KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: VOLVO // Laaja mallipäivitys tuo Volvon sähköautoille jopa viidenneksen lisää toimintamatkaa. Se myös kääntää yksimoottoriset versiot takavetoisiksi ja lyhentää latausaikoja.
Volvo on tehnyt laajan teknisen päivityskierroksen XC40 Recharge ja C40 Recharge -sähköautoilleen sekä 60- ja 90-sarjan lataushybridimalleille. Päivitys koskee mallivuoden 2024 (MY24) autoja, jotka ovat jo myynnissä.
Täyssähköautojen nelivetoisten Twin-versioiden moottoritekniikka uudistuu siten, että auton keulalla on jatkossa induktiomoottori. Induktiotekniikan keskeisin etu aiemmin käytössä olleeseen kestomagneettimoottoriin verrattuna on mahdollisuus kytkeä moottori sähköisesti pois päältä, jolloin renkaat pääsevät rullaamaan vapaasti. Haittapuolena on hieman heikompi hyötysuhde.
Arkiajossa nelivetoa harvemmin tarvitsee. Etumoottori voidaankin pitää enimmän ajan sammutettuna, jolloin matkaa tehdään hyötysuhteeltaan paremmalla taka-akselin kestomagneettimoottorilla. Tällöin ajamisen kokonaishäviöt pienenevät, kulutus laskee ja akuston tarjoama toimintamatka kasvaa.
Jos ajonhallinta yllättäen vaatisi voimaa myös eturenkaille, vaikkapa talvisen liukkaan ajokelin takia, tapahtuu induktiomoottorin käyttöönotto hyvin nopeasti, ilman mekaanisten kytkimien hitautta. Koska etumoottoria käytetään lopulta melko vähän, induktiomoottorin hieman heikompi hyötysuhde ei juurikaan leikkaa auton toimintamatkaa. Nelivetoiset Twin-versiot tarjoavat jatkossakin pirteät 300 kilowattia tehoa.
MY24 tuo jonkin verran enemmän akkua, mutta paljon enemmän toimintamatkaa
Uudistuneen moottoritekniikan ohella myös akustojen kapasiteetti kasvaa. Volvon täyssähköautot kulkevat jatkossa versiosta riippuen 69 tai 82 kilowattitunnin akustoilla. Suurempi akusto tulee saataville myös yksimoottorisiin versioihin.
Kasvaneen akkukapasiteetin ja taloudellisemman voimalinjan myötä Volvon sähköautojen WLTP-luokitellut toimintamatkat ovat kasvaneet yli 20%. XC40 Rechargen toimintamatka on nyt versiosta riippuen 451–514 kilometriä ja C40 Rechargen jopa 471–532 kilometriä.
Volvo kehittää muutakin kuin sähköistä voimalinjaa. Uusi laserskanneriin perustuva, turvallisuutta parantava tekniikka esiteltiin marraskuussa 2022. LiDAR-anturina tunnettu laite tuottaa kaikkissa valaistusolosuhteissa kolmiulotteisen mallin auton etualasta, jopa satojen metrien matkalta.
Pitkillä ajomatkoilla akuston toimintamatkan lisäksi myös latausnopeus, eli latausteho, on tärkeä ominaisuus. Uusissa täyssähköisissä MY24 Volvoissa suurin saavutettava latausteho kasvaa aiemmasta 150 kilowatista jopa 200 kilowattiin. Lataus tehdään tavallisella 400 voltin suurteholatauksella, joten hieman harvinaisemmat 800 voltin latausasemat eivät ole tarpeen Volvon suurimpia lataustehoja silmällä pitäen. Talvella tärkeä akuston ennakkolämmitys on Volvon sähköautoissa ollut käytössä jo aiemmin.
Suuremman huippulataustehon ja pienemmän kulutuksen myötä Volvo XC40 Recharge ja C40 Recharge viettävät aiempaa vähemmän aikaa lataustauolla. Tästä on etua varsinkin pitkillä automatkoilla ja aina julkisia latausasemia käytettäessä.
Yksimoottoriset ovat nyt takavetoisia
Yksimoottorisissa XC40 Recharge- ja C40 Recharge -versioissa moottori on jatkossa sijoitettu taka-akselille. Tarjolla on jo entuudestaan tuttu Single ja nyt kokonaan uutena versiona Single Extended Range.
Single-version akustona on hieman kapasiteettiaan kasvattanut 69 kWh. Uusi Single Extended Range jättää tietä taakseen isolla 82 kWh akustolla. Takavedon myötä moottorin teho nousee hieman, ollen Single-versiossa 175 kW ja Single Extended Range -versiossa puolestaan 185 kW.
Uusi Single Extended Range -versio tuo kiinnostavan vaihtoehdon varsinkin niille auton ostajille, joille pitkä toimintamatka, nopea lataus ja hyvä matkantekokyky ovat tärkeitä, mutta auton äärimmäinen suorituskyky ei ole korkeimmalla prioriteettilistassa.
Takavedosta on hyötyä monella tapaa. Se pystyy esimerkiksi ohjaamaan kasvaneen moottoritehon paremmin tiehen ilman sutimista. Takaveto mahdollistaa myös auton painojakauman parantamisen: uusissa takavetoisissa XC40 Recharge ja C40 Recharge -autoissa painojakauma on 49/51, siten että taka-akselilla on aavistus enemmän painoa etuakseliin verrattuna.
Vielä muutama vuosikymmen sitten takavetoinen ja etupainoinen auto saattoi helposti olla levoton ajossa, mutta nyt tasainen painojakauma yhdessä akuston mahdollistaman matalan painopisteen ja modernin ajonvakautuksen kanssa pitää takaveto-Volvon tiessä kiinni myös huonossa ajokelissä.
Lataushybridit lataavat tuplasti tehokkaammin
MY24 tuo uudistuksia myös ladattaville hybrideille. Volvon 60- ja 90-mallisarjojen sisäiset vaihtovirtalaturit ovat jatkossa kaksivaiheisia. Tällöin latausteho lähes kaksinkertaistuu 6,4 kilowattiin, lyhentäen tyhjästä täyteen -latausaikaa vain 2,5 tuntiin.
Kaksivaiheinen lataus parantaa ennen kaikkea Volvon lataushybridimallien ladattavuutta julkisilla peruslatauspaikoilla (Type 2). Kotilatauksessa suuremman lataustehon edellyttämä kolmivaihevirtalataus ei ole niin yleinen.
Latausybridi-Volvo kannattaa nyt yhä useammin kytkeä lataukseen, vaikka pysähdys esimerkiksi kauppakeskuksen parkkiin olisi vähän lyhyempikin. Tuplaantuneen tehon myötä minuuttihinnoiteltujen latauspaikkojen latauskustannus käytännössä melkeinpä puolittuu.
Lataushybridit päivittyvät myös ulkoisesti, esimerkiksi vanteiden osalta, mutta niiden hinta ei muutu. Volvon tekniset päivitykset parantavat ennestään ladattavan malliston houkuttelevuutta ja tekevät etenkin täyssähköautoista arkiajossa selvästi energiatehokkaampia.
Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Volvon kanssa.
Teksti: Tuomas Sauliala, Kuva: Volvo
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.