimmalla”

Kommentointi on suljettu.