Kaupallisessa yhteistyössä eParking // Pyöräily on siitä mukava laji, että ajamaan pääsee suoraan kotiovelta. Lajiin liittyviä kisoja tupataan järjestämään kuitenkin joka puolella Suomea, joten auto, kuten vaikkapa Skoda Enyaq RS, on mainio väline harrastuksen toteuttamiseen kotipaikkoja kauempana. Lisäksi Enyaq mahdollistaa matkatavaroiden ja fillarien kuljettamisen sisällä autossa, päällä kattotelineissä ja perässä vetokoukussa. Kuskit ja matkatavarat ehkä mieluiten kuitenkin auton sisällä.
Tämän kesän kisamatka suuntautui Tahkolle, jossa järjestetään Suomen suurin maastopyöräilykilpailu, Tahko MTB. Reissukaverina on jo aiemmilta pyörälenkeiltä tuttu Jaakko, joka tunnetaan paremmin Kampiapina-Youtube-kanavan tekijänä.
Skoda Enyaq RS on Volkswagenin MEB-alustalle toteutettu sähköauto. Sen sisarmalleja ovat Volkswagen ID.4 ja Audi Q4. Vaikka mallit sinänsä ovat teknisesti varsin yhteneviä, on mielenkiintoista huomata että juuri Enyaq tuntuu säilyttävät esimerkiksi nettiautossa mainiosti jälleenmyyntiarvonsa. Jostain syystä me suomalaiset olemme Skoda-kansaa.
Matka Helsingistä Tahkolle on hieman alle 500 kilometriä. Onhan siinä tehtävää, mutta ajettavaa on alle puolet viime kesän Kaldoaiville suuntautuneesta reissusta. Enyaqin toimintamatka WLTP-luokittelun mukaan on 539 kilometriä, eli menomatkalle ei tarvittaisi ehkä lainkaan latausta.
Latausta ennen matkaa – ja sen aikana
Lähdimme reissuun perjantaina, kisaa edeltävänä päivänä. Tarkoitus oli yöpyä Tahkolla ja lähteä sitten hyvin nukutun yön jäljiltä kisaamaan lauantaina aamulla. Tällainen aikataulu ottaa kiireen pois matkanteosta jolloin autoilu muuttuu rennoksi ja vaivattomaksi.
Enyaqin pitkästä toimintamatkasta huolimatta jo lähdössä oli selvää, että lataustauko tulee vastaan nopeasti: Peräkoukkutelineessä kulkevien polkupyörien ilmanvastus nostaa moottoritienopeuksissa Enyaqiin kulutuksen 21,1 kilowattituntiin satasella. Ilmastointikin ottaa helteillä tehoa. Tällä kulutuksella auton toimintamatka on noin 360 kilometriä. Toki sekin on aivan hyvä suoritus tsekkiläiseltä.
Ensimmäinen lataustauko osui Vierumäelle. Auto latasi suurteholatauksessa lounastauon aikana akuston heittämällä täyteen. Kovan kulutuksen ohella syynä taukoon oli ennen kaikkea se, että kisamatkalle ei päästy lähtemään täydellä akulla. Taloyhtiöni ei mahdollistanut auton latausta pysäköintiruudussa yön yli, jolloin edellisestä latauksesta oli vierähtänyt muutama päivä aikaa. Hyvä ja toimiva pysäköintilataus olisi mahdollistanut reissuunlähdön täydellä akulla.
Pysäköintilataus on tavallisesti matalatehoista, noin 3,6 – 11 kilowatin latausta. Tällä teholla modernin sähköauton akun latausaika tyhjästä täyteen on noin 5 – 20 tuntia. Latauslaitteita asennetaan parkkialueille ja vaikkapa pysäköintitaloihin siten, että kaikilla lataavilla autoilla on latausmahdollisuus. Näin auto voidaan ladata yön yli tai esimerkiksi työpäivän ajan. Pitkän latausajan myötä matalampikin latausteho riittää täyttämään sähköauton tai lataushybridin akun, varsinkin kun tarve ladata aivan tyhjästä aivan täyteen osuu harvemmin kohdalle.
Kun latausteho on pieni, voi latauslaitekin olla yksinkertaisempi ja parkkialueen sähkötehot pysyvät kohtuullisena. Tämä kaikki tarkoittaa matalampia kustannuksia pysäköintipaikkakohtaiselle lataukselle ja siten edullisempaa lataussähkön hintaa.
Latauslaitteiston lisäksi tarvitaan vielä toimija, joka ylläpitää ja huoltaa järjestelmää ja hoitaa lataussähköstä laskuttamisen. Tällaista palvelua tarjoaa suomalainen eParking.
Kuskeja tankattiin ennakoiden
Auton lisäksi kuskienkin tankkaaminen oli tällä Tahkon reissulla tärkeää: Maastopyöräily on intensiivistä tekemistä ja Tahko MTB:n Classic 60 km -kisataival on pitkä ja vaativa puristus. Maantieajajille tuttuja ilmaisia alamäkikilometrejä on tarjolla kovin vähän. Lisäksi helteinen keli näytti jatkuvan vielä kisapäivän aamulle asti.
Ohjelmassa olikin erityisesti nesteyttämistä jo ennakkoon, sekä hiilihydraattien tankkaamista erityisesti munkkien, pullan ja karkin muodossa. Näitä kaikkia suomalaiset huoltoasemat tarjoavat poikkeuksetta ja yllinkyllin, Vierumäelläkin.
Matka eteni helteisessä säässä mukavan vaivattomasti. Kuopioon pysähdyttiin ostamaan sapuskat viikonlopuksi. Enää yksi nopea lataustauko, jotta akku riittää paitsi Tahkolle, myös pois sieltä.
Suurteholataus mahdollistaa pitkät matkat sähköautolla
eParking on keskittynyt pysäköintilatauspalveluihin, mutta tällä reissulla pääsimme tutustumaan myös eParkingin suurteholataukseen Kuopion Savilahden uuden kampusalueen pysäköintitalossa.
Nyt lukukauden ollessa tauolla parkkitalon parkkiruudut olivat tyhjiä, eli ruuhkasta ei ollut tietoakaan. Suurteholatauksen lisäksi parkkitalossa on jopa 270 pysäköintilatauspaikkaa ja parikymmentä tehokkaampaa peruslatauspaikkaa. Täällä matalatehoisen latauksen hinta on 0,20 – 0,25 € kilowattitunnilta ja suurteholatauskin kustantaa vain 0,40 € / kWh. Savilahden parkkitalo on siis hyvä esimerkki pysäköintilatauksen toteuttamisesta.
Perillä Tahkolla matkamittariin oli kertynyt 498 kilometriä. Moottoritieosuuden jälkeen nopeudet ja siten myös kulutus oli pudonnut. Koko reissun kulutus tasoittui lopulta arvoon 19,5 kWh satasella, mikä tarkoittaa noin 400 kilometrin toimintamatkaa. Lukemaa voisi verrata vaikkapa toiseen ääripäähän: Hyundai IONIQ 6:een joka on aerodynamiikaltaan optimoitu matkantekoon ja jonka perässä ei koeajolla ollut polkupyöriä: Kahdella erillisellä moottoritiekokeella auto kulki 16,6 ja 19,4 kWh/100 km kulutuksilla.
Tarinan opetus: Maastopyöräily on mukava harrastus ja lajin helppous viehättää, mutta sen yhdistäminen autoiluun nostaa auton keskikulutusta. Sopivilla latausratkaisuilla tämä ei ole mikään ongelma, ainoastaan pyöräilijöiden reidet tuntuvat kaipaavan aina vain enemmän tehoa. Mutta se on eri tarina.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä eParkingin kanssa. Lisäksi Tahko MTB -tapahtuma tarjosi ilmaisen osallistumisen itse maastopyöräkisoihin. Helkama Auto tarjosi Skoda Enyaq -auton käyttöön korvauksetta niin sanottuna lehdistökoeajona.