Autoliitto avasi ensimmäisen latausasemansa – tarjolla sähköä edukkaasti varsinkin jäsenille

Autoliitto avasi viime viikolla ensimmäisen oman latausasemansa Iittalaan, Hämeenlinnan pohjoispuolelle. Kempowerin tekniikalla toteutetulla, katoksen alle sijoitetulla asemalla on neljä CCS-liitintä, sadan kilowatin kokonaisteholla. Yksinäinen laturinkäyttäjä saa koko sadan kilowatin lataustehon käyttöönsä, mutta joslasitehtailu kiinnostaa autoilijoita siinä määrin, että latausaseman joka paikalla ladataan, tarjoaa yksittäinen latausliitin vain 25 kilowattia lataustehoa. Teho siis jaetaan lataajien kesken.

Teho voi vaikuttaa matalalta, mutta sitä kompensoidaan hinnalla. Auton lataus tapahtuu Virran verkossa vain 0,28 €/kWh hinnalla. 

Juoni onkin siinä, että Autoliiton omille Plus- tai Premium-jäsenille hinta on vielä edullisempi, 0,23 €/kWh. Plus-jäsenyyden hinta on tällä hetkellä 125 € vuodessa, Premium-jäsenyyden kustantaessa 199 € vuodessa. Autoliiton jäsenyys tuo mukanaan edullisemman lataamisen lisäksi tietysti muitakin etuja. Autoliiton oma latauspalvelu on siis yksi keino edistää sähköautoilua – ja hankkia lisää jäseniä liitolle. 

Käytännössä Autoliiton edullisimmasta hinnasta kiinnostuneen täytyy (tai ainakin kannattaa) irtisanoa nykyinen Virta- tai Helen-asiakkuus ja perustaa Virran verkkoon Autoliiton käyttäjätunnus. Näin käyttöön saa halvimman Autoliiton lataushinnan, samoin kuin kaikki muutkin Virran verkossa olevat laturit niiden normaaliin hintaan.

Matalatehoista latausta – matalaan hintaan

Vertailun vuoksi Recharge Infran latausasemat tarjoavat usein minimissään noin 70-100 kW ja ABC-latauskin nykyään jo usein vähintään 50 kW yhtä latauspaikkaa kohden. Helenin suurteholataus on vähintään satakilowattista, ja IONITY tarjoaa jopa 350 kW per latauspaikka.

Vaikka enemmän on aina enemmän, ei sähköauton lataukseen ole olemassa yhtä oikeaa lataustehoa. Esimerkiksi nyt avattu Iittalan Lasitehdas on paikkana luonteeltaan sellainen, että paikalla todennäköisesti viihdytään vähän pidempään. Autoliiton hinnoilla auto kuin auto kannattaa melkein aina kytkeä lataukseen, vaikka akku ei ehtisi täyteen tullakaan. Pitkää matkaa pohjois-etelä-suunnassa ajava ei ei poikenne moottoritieltä näin kauas vain ladatakseen autoa mahdollisimman nopeasti..

Lisää tulossa

Autoliiton latauspalvelun käynnistyminen on ollut tuskaista. Alunperin aseman piti olla käynnissä jo viime vuonna, mutta niinpä vain ensimmäinen latausasema saatiin auki vasta nyt helmikuussa. 

Uutta latausasemaa on kuitenkin tulossa. Autoliiton latauspalvelun AL-lataus Oy:n toimitusjohtaja Niila Rajalan mukaan uusia latausasemia pyritään avaamaan parisenkymmentä vielä tämän vuoden aikana. 

Suomalaisessa latausmarkkinassa Autoliiton latauspalvelu tähtää edullisempaan, mutta hieman matalatehoisempaan latauspalvelusegmenttiin joka on tarjolla kohteissa jotka eivät ole kahden suuren vähittäiskauppaketjun hallinnassa. Samoista paikoista Suomessa kilpailee varsinkin Recharge Infra ja jossain määrin myös Helen, joskin nämä toimijat rakentavat suuritehoisempia ja myös kalliimpia latauspaikkoja. 

Suuritehoinen latauspalvelu alkaa olla Suomessa niin laajalle levittäytynyttä, että autoilijalla on varaa valita ja ajaa vain parhaimmille sijainnille. Kilpailu parhaista paikoista on varmasti kovaa ja onkin mielenkiintoista nähdä minkälaisiin paikkoihin Autoliitto laturinsa saa nostettua myöhemmin tänä vuonna.

Teksti: Tuomas Sauliala, kuva: Jari Saarentaus


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.