Helsingissä on Suomen mittakaavassa varsin toimiva joukkoliikenne. Ajelen itse töihin sulan maan aikaa fillarilla, mutta näin talvella käytän bussia.
Liikkuminen vakiolinjalla on helppoa. Mutta entä kun pitäisi päästä kokonaan uuteen osoitteeseen joukkoliikenteen viemänä? HSL:n Reittiopas avusti tässä ongelmassa ensimmäistä kertaa kunnolla vuonna 2001. Enää ei tarvinnut vertailla hankalia reittikarttoja, vaan syöttää yksinkertaisesti lähtö- ja tulo-osoitteet ja palvelu kertoi passelit linjat. Reittiopas on uusiutunut täydellisesti vain muutama viikko sitten.
Joukkoliikenneverkon ulkopuolella pärjää, jos matkaa voi taittaa vaikka polkupyörällä, autolla tahi kävellen. Mutta entä jos ei omista autoa? Tai entä jos matka on liian pitkä fillarille tai uusi Suomen suurin TV on liian iso omaan Yarikseen? Tai entä jos vain kaipaisit välillä vähän erityisempää kyytiä?
Joukkoliikennejärjestelmä ei selvästikkään vastaa kaikkiin tarpeisiin mitä helsinkiläinen kohtaa. Tätä problematiikkaa ratkaisee osaltaan konsepti nimeltä MaaS, Mobility as a Service, liikkuminen palveluna. Suomessa ajatuksen isä on MaaS Global Oy:n Sampo Hietanen, jonka yhtiökumppani Kaj Pyyhtiä toimii tittelillä Chief Customer Experience Officer. Kaj varmaan tietäisi jotain MaaS:in asiakaskokemusjutuista, joten kyselläänpä lisää.
– Better than car, Pyyhtiä kertoo filosofiasta. Toisin sanoen joukkoliikennekokemus pitää saada niin hienoksi, niin hyväksi että matkustaja ei enää halua käyttää autoa.
Joukkoliikenne on palvelu
Liikennepalvelu sinänsä ei ole uutta. Käyttäjä ei omista joukkoliikennevälinettä, kuten metrovaunua, vaan maksaa pelkästään sen käytöstä eli liikennepalvelusta.
Mahdollisuus ostaa yhdellä kertaa koko matka junineen, busseineen, takseineen, vuokra-autoineen päivineen on kuitenkin tuore. Myös mahdollisuus valita vuokra-auton, taksin ja perinteisemmän joukkoliikenteen väliltä vain yhtä kännykkäsovellusta käyttäen on uusi. Ja tätä tarkoitamme MaaS:lla käytännön tasolla.
MaaS ei toteudu aivan helpolla. Yksi keskeisiä ongelmia on eri liikennöitsijöiden tietojärjestelmien yhteensovittaminen: Miten saadaan yksi ja sama matkalippu pätemään vaikkapa ensin Helsingin paikallisliikenteessä, sitten VR:n kaukojunassa ja sitten vielä taksissa Lapissa?
MaaS Global on lähestynyt asiaa kännykkäohjelmalla nimeltä Whim, joka kätkee taustajärjestelmiin tarvittavat integraatiot eri toimijoiden välille. Whim-sovelluksessa käyttäjä antaa luottokorttitietonsa palvelulle ja saa kuukausimaksua vastaan tietyn määrän pisteitä. Näitä pisteitä voi sitten käyttää matkantekoon, ja kuten arvata saattaa maksaa taksimatka enemmän pisteitä kuin esimerkiksi ratikka. Whim sisältää Helsingissä aina HSL:n Helsingin sisäisen matkalipun.
Koeajoin Whimiä joulu-tammikuussa. Tuolloin palvelussa oli saatavilla vain “Medium” -paketti, hintaan 249 euroa kuukaudessa, jolla vuokraisi jo muutaman päivän autoa ja ajaisi useamman taksimatkan. Nykyään paketteja on sekä kevyempää että kalliimpaa, sekä lisäksi “Pay-as-you-go” -palvelu niille jotka haluavat ostaa vain yksittäisiä matkasuoritteita ilman kiinteää kuukausikorvausta.
Palvelu toimii mukavasti Apple iPhonessa, Android-versiota Whimistä lupaillaan huhtikuun alkuun.
Juuri älypuhelimet ovat Whimin kaltaisten palvelujen kehittymisen edellytys: Kun jokaisella on taskussa tunnistautumis-, paikannus- ja maksulaite, voidaan olettaa varhaisia omaksujia löytyvän myös uudenlaisille liikkumistavalle. Pyyhtiän mukaan kannattavaan liiketoimintaan riittää, kun palvelulla on vain muutama prosentti alueen käyttäjistä.
Ja onhan se totta, että liikkumisen markkina on valtava. Esimerkiksi auton omistaminen (lainarahalla rahoittamisesta puhumattakaan) maksaa satoja euroja kuukaudessa, ja tarve liikkua paikasta toiseen on maailmanlaajuinen.
MaaS Global ei ole lainkaan yksin liikenne palveluna -ajatuksen kanssa. Esimerkiksi Tesla on aika yksityiskohtaisestikin kuvaillut visioitaan autonomisesti ajavasta Tesla -palvelusta jossa Teslaa ei enää omistettaisi vaan auto tulisi automatisoidun taksin tavoin ja matkustaja maksaisi vain palvelusta. Kesäkuussa uutisoitiin Volkswagenin sijoittaneen 300 miljoonaa israelilaiseen Gett -kyydinjakopalveluun, tammikuussa vuosi sitten General Motors sijoitti puoli miljardia Lyftiin. Ja niin edelleen.
Vielä on tehtävää
Kännykän ja liikennevälineen yhteensovittamisessa on selvästi vielä työtä tehtävänä. Esimerkiksi Whim -sovelluksessa HSL:n paikallisliikenteen lippu on matkapuhelinaplikaatiossa tehty tismalleen saman näköiseksi kuin HSL:n mobiililippu. Bussikuski ei siis lippua tutkiessaan oikeastaan tiedä, näkeekö hän HSL:n oman piletin vai Whim-aplikaation. Matkapuhelinta ei kuitenkaan voi näyttää matkakortin lukijalle tai kännykkälippua ei saada luettua suoraan käyttäjän taskusta. Käyttäjän on siis aktiivisesti etsittävä lippunäkymä kännykästä joka bussimatkan kohdalla.
Testride the @WhimHQ app. Trainride now. #MaaS pic.twitter.com/QI8O8ubL0y
— Tuomas Sauliala (@TuomasSauliala) December 21, 2016
Cab driver said it was his second @WhimHQ drive ever. #MaaS @Taksiliitto pic.twitter.com/Rcb60XDi70
— Tuomas Sauliala (@TuomasSauliala) December 22, 2016
Liityntä taksipalveluun on toteutettu Lähitaksin järjestelmien kautta. Whimin taksipalvelu mahdollistaa sujuvasti taksin tilaamisen haluttuun osoitteeseen ja matkan annettuun sijaintiin, mutta taksitolpalta tai lennosta taksia ei voi ottaa. Mukavasti aplikaatio näyttää myös tulevan, tilatun taksin sijainnin. Tämä on talvella erityisen hyvä, kun voi sisällä lämpimässä seurata taksin lähestymistä.
Juttelin erään taksimatkan aikana kuskin kanssa siitä, miten tämä toimisi jos haluaisin matkan aikana muuttaa matkakohdetta. Kuski ei osannut kertoa miten tällöin meneteltäisiin, mutta kuunteli mielellään kokemuksiani Whimistä. Olin Whim-asiakas numero kaksi.
Sixt:n autovuokraus edellyttää edelleen vierailua autovuokraamon tiskillä. Autoa ei siis Ekorentin tyyliin saa kännykällä haltuunsa.
Kehitys kehittyy nopeasti
Whim Apista tulee uutta versiota hyvin tiiviisti. Tällä hetkellä ohjelmisto on jo erilainen ja kehittyneempi verrattuna tammikuiseen testiin. Pyyhtiän kanssa on helppo olla samaa mieltä siitä, että tulevaisuuden liikkuminen on jotain tällaista.
Lähiaikoina käyttöön tulevia palveluja ovat muun muassa Stadin kaupunkipyörät sekä pitkän matkan liikenne. Myös erilaisia autotuotteita on luvassa. Pidemmällä aikavälillä Whimin kautta voinee tilata muitakin matkustamiseen liittyviä asioita kuin varsinaista matkantekoa, esimerkiksi tapahtumia tai majoitusta kohdekaupungista.
Tämä taitaa muuten olla Oikosulun ensimmäinen blogikirjoitus, joka ei käsittele akkusähköistä matkantekoa millään tavalla. Onneksi Kaj lupailee, että Whimin tiimoilta käydään keskustelua monen toimijan kanssa. Ehkä saisimme vielä Ekorentin Nissan Leafeineen mukaan palveluun.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Autovouhotuksen kommentointi on täynnä spämmiä, josta oikein mikään ei nyt tule läpi. Jos haluat kommentoida tekstiä, lähetä mulle meiliä: tuomas.sauliala@gmail.com
Korjaus 14.3.2017 : Whim liittyy Lähitaksiin, ei Helsingin taksiin kuten aiemmin väitin.
Yksi kommentti artikkeliin ”Whim tekee kännykästä matkasovelluksen”
Kommentointi on suljettu.