Pirteästi erilainen, korkeajännitteinen Hyundai IONIQ 5

Korealainen Hyundai esitteli uuden IONIQ 5:n alkuvuodesta. IONIQ on nyt koko sähköautomallisarjan nimi ja sen ensimmäinen myyntiin tullut malli on juurikin tämä vitonen. IONIQ 5 on myös Hyundain ensimmäinen puhtaasti sähköautoja varten suunnitellun EGMP-alustan tuotos. 

Uutuuden myötä Hyundai tuo autoiluun erityisesti uudenlaista muotokieltä sekä kiinnostavia sähköteknisiä uutuuksia. Kulmikas muoto puhuttelee erityisesti meikäläisiä 1980-luvulla syntyneitä. Kasibittinen Nintendo (naapureilla, ei omana) oli kova sana. Autohan on jopa melkein NES:n värinenkin. Pikselimaailman LED-matriisi sopii mainiosti ajovaloihin ja latausluukun yhteyteen.

IONIQ:n muotoilu on erottuva.
Kuopion Juustoportin latausasema oli valmistunut edellisenä päivänä.

Kulmikkaiden peltien alta löytyy kiinnostavaa tekniikkaa: IONIQ 5 on yksi harvoista ja myös edukkain 800 voltin arkkitehtuuria hyödyntävä auto. Koeajossa ollut melko perustasoinen malli kustantaa 55 300 €. Korkeampi käyttöjännite mahdollistaa hyvissä olosuhteissa suuret lataustehot ja keventää esimerkiksi auton kaapelointia.

Korkeamman käyttöjännitteen ohella auto osaa myös tarjoilla ulos 3,6 kilowattia tavallista vaihtovirtaa, tavallisesta pistorasiasta. Yksi rasia on auton sisällä, takapenkin kohdalla jalkatilassa ja toinen on sovittimen kautta auton ulkopuolella latausluukun kautta käytössä. 

Sähkön ulosotto tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Itse olen ladannut muun muassa läppäriä etätyöpäivän aikana, samoin kuin sähkömaastopyöriä Fiskarsin maastossa

Softaa, softaa

IONIQ 5 on saanut myös uutta ohjelmistoa kuoriinsa. Käyttöliittymässä on edelleen korealaisile ja japanilaisille ominaista pikkunippeliä ja valikkoa, mutta niiden kanssa tulin toimeen aivan hyvin. 

Varhaisemmista Hyundain malleista poiketen moni kojelaudan painike on muuttunut nykytrendin mukaisesti hipaisukytkimeksi, mikä ei välttämättä ole erityisen hyvä asia.

Hyundain sisätilat ovat selkeät ja yksinkertaiset.
Ratissa on erikseen painike kaistavahdille ja vakionopeudensäätimelle. Toimintoja ei siis ole liitetty yhteen. Näin sen kuuluu ollakin!
Takapenkillä, jalkatiloissa on pistorasia.
Takapenkeissäkin on säätöä eteen-taakse, selkänojan kallistusta ja jopa lämmitys.
Vaisalan logon näkyminen IONIQ 5:n kojelaudassa voi yllättää. Taustalla on 2019 tehty kauppa, jossa Vaisala osti Forecalta tiesääpalveluita. Niinpä sää sekä auton kohdalla, että navigaattoriin asetetussa kohtessa on suomalaisen Vaisalan toimittama.
Kaikkea lämmitystä, myös takapenkkejä, voi ohjata keskikonsolin näytöltä.
IONIQ 5 selviää asianmukaisesti mäkkäritestistä. Väärin kirjoitettunakin lähin pikaruokapaikka löytyy auton navigaattorilla.

Navigaattori löytää erityiskohteita hyvin ja toimii eleettömän vakaasti. Sen isoin miinusmerkki tulee akkukantaman huonosta arvioinnista: auto ei käytännössä osaa arvioida akun varaustilaa kohteeseen saavuttaessa, eikä ehdottaa mielekkäitä välilatauksia pitkille reiteille. Tältä osin kuskin täytyy tietää reiteille osuvat laturit ja tätä tietoa onkin paras ammentaa osoitteesta latauskartta.fi.

Muutakin uutta löytyy: Esimerkiksi tuulilasiin heijastetaan aivan hyvän HUD-näytön avulla ajon kannalta keskeisimmät tiedot ja navigaattorin ajo-ohjeet. Kuvanlaadun osalta HUD jää kuitenkin kakkoseksi saksalaisille valmistajille. 

Paremmin varustelluissa malleissa on myös sivukamerat, joiden kuvaa annetaan näytölle ratin taakse esimerkiksi kaistaa vaihdettaessa. Tämä on mukava tapa varmistaa kuolleet kulmat moottoritiellä.

Erityinen kunniamaininta pitää antaa Bluelink-sovellukselle, joka mahdollistaa ajoneuvon hallinnan etänä kännykästä. Sovellus on aika tuore, tällaista toimintoa en aiemmin ole Hyundailta päässyt testaamaan. Muilla valmistajilla kännykkäsovellukset toimivat joskus hieman epävakaasti ja arvaamattomasti, mutta testijakson aikana Hyundain softa pelasi virheettömästi.

Bluelinkin ja auton softaan on myös viety aika syvälle sekä auton jako- että profiiliajattelu. Esimerkiksi omassa ajoprofiilissani säädin näytöt mustataustaisiksi, mutta saman auton toinen käyttäjä voisi halutessaan säätää käyttöliittymän vaaleapohjaiseksi.

Kuopion Matkus – tuo Suomen suurin latauskeskittymä

Pidempi koeajoreissu vei Kuopioon marraskuun kelissä. Matka on yhteen suuntaan hieman alle neljäsataa kilometriä, eli koeajoa silmällä pitäen etappia tulee riittämiin. Matkuksen Juustoportilla avattiin perjantaina 19.11.2021 Suomen toistaiseksi suurin suurta lataustehoa tarjoava latauskeskittymä, ja tätä lähdin katsastamaan.

Moottoritiellä huomaan, että auton kaistavahti seilaa kaistaa reunalta toiselle. Myöhemmin valtatiellä samaa ilmiötä ei enää ole. 

Mukautuva, älykäs vakionopeudensäädin seuraa siististi edellä ajavaa ja lukee nopeusrajoitusmerkit virheettömästi. Ajoittain auto kuitenkin tuntuu palaavan nopeusrajoitusehdotuksissaan karttadatan mukaisiin kesänopeusrajoituksiin, ikäänkuin unohtaen sen mitä on aiemmin nopeusrajoitusmerkistä lukenut.

Ajossa oleva takavetoinen IONIQ 5 kulkee WLTP-luokittelun mukaan 481 kilometriä, mikä riittäisi heittämällä Juustoportin reissuun. Lähdössä akku ei kuitenkaan ollut aivan täynnä ja erityisesti nopea moottoritieajo kylmässä kuluttaa energiaa aikalailla. 

ABC-Lataus Heinolan ABC:lla tarjoaa kolme CCS- ja yhden CHAdeMO-liittimen.
ABC-latauksessa on dynaaminen tehonjako, enintään 150 kW per latauspaikka, eikä RFID-tunnistautumismahdollisuutta.

Pelaankin lataukset varman päälle ja kirjoittelen navigaattorille osoitteeksi Heinolan tuoreen ABC-aseman. Pitkä moottoritieosuus jää taakse +3 asteen lämpötilassa, ajoittaisessa vesisateessa 20,7 kWh/100 km -kulutuksella. Tällä kulutuksella auton kantama olisi noin 360 km. Vertailun vuoksi otsapinta-alaltaan hieman suurempi Volkswagen ID.4 vei vastaavassa säässä ja ajossa, mutta hieman raskaammassa kuormassa 22,7 kWh satasella. 

Ensimmäinen ABC-suurteholataus

Heinolan ABC:n uudenkarhea Kempowerin tekniikkaa hyödyntävä ABC-Latausasema tarjoaa enintään 150 kilowattia tehoa. Toisin kuin muilla lataustoimijoilla, ABC-latausta käytetään vain kännykkäsovelluksella, RFID:tä ei ole tarjolla.

Kytken CCS-kaapelin autoon. Yritän käynnistää sovelluksesta latauksen. Sovellus kysyy korttimaksun varmistamista. Kaivelen pankkitunnuksia. Lataus ei lähde käyntiin, liekö jokin aikakatkaisu puuttunut peliin, kun pankkitunnuksien kanssa säätämisessä kestää?

Yritän uudelleen. Nyt pankkitunnarit ovat jo esillä, joten homma sujuu nopeasti. Latauskin lähtee käyntiin. Hyvä! Ensimmäinen ABC-lataukseni on lopulta menestys, vaikka kännykkää saakin ropeltaa aikalailla.

Latauksen testausta silmällä pitäen suurteholataaminen akun ollessa 54% varaustasolla ei ole mielekästä. Näin täyden akun lataaminen, varsinkin näin kylmässä ei nosta lataustehoja millään autolla kovin korkealle. Onneksi ABC-Lataus laskutetaan kilowattituntien, eikä minuuttien perusteella.

Niinpä yllätys ei ole suuri, kun IONIQ 5 aloittaa latauksen vain noin 50 kilowatilla. Aivan toisissa olosuhteissa tällä samaisella IONIQ:illa on ladattu jopa yli nelinkertaisella teholla. IONIQ 5 on parhaimmillaan aivan mieletön lataaja.

Klikkaa isommaksi käppyrä IONIQ 5:n lataustehosta.

Sen sijaan yllättävää on se, että Heinolalaisessa vesisateessa latausteho nousee noin 25 minuutin latauksen jälkeen. Se kiipeää yllättäen noin 80 kilowattiin ja edelleen 104 kW huipputehoon, joka saavutetaan 80% varaustasolla. 

Huomaan myöhemmin, että vastaava 25 minuutin latauskiihdytys tapahtuu IONIQ:lla muillakin suurteholatureilla. Ehkä auto lämmittää akustoa ensin ja nostaa vasta sitten tehoja?

En tiedä minkään muun auton toimivan näin. Autoilijan kannalta on tietysti hyvä, että suurta lataustehoa saa myös latauksen lopussa, joskin olisin toivonut sitä myös latauksen alkupäähän. 

Heinolan jälkeen tiet ovat tavallisia valtateitä. Ajonopeus putoaa ja samalla kulutus laskee loppumatkan osalta 18,7 kilowattituntiin satasella. Näin ajaen auton kantama olisi noin 400 km, eli nipinnapin riittävästi Helsinki-Kuopio -välille ilman välilatausta. IONIQ:n akkukantama on kyllä hyvä.

Säkkipimeällä ysitiellä kohti Kuopiota on myös hyvä testata kaukovaloautomatiikkaa. Se toimii kuin ajatus, vaihtaen pitkiltä lyhyille ja takaisin täysin oikein. Kaipaisin vain kirkkaampia kaukovaloja.

IONIQ 5 on palkintojensa arvoinen

IONIQ 5 valtava parannus Hyundain aiempaan sähköautovalikoimaan. Laatuvaikutelma ja ajo- ja istuinmukavuus ovat ottaneet harppauksia eteenpäin. Varsinkin kesäolosuhteissa IONIQ tarjoaa hintaansa nähden aivan poikkeuksellista suurteholatauskykyä. Vertailua voi hakea melkeinpä vain paljon kalliimmista saksalaisista 800-voltin autoista. 

IONIQ 5 on yllättävän iso ja tilava menopeli. Suuri akseliväli tekee autosta vakaan maantiekulkineen, mutta kääntöympyrä häviää selvästi esimerkiksi Volkkarin ID-sarjalaisille. Kaupunkipyörityksessä auto tuntuu isolta.

Esille taitettavat ovenkahvat eivät ole IONIQ:in, eikä Tesla Model 3:n vahvuusalueita. Hyundaihin saa onneksi lisävarusteena mekaniikan, joka työntää kahvan esille kun autoa lähestyy.
Takalasi kerää marraskuun rapaa nopeasti. Eikä autossa ole takalasinpesuria.

Ajossa ollut takavetoinen IONIQ 5 on pirteä menijä. Tehoa on tarjolla 160 kilowattia. IONIQ:sta on myynnissä myös nelivetoinen ja tehokkaampi malli (225 kW). 

Ajettavuuden osalta IONIQ 5 on lopulta ja edelleen korealainen kulkine. Meno on säädetty vakaaksi ja leppoisaksi, eli viimeisin ajon tarkkuus jää edelleen saksalaisille valmistajille. On makuasia, mistä lopulta pitää enemmän.

Maailmalla IONIQ 5 on kerännyt hyvän kokoelman erilaisia testivoittoja ja palkintoja. Suomessakin se on parhaimmillaan Vuoden auto -finalistina. IONIQ 5 todella on ansainnut nämä huomionosoitukset. IONIQ 5:n suurin ansio on epäilemättä se, että sen myötä Hyundai on onnistunut tuomaan jotain aidosti uutta ja kiinnostavaa autoalalle.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Päivitys 29.11.2021 : Pieni päivitys Bluelink-kohtaan.


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.

2 kommenttia artikkeliin ”Pirteästi erilainen, korkeajännitteinen Hyundai IONIQ 5”

  1. ”Erityinen kunniamaininta pitää antaa Bluelink-sovellukselle, joka mahdollistaa ajoneuvon hallinnan etänä kännykästä. Tällaista toimintoa ei aiemmin ole Hyundailla ollut.”

    Tarkennus tähän. Bluelink on ollut käytössä jo muissa malleissa mm. Konassa.

    • Totta! Bluelink oli uusi juttu minulle, ei sinänsä Hyundaille. Päivitin tekstiä tältä osin, kiitokset!

Kommentointi on suljettu.