Kaupallinen yhteistyö: eParking // Autojen lataaminen taloyhtiön parkkipaikalla on monien pihatalkoiden ja WhatsApp-ryhmien vakiopuheenaihe: mikä olisi paras tapa järjestää autojen lataus kun vain osa autoista on ladattavia, mutta suunnilleen kaikki lämmittävät talvella lohkolämmittimellä?
Latauksen ja polttomoottorin esilämmityksen mahdollistaminen parkkialueella on periaatteessa helppoa: vedetään taloyhtiön sähköpääkeskuksesta tai vastaavasta lähdöstä riittävät kaapelit parkkiruuduille ja asennetaan sopivat latauslaitteet autoilijoiden käyttöön.
Tempussa on kuitenkin kimurantteja yksityiskohtia: Riittääkö sähkökeskuksen kapasiteetti tarjoamaan jokaiseen ruutuun täyttä tehoa vai tarvitaanko kuormanhallintaa? Miten lataussähkön mittaus ja laskutus järjestetään? Entä miten estetään sivullisia lataamasta luvatta? Ja kuinka hallinnoidaan muuttavien asukkaiden parkkipaikat, kun jatkossa parkkiruudun lisäksi myös latauslaite saattaa vaihtaa omistajaa?
Suuri osa näistä kysymyksistä päätyy isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen pöydälle. Vastauksia tarjoaa esimerkiksi suomalainen eParking.
Taloyhtiölatausta helposti, selkeästi ja edullisesti
eParkingin palvelu taloyhtiöille on helppo, kohtuuhintainen ja laskutukseltaan selkeä ja osakkaita yhdenvertaisesti kohteleva lataus- ja lämmityspaikka taloyhtiön jokaiselle parkkipaikalle. Palvelun perustana on eParkingin oma, älykäs eTolppa-latauslaite, jota voidaan hallita eParkingin pilvipalvelun avulla. Autoilijalle, eli taloyhtiön asukkaalle, palvelu näyttäytyy helppokäyttöisenä latauslaitteena ja älypuhelinsovelluksena, joilla omaa latausta hallinnoidaan.
– Tarjoamme kokonaisvaltaista palvelua, jossa latauslaitteet tuodaan taloyhtiön parkkipaikalle ja latauspalvelu osakkaan älypuhelimeen, eParkingin myyntijohtaja Teemu Marku kertoo.
Palvelussa taloyhtiö maksaa sähkölaskun, joten se myös määrittelee itse lataussähkön hinnan. eParking puolestaan laskuttaa latauspaikkakohtaista kuukausimaksua taloyhtiöltä. eParking on myös pilotoimassa pörssisähköhinnoiteltua latausta, joka tulee latauspaikoille saataville myöhemmin tänä vuonna.
Lataus käynnistetään, lopetetaan ja maksetaan eParking-sovelluksella. Latauslaitevalikoima on suuri ja suurelta osin kotimainen, alkaen parin kilowatin suko-pistokkeella varustetuista laitteista päätyen järeisiin Kempowerin suurteholatauslaitteisiin.
Latauslaitteet ja niiden huolto varmistettu
Taloyhtiön näkökulmasta laaja kattaus laitetoimittajia on hyvä asia, sillä se tuo turvaa varaosien ja huollon saatavuuteen kauas tulevaisuuteen. Teemu Marku korostaakin koko elinkaaren kustannuksien arviointia:
– Liian usein tuijotetaan vain lataustehoa ja laitteiston hankintahintaa. Usein kuitenkin matalatehoinen lataus on edullisin paitsi asennusvaiheessa, myös koko elinkaarensa aikana, Marku pohtii.
Matalatehoisella latauksella tarkoitetaan yleensä noin 2–5 kilowatin latausta. Asteikon matalampi pääty voidaan toteuttaa tavallisella suko-pistokkeella, muuten käytetään peruslatausta joka tunnetaan myös nimellä Tyypin 2 lataus. Matalatkin tehot lataavat jopa 100-300 kilometriä toimintamatkaa auton akkuun yön yli latauksessa.
Mitä matalampi latausteho yksittäiselle parkkipaikalle valitaan, sitä suuremmalle määrälle autoja sähköliittymä riittää. eParkingin älykäs tekniikka pitää huolen latauslaitteiden keskinäisestä tehonjaosta ja kuormanhallinnasta ja mahdollistaa näin melkein minkä tahansa lataustehon parkkiruutua kohden. Rajoittavana tekijänä on sähköliittymä ja pysäköintialueen kaapelointi.
Kuormanhallintaa voidaan laajentaa eParkingin kehittämällä sähkökeskukseen asennettavalla lisälaitteella, joka seuraa kiinteistön muuta sähkökulutusta. Näin kaikki käytössä oleva vapaa teho voidaan ottaa latauskäyttöön.
eParking helpottaa myös isännöitsijän elämää
Mitä suurempi pysäköintialue on, sitä enemmän siinä on hallinnoitavaa. Usein parkkipaikkojen arkipäivän huolehtimista tekee isännöitsijä, jolle latauksen järjestely onkin taas yksi tehtävä lisää aiempien oheen.
Tässä kohtaa eParkingin pilvipalvelu nousee arvoonsa, sillä se mahdollistaa paikkojen joustavan hallinnoinnin, eli käyttäjätunnusten hallinnan ja esimerkiksi ladatun energian määrän seurannan. eParking toimii myös yhtenä, keskitettynä kanavana uusien latauslaitteiden ja niiden varaosien tilaamiseen.
– Helpompaa palvelua ei isännöitsijälle olekaan. Esimerkiksi laskutus ja asiakaspalvelu ovat eParkingin tarjoamia palveluja, eli isännöitsijän aikaa ei kulu näihin, Marku jatkaa.
Entä kuinka suurien yhtiöiden kannattaisi olla yhteydessä eParkingiin?
– Itse olen pitänyt rajaa suunnilleen siinä, että tunnetaanko taloyhtiössä kaikki asukkaat nimeltä vai ei, Marku vastaa.
Eli jos yhtiö on niin pieni, että kaikenlaiset kustannukset on helppo jakaa pihaparlamentissa tai postilaatikoiden luona, onnistuu autojen latauksen ja lämmityksen rakentelu ja kulujen jakaminen helposti. Suomessa on kuitenkin paljon isompia yhtiöitä, joiden lataussähkön jakeluun liittyviin haasteisiin eParking on hyvä ratkaisu.
Joustava mesh-verkko laskee kustannuksia
eParkingin latausratkaisu parkkialueille on teknisesti mielenkiintoinen. eTolppa-latauslaitteet viestivät keskenään langattomasti niin sanotulla mesh-verkolla. Tällaisessa verkkototeutuksessa yksittäiset latauslaitteet viestivät vain lähimpien naapuriensa kanssa mutta välittävät samalla viestiä kaukaisemmilta laitteilta toisille. Näin yksittäiset tolpat voivat muodostaa valtavia, jopa satojen latauspaikkojen tietoverkkoja.
Langaton mesh-verkkototeutus on omiaan ympäristöihin, joissa ei vaadita suurta siirtokapasiteettia, joissa skaalautuvuus on tärkeää ja joissa olosuhteet voivat olla haastavat. Esimerkiksi parkkihallit ja -luolat teräsbetoni- ja kalliorakenteineen ovat usein vaikeita langattomille viestintälaitteille, mutta mesh-verkolla yhteydenpito onnistuu. Kallis internet-yhteys tarvitaan lähtökohtaisesti vain yhdelle mesh-verkossa olevalle latauslaitteelle. Mesh-toteutus siis laskee latauslaitteiden ja asennustöiden kustannuksia.
Parkkialueen yksittäiset eParkingin eTolpat viestivät siis sekä keskenään että internetin suuntaan eParkingin palvelimille. eParkingin palvelimet antavat tunnistetuille käyttäjälle luvan latauksen aloittamiseen ja keräävät tietoa ladatun energian määrästä laskutusta varten. Latauslaitteiden keskinäistä viestintää tarvitaan varsinkin kuormanhallintaan: eTolpat kertovat toisilleen mikä niiden tilanne latauksen suhteen on ja osaavat rajoittaa latausta sähköverkon rajallisen kapasiteetin mukaan.
eParking tarjoaa taloyhtiölatauksen lisäksi myös pysäköintipalveluja ja julkisia latauspalveluja. Lue tarkemmin: web.eparking.fi
Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä eParking-palvelua tarjoavan IGL-Technologies Oy:n kanssa.
Teksti: Tuomas Sauliala, kuva: eParking
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.