Hedin Automotive alkaa tuomaan Suomeen kiinalaisen MG:n sähköautoja Ruotsista. MG oli peribrittiläinen automerkki, jonka brändin kiinalainen autojätti SAIC tätä nykyä omistaa. Hedinin verkosto tarjoaa myös huoltopalveluja MG:n autoille.
Ja koska kyseessä on kiinalainen automerkki, on sillä sähköautotekniikka hallussa. Varsinkin LFP-kemia (Litium-rautafosfaatti) on Kiinassa yleisesti käytössä ja MG lisääkin nyt LFP-autojen määrää Suomessa.
LFP-kemian keskeisin etu meilläpäin yleisempään NMC-kemiaan verrattuna on hinta, sillä rautafosfaattiakussa ei ole muista sähköautoista tuttuja kalliita alkuaineita kuten mangaania eikä kobolttia. MG:n edullisimmat autot ovatkion LFP-kemialla varustettuja, kalliimmissa käytetään NMC-akkuja. LFP on myös varsin stabiili, eli esimerkiksi sen paloturvallisuus on NMC:tä parempi.
LFP:n rajoitteina on sen heikompi teho-painosuhde, eli LFP-autojen akustot ovat yleensä energiakapasiteetiltaan pienempiä kuin NMC-vastineensa. LFP-akustot myös lataavat heikommalla teholla ja varsinkin kylmässä kelissä niiden suurteholatauskyky kärsii melkoisesti. Talviominaisuuksien näkökulmasta akuston ennakkolämmitys ja lämmönhallinta yleisesti on siis tärkeää. MG-autojen talvitesteistä tuleekin varmasti mielenkiintoista ajettavaa ja luettavaa.
Lue myös: Jos ihan tarkkoja ollaan, Hedin ei ole ensimmäinen MG:n sähköautojen esittelijä Suomessa. Kirjoitin vuonna 2016 artikkelin E-Drive Retrosta.
Peruslaaja kattaus uusia autoja
Hedin esittelee Suomessa neljä erilaista MG:n sähköautoa: MG 4, MG 5, MG ZS ja MG Marvel.
Autot laskevat uuden, täysin sähkökäyttöisen auton hinnaltaan aivan uudelle tasolle: edullisin MG 4 lähtee kaupasta 27 900 eurolla, kalleimman Marvel R Performance AWD:n kustantaessa vain kohtuulliset 45 900 €. Autojen varustelun suhteen valinnanvaraa on kuitenkin vain vähän ja Hedin kertoo myös hinnan olevan nettohinta, eli alennuksia lienee turha kysellä.
Lienee joka tapauksessa selvää, että nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ja korkoympäristössä nämä autot löytävät ostajansa.
Omiin silmiin erityisen kiinnostava auto on MG 4. Se on ryhmän edullisimpana autona juuri sitä, mitä Suomalainen automarkkina tarvitsee: kohtuuhintainen, mutta järkevä sähköauto. Auto on myös alustansa osalta sähköautoksi rakennettu, eli esimerkiksi auton renkaat ovat nurkissa ja suuri akseliväli mahdollistaa auton kokoon nähden hyvät sisätilat.
MG 4:n WLTP-luokiteltu toimintamatka on 350 km, akkua sen pohjassa on 51 kWh ja sen suurin latausteho on noin 88 kW.
MG 5 Standard Range koeajoon
Myös MG 5 on kiinnostava malli. Se on yksi harvoista farmarimallisista sähköautoista. Auton LFP-akku tarjoaa 320 kilometriä WLTP-toimintamatkaa ja sen suurin mahdollinen latausteho on 70 kilowattia. Akuston kapasiteetiksi ilmoitetaan 50,3 kWh. Koeajan nyt heinäkuussa MG 5 Comfort Standard Range -mallin, joka on MG 4:n jälkeen MG edukkain malli, 29 900 euron hinnallaan.
Ominaisuuksiltaan auto ei siis ole erityinen, mutta sekin tarjoaakin ennen kaikkea paljon vastinetta rahalle. On mielenkiintoista nähdä, mitä kiinalainen on saanut pakattua edukkaan menopelin kuoriin ja miten auton ajettavuutta on jaksettu hinkata.
MG ei ole ensimmäinen LFP-akkuja Suomessa myyvä valmistaja. Myös niin sanottuja Kiinan-Tesloja, eli Kiinassa tuotettuja edullisemman päädyn Tesla Model 3:sia on toteutettu LFP-tekniikan akustolla. Erityisen kiinnostava on myös Volvon tuore EX30-julkaisu, sillä tässä autossa ostaja voi halutessaan valita myös LFP-kemian.
SAIC on yksi Kiinan suurimmista autonvalmistajista. Sillä on laaja-alaista kokemusta toimialalta, onhan se muodostanut esimerkiksi yhteistyöyrityksiä läntisten suurvalmistajien kanssa. Kiinassa toimii esimerkiksi SAIC-Volkswagen ja SAIC-GM.
MG:n lisäksi suomalainen kuski saattaa tunnistaa toisenkin SAIC:n brändin, Maxuksen, jonka autoja Suomessa jonkin verran on rekisterissä.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.