Juustoportti tunnetaan maassamme ehkä paremmin maitotuotteista kuin suuritehoisesta tasavirtalatauksesta. Mutta niinpä vain Juustoportilla, Kuopion Matkuksessa, avataan tänään uusi Recharge Infan operoima suurteholatausasema. Sen myötä Matkuksesta tulee Suomen suurin suurteholatauskeskittymä.
– Matkuksen Juustoportille tulee kuusipaikkainen Kempowerin latausasema, aiemmin lähistölle asennetun Alpitronickin Hyperchargerin läheisyyteen, Recharge Infran Suomen liikeoiminnasta vastaava Sami Saarilahti kertoo.
Recharge Infra on osittain Fortumin omistama latausoperaattori (CPO, Charging Point Operator), joka on viime aikoina rakentanut erityisesti suurteholatausta, myös Lappiin hiihtokansan iloksi tulevaa mäenlaskukautta silmällä pitäen.
Lue lisää: Mikä ihmeen Recharge Infra?
Juustoportille Kuopion Matkuksen latausasema on osa kesäkuussa julkistetun suunnitelman toteutusta.
– Juustoportin liikenneasemilla haluamme palvella matkailevia asiakkaita ja uskomme että vaihtoehtoiset käyttövoimat tulevat kasvattamaan osuuttaan tulevaisuudessa, kertoo sähköautolla itsekin ajava Juustoportin viestinnästä vastaava johtaja Niklas Keski-Kasari.
Suuritehoinen lataus on osa palvelupakettia
Matkuksen Kempower-asennus on yksi suurimmista Suomessa. Latausaseman kokonaisteho on 450 kilowattia, eli tasan kuudelle paikalle jaettuna tehoa on tarjolla 75 kW paikkaa kohden. Dynaamisen tehonjaon ansiosta autoilija tulee yleensä kuitenkin saamaan latauspaikalta sen mahdollistaman maksimitehon.
Jos auto pystyy hyödyntämään tarjotun 500 voltin jännitteen, on latauksen maksimiteho 185 kW. Suurimmalle osalle autoista enin teho on kuitenkin noin 150 kilowattia, 400 voltin jännitteellä. Käsittelen Kempowerin tehon, virran ja jännitteen välistä suhdetta aiemmassa tekstissä.
Juustoportin näkökulmasta Recharge Infra on sille hyvä kumppani: Recharge Infra investoi itse latausasemaan. Recharge Infran näkökulmasta Juustoportti puolestaan pystyy tarjoamaan palveluja joita sähköautoilijoilla on tapana latausasemilta toivoa ja näin palvelupaketti on matkustavalle autoilijalle sopiva. Tarjolla ei siis ole vain latausta, vaan myös WC, kahvia, ruokaa ja niin edelleen.
Autoilijalle Juustoportti on mukava vaihtoehto ABC-ketjulle ja K-ryhmän liikenneasemille. Matkuksen lisäksi Juustoportteja on neljässä muussakin kohteessa Etelä- ja Keski-Suomen alueella, niistä kaksi voisi saada oman suurteholaturinsa vielä tänä vuonna.
Miksi juuri Kuopion Matkus?
Liikennemäärissä mitattuna Kuopion läpi kulkeva vitostie ei ole Suomen vilkkaimpia, mutta juuri Kuopion kohdalla se kokoaa liikennettä sekä etelän, että pohjoisen suunnista. Kuopio on yksi Suomen suurista keskuksista, jonka läpi Etelä-Suomesta ajetaan pohjoiseen ja se on taukoa silmällä pitäen riittävän kaukana esimerkiksi Helsingistä, mutta kuitenkin modernin sähköauton kantaman rajoissa, ainakin kesällä. Lisäksi Kuopio on myös paikallisesti suuri asutuskeskus, eli paikallistakin kysyntää latauspalveluille syntyy vähitellen.
Matkuksessa on Recharge Infran latauslaitteiden lisäksi Teslan melko tuore Supercharger-asema, jossa kahdeksan V3-suurteholatauspaikkaa. Tesla on aiemmin ilmoittanut avaavansa Supercharger-asemansa kaikille autoilijoille ja pilotoi palvelua tällä hetkellä Hollannissa.
Kaiken kaikkiaan Matkuksen alueella on suuritehoista latausta jatkossa tarjolla jopa 16 CCS-latauspaikkaa. Näiden lisäksi alueella on peruslatausta sekä pienempitehoista pikalatausta sekä CCS- että CHAdeMO-liitännän kautta. Matkus on siis tästä päivästä alkaen Suomen suurin suurteholatausta tarjoava latauslokaatio tai latauskenttä.
Sähköistyminen johtaa yhä suurempiin latauskenttiin
Liikenteen sähköistyminen johtaa yhä suurempaan lataustarpeeseen tien päällä, mikä puolestaan johtaa juuri Matkuksen kaltaisiin latauskeskittymiin, hajalleen sijoitettujen yksittäisen latauspaikkojen sijaan.
– Norjan markkinasta tiedämme, että autoilijat hakeutuvat mielellään nimenomaan näille suurille latauskentille, Saarilahti kertoo.
Suurelta latauspaikalta löytyy suuremmalla todennäköisyydellä varmasti toimiva ja vapaa latauspaikka.
– Onkin mielenkiintoista nähdä, miten Matkuksen latauskenttä vaikuttaa läheisten latauspaikkojen käyttöasteeseen, Sami jatkaa.
Myös latausoperaattorille suurien latauskeskittymien asentaminen ja huoltaminen on helpompaa, kuin hajalleen sijoitettujen yksittäisen laitteiden kunnossapito.
Onkin syytä uskoa, että Matkus ei kauaa pidä Suomen suurimman latauskentän valtikkaa hallussaan.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.