Eilen alkaneet Pariisin automessut ovat olleen hengästyttävää seurattavaa. Paljon ja mielenkiintoisia autoja, mutta järkihintaiset, isoakkuiset sähköautot ovat näyttelyn kärkeä.
Vuosi 2016 jäänee historiaan vuotena, jolloin sähköautot todella alkoivat olla keskiluokan ainoaksi autoksi soveltuvia menopelejä (Chevrolet Bolt) ja jolloin todella mainstream-autot esiteltiin (Volkswagen I.D., Tesla Model 3).
Volkswagenin I.D. konsepti putsasi pöydän, mutta jätti kysymyksiä
Volkswagenilta osattiin odottaa uuden MEB-alustan mukaista täyssähköautoa. Tällä alustalla Volkkari aikoo päästä sähköautojen markkinajohtajaksi ja myydä niitä miljoonaluokassa vuonna 2025.
Intelligent Drive -konsepti on Golfin ulkomitoilla, mutta Passatin sisätiloilla varustettu täysin sähkökäyttöinen auto. I.D.:ssä on muun muassa katon nurkissa laserskannerit (siniset rinkulat) mahdollistamassa täysin autonomisen ajamisen. VW on aiemmin ollut vaitonainen autonomisten toimintojensa suhteen, on ollut epäselvää kehittääkö volkkari näitä tekniikoita itse vai luottaako se esimerkiksi Boschin ja Mobilyen tekniikkaan. Nytkään tekniikan toimittajaa ei sen tarkemmin avattu.
I.D. -konseptile luvataan 400-600 km kantama, konfiguraatiosta riippuen. Kyseessä on NEDC-ajosykli, joka ei vastaa todellisuutta, joten oikeasti kantama on ehkä 300-450 km. Näin Volkkarin MEB asettuu samoihin lukemiin kantamansa suhteen kuin kilpailijat Teslalla ja Daimlerilla. Akun kapasiteetti lienee 90-100 kWh.
Auton luvataan olevan myynnissä 2020 ja se maksaisi diesel-Golfin verran. Tämä on kova lupaus. Tesla ei ole julkaisut Model 3:n yksityiskohtia, mutta Volkkarin auto on ehkä konetehot pois lukien enemmän joka mittarilla mutta silti halvempi. Model 3 on kuitenkin kuitenkin luvattu myyntiin selvästi aiemmin.
I.D:ssä on melko pieni moottori, vain 125 kW. Auton painoa ei kuitenkaan julkistettu joten suorituskyvyn arviointi on vaikeaa. E-Golf on kuitenkin 85 kW moottorilla varsin pirteä ajettava. Aivan kuten Teslakin yli 500 kW:lla..
MEB-alusta epäilemättä mahdollistaa nelivedon kahdella erillisellä moottorilla, mutta I.D. vetotapaa ei selvitetty. Epäselväksi jää myös pikalataustekniikka (hidas lataus tehdään langattomasti) ja mitä connectivity (eli yhdistettävyys) käytännössä tarkoittaa. Olisi hienoa jos kolmannet osapuolet pääsisivät kehittämään tuotteita ja palveluja käyttämällä autoa alustana.
Akkujen toimittajaa ei kommentoitu, mutta ainakaan toistaiseksi Volkswagenin ei ole uutisoitu tekevän omaa “Gigafactoryään” vaikka siitä onkin huhuttu. Renault ja Chevrolet (Opel) ovat ilmoittaneet käyttävänsä LG Chemin akkuja.
Volkswagen ei ottanut kantaa latausverkostoihin. Teslalla Supercharger-latausverkosto on tärkeä myyntivaltti. Volkkari ja Daimler ovat kehittäneet 800 voltin (n. 340 kW) lataustekniikkaa, jota epälemättä käytettäisiin myös MEB-alustan autoissa.
Renault Zoe sai 41 kWh akuston
Tämän vuoden aikana Nissan Leaf, BMW i3 ja VW e-Golf ovat kaikki saaneet akkupäivityksen 30 kWh luokkaan. Renault veti kuitenkin pohjat kisassa ja nosti Zoen kapasiteetin 41 kWh:iin. Tällä akustolla ajaa jo oikeasti 300 km maantiellä.
Meidän suomalaisten kannalta mukavaa on sekin, että Zoe tuli nyt myyntiin myös Suomeen.
Olen aiemmin arvioinut Renault Zoen täällä.
Huomion arvoista Pariisin messujen annista on sekin, että vetypolttokennot loistivat täysin poissaolollaan. Edes Mercedes-Benz ei esitellyt tulevaa vety-sähkö -hybridiään.
Teksti: Tuomas Sauliala
Kuva: Volkswagen AG
Yksi kommentti artikkeliin ”Sähköautot vyöryivät Pariisiin”
Kommentointi on suljettu.