Porsche Taycan jatkaa yläluokkaisen perhesportin kuninkaana

Toukokuussa Brand Finance julkaisi tutkimuksensa brändien arvosta: Maailman arvokkain luksusbrändi jo kahdeksatta vuotta peräkkäin on saksalainen Porsche. Taakse jäivät esimerkiksi Louis Vuitton, Ferrari ja Lamborghini. Jos lompakossa riittää pito ja ylähyllyn sähköauto kiinnostaa, onkin Porschella mielenkiintoista tarjottavaa. 

Vuonna 2015 Porsche esitteli Frankfurtin messuilla futuristisen Mission E -konseptin. Se hätkähdytti tuolloin käsittämättömällä yli 300 kW latausteholla. Vuonna 2019 julkaistiin auton tuotantoversio, nimellä Porsche Taycan. 

Taycan on sähköinen, neliovinen, viiden hengen urheilullinen ja matala GT. Sen muotokieli kumartaa perinteitä, mutta se esittelee myös uudenlaista Porschea. Jos Taycan pitäisi arvioida käytännöllisyys-teho-tyylikkyys -kolmiossa, se asettuisi hieman enemmän tehon kuin pragmaattisuuden puolelle ja voimakkaasti tyylikkyyden suuntaan.

Taycan oli yksi ensimmäisiä 800 voltin tekniikkaa sekä Plug and Chargea hyödyntävä auto. Tuotantomallin latausteho ei aivan yltänyt konseptin visioituun mittaluokkaan, mutta 270 kilowatin latauksella Taycan oli silti ensimmäinen auto joka edes jossain määrin pystyi ulosmittaamaan Eurooppalaisen autoteollisuuden IONITY-latausverkon kovan 350 kilowatin lataustarjonnan.

Porsche Taycan oli myös Tesla Model S:n ohella ensimmäinen todella tehokas sähköauto, mutta ajettavuuden ja laatuvaikutelman osalta Porsche on ollut ykköspodiumilla alusta asti.

Porsche Taycan vuonna 2025: ensimmäinen mallipäivitys

Nyt viisi vuotta myöhemmin autotarjonta on monipuolistunut. Suuren 800 voltin jännitteen autoja on monen valmistajien katalogissa. Kiinalaiset valmistajat ovat demonstroineet yli megawatin lataustehoja ja Mersu on työntämässä uutta CLA:ta (320 kW latausta) Suomessakin. IONITY-latausverkosto on muuttunut aidosti koko Euroopan kattavaksi, samalla kun monella muullakin latauslaitevalmistajalla on 800-volttisia ja 300–400 kW latureita.

Nyt Porsche on esitellyt mallipäivityksen Taycan-mallilleen.

Ulkoisesti uusi Taycan on aiemman kaltainen. Päivitykset ovat ennalta-arvattavia: enemmän tehoa, enemmän akkukapasiteettia ja pienempää kulutusta eli reippaasti lisää toimintamatkaa (WLTP nyt 555 – 643 km mallista riippuen). 

Taycan on saanut taka-akselilleen uuden, Macanista tutun moottorin. Akuston kapasiteetti on suurimmillaan nyt 105 kWh (nettona 97 kWh) ja Turbo S -mallin tehot lähestyvät jo tuhannen hevosvoiman haamurajaa (700 kW / 952 hv). Latausteho edullisemmilla malleilla on entuudestaan tuttu 270 kW, isompiakkuisilla tehomalleilla 320 kW.

Tämä kaikki on tietysti kiinnostavaa, mutta ajettavaksihan se on tehty, Taycan. 

Ajettavuutta yli kaiken

Kuskin penkille päästäkseen on taivuttava melko kompaktista ovesta sisään ja lähes laskeuduttava ohjaamoon. Tänne päästyään on kuitenkin mukavassa paikassa: Taycanin istuin hellii takapuolta, selkää ja niskaa juuri oikein ja on riittävästi joka suuntaan säädettävissä. Monen auton kohdalla parjaamaani reisitukeakin löytyy ja vivusta vääntämällä sitä saa lisää. Sivuttaistukeakin on tietysti riittämiin. 

Taycan on erittäin hyvä ajettava. Se ohjaus on uskomattoman tunnokas ja sopivalla tavalla herkkä. Auto pitää suuntansa suoralla ja mutkassa se vasta meneekin mukavasti. Kaistavahti ei häiritse kuljettajaa, mutta muistuttaa kohteliaasti kaistan laidalla olemassaolostaan. 

Koeajetussa Taycan 4:ssä on tehoa alle puolet huippumallista, 300 kilowattia, mutta se on täysin riittävästi. Ainakin omiin tarpeisiini. Ylipäätään Taycan on ajajan auto, isolla A-kirjaimella. Hieman ikävästi auton ulkomitatkin, samoin kuin paino ovat isoja. Nämä vaikuttavat auton käytettävyyteen varsinkin Punavuoren ahtailla kaduilla ja snadeilla parkkipaikoilla. Ilma-alusta sentään vaimentaa mukavasti Mannerheimintien mukulakivet.

Porschen ollessa siis täydellisyyttä hipova ajettava, on se käytännöllinen vain johonkin rajaan asti. Sen takakontin lastausluukku on pieni ja takapenkillä kaltaiseni keskimittainen matkustaa mukavasti mutta päätila on rajallista. Ja vaikeasti liikkuvalle tämä on hankala auto.

Taycanissä on myös hassuja käytettävyyden kukkasia. Miinusta annan kosketusnäytöstä jolla hallitaan ilmastointia. Vivut ja rullat toimisivat paremmin. Keskikonsolin kannella suljettavan lokeron operointi on haastavaa, kannen hankalan avautumissuunnan takia. Ylipäätään lokeroita saisi olla enemmän. Erityisen hassu on ratinlämmityspainikkeen sijoittelu, se löytyy ratin takaa ratin alalaidasta. 

Käytettävyyden kukkaset ja erinomaisuudet

Kaltaiselleni insinööriluonteelle sopii kuitenkin ihanasti Porschen tapa tuoda informaatiota kuskin työpisteelle. Porsche on laittanut kojelautaan yllättävän pienen vajaan 11 tuuman näytön, mutta se on täysin riittävä kaikkeen tarvitsemaani. Se sisältää myös Spotifyn. Näyttö ratin takana kertoo informaatiota selkeästi ilman sen kummempaa vilkkuvaloa ja animaatiota. Erinomainen HUD-näyttö on tässä mallissa mukana, lisävarusteena.

Karttasovellus tuntee liikenteen ruuhkat ja myös latauspaikkojen sekä joidenkin pysäköintilaitosten varaustilanteen. Monen muun saksalaisauton tapaan Porsche Taycan tietää myös millä kaistalla auto on ja osaa opastaa esimerkiksi liittymissä oikealle kaistalle. Ratin painikkeet ovat oikeita painikkeita hyvällä tuntumalla, vaihdevalitsinkin loksahtelee preussilaisen jämäkästi. 

Suurteholatausliittimen luukussa on sekä vapautuspainike, että valo. Hyvä! Toinen, vain peruslatausta tarjoava liitin on keulan toisella puolella.

Käyttöliittymän kontrasti esimerkiksi kiinalaiseen XPeng G9:ään ei voisi olla suurempi. Sen valtavien kosketusnäyttöjen, tiktokien ja äänimaailman todellisuutta Porschen estetiikka hyljeksii. Porsche keskittyy vain yhteen asiaan: tyylikkääseen ajamiseen.

Sitä on kiva ladata

Laturilla Porsche käyttäytyy ennalta-arvattavasti. Koeajolenkin rajallinen mitta ei mahdollistanut tyhjästä-täyteen testiä, mutta yli 200 kilowatin lataustehoja saavutti helposti. Talvea silmällä pitäen autossa ei ole akuston ennakkolämmitystä erikseen nappulasta painamalla, eli valmistelu onnistuu vain navigaattoridatan pohjalta. Auto kuitenkin kertoo sekä akuston lämpötilan, että suurimman saavutettavissa olevan tehon.

Moottoritievoittoisen nopeamman ajon keskikulutus kuivassa kesäkelissä oli 20,2 kWh satasella. Hitaammassa maantie-taajama-ajossa kulutus tuntuu laskevan vain kilowatin verran. Näitä lukemia vastaavat toimintamatkat ovat noin 400 km ja 430 km. Näin mitattuna toimintamatka jää aikalailla WLTP-arvoista, mutta toisaalta neljän sadan kilometrin moottoritiekyvykkyys on melkoinen suoritus. Lisäksi sopivalla laturilla merkitsevä latauspysähdys on vain noin vartin.

Mutta siitä ei ole kiva maksaa

Porsche Taycan kuuluu  niihin autoihin, joiden arviointi vain autona on vaikeaa ja tietysti typerää. Ei Taycania osteta siksi, että se olisi erityisen hyvä johonkin käyttötarpeeseen. Eikä yleensä edes siksi, että se on hyvä ajettava. Autoja ylipäätään ei valita niinkään tarve edellä vaan tunnepohjaisesti – ja erityisesti Porsche Taycanin hankinta on liki täysin tunteen ohjaama teko.

Porsche Taycan onkin siis aivan erinomainen auto juuri siksi, että se on Porsche ja toki siksikin että se on sähköauto jolla on sielu. Millään muulla ei voi perustella 111 032 euron lähtöhintaa. Koeajettu malli kustantaisi lisävarusteineen kaupassa yli 160 000 euroa. Taycanin tärkein varuste onkin symboli keskellä rattia. Logo joka linkittää hevosen voimat Württemberg-Hohenzollernin ja Stuttgartin alueisiin.

Yhdessä mielettömän ajettavuuden, tehon ja ihan hyvän käytettävyyden kanssa tämä logo ja sen edustama brändiarvo tekee Porsche Taycanista parhaan auton mitä rahalla saa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.

Jätä kommentti