Volkswagen-konsernilla on ollut murheita ohjelmistojen kanssa. Puolistentoista vuotta sitten uutisoitiin jopa parin tuhannen konsernin softatalo CARIAD:in työntekijän irtisanomisaikeista. Lisäksi Audin tuotemerkillä myytävien autojen valikoima on ollut PPE- ja SSP-alustojen odottelun takia varsin rajallista.
Nyt PPE-alusta on päässyt tuotantokäyttöön ja Audi Q6 etron esittelee mielenkiintoista uutta ohjelmistotekniikkaa. Ja tekniikka yleisestikin.
Audi Android Automotive
Mielenkiintoisin asia, ainakin kuskin penkiltä tarkasteltuna, on keskikonsolin viihdejärjestelmä. Kyseessä on Audin ensimmäinen Android Automotive -pohjainen kokonaisuus, pohjiltaan sama jota muun muassa Volvo ja Polestar ovat toimivana kokonaisuutena esitelleet autoissaan.
Audi tekee Androidin kuitenkin eri tavalla. Järjestelmä on muokattu pitkälti brändin mukaiseksi ja onkin aivan eri näköinen kuin ruotsalais-kiinalaisen valmistajan vastineensa. Siinä missä Volvokuski käyttää selvästi Google Mapsia, tarkastelee Audissa istuva vahvasti Audi-brändättyä karttaa ja navigaattoria.
Tästä on etuja ja haittoja.
Haittapuolelle lasken Google-tunnuksien puutteen. Google-tunnuksia käyttävä Volvo-kuski voi selata vaikkapa seuraavaa matkakohdetta kännykässään, Google Mapsissä, ja tämä haettu kohde löytyy sitten autossa sijaintien hakuhistoriasta. Audilla matkaava sen sijaan asentaa kännykkäänsä Audin sovelluksen ja esimerkiksi lähettää halutun kohteen erikseen autoon.
Molemmat tavat ovat sinänsä toimivia, mutta Googlen syvällinen integrointi tekee kokemuksesta saumattomamman ja kokonaisvaltaisemman. Audi taas kumartaa enemmän omalle brändilleen ja historialleen.
Android on ekosysteemi
Android Automotiven keskeinen etu muihin autojärjestelmiin verrattuna on sovelluskauppa, jossa on oikeasti järkeviä sovelluksia ladattavana. Näin Audiinkin voi ladata esimerkiksi aivan toimivan Chromium-pohjainen verkkoselaimen ja Spotifyn. On myös todennäköistä, että sovellusvalikoima laajenee jatkossa.
Volvoa ja Audia yhdistää myös ratin takana olevan näytön hyvin vähäiset muokkausmahdollisuudet. Rattipainikkeilla voi lähinnä vaihtaa muutamaa esillä olevaa asiaa ja listausta. Tämä sopii minulle hyvin, mutta joku voisi pitää kokemusta rajallisena.
Ainoa mitä jäin kaipaamaan on karttanäkymä ratin taakse. Pimeillä, mutkaisilla teillä karttanäkymä jota esimerkiksi BMW tietyissä malleissa tarjoilee, antaa hyvää ennakkoa tulevista suorista, mutkista ja risteyksistä.
Uutta näyttötekniikkaa matkustajalle
Audi tuo myös lisävarusteena matkustajalle oman pikkunäytön. Monella valmistajalla tämä matkustajan kakkosnäyttö on jäänyt kuriositeetiksi jolle ei oikein löydy kunnollista sovellusta. Etupenkillä esimerkiksi ei voi katsoa Youtubea, koska näyttö ei saa näkyä kuskille ajon aikana.
Audi esittelee Q6:ssa kuitenkin uuden tavan tehdä etupenkki-matkustajan näytön. Laitteessa on ominaisuus jolla sen katselukulmaa voidaan ohjelmistollisesti kaventaa. Esimerkiksi kun matkustaja asettaa taukopaikkaa navigoinnin kohteeksi, voi kuski nähdä mitä matkustaja näytöllä tekee. Mutta kun matkustaja käynnistää Youtuben, pimeneekin näyttö kuskin suuntaan. Matkustaja näkee videon edelleen. Efekti on sama kuin kannettavien tietokoneiden näytöillä joskus käytettävillä erillisillä katselukulman kavennuskalvoilla.
Käytännössä tämä mahdollistaa matkustajanäytön paljon aiempaa laajemman käytön. Nyt pelejä voi pelata ja ajanvietettä kuluttaa myös auton omasta näyttölaitteesta ajon aikana.
Tsekkaa demo näytöstä: Video Google Photos -palvelussa
Kaikki viihdetekniikka joko vaatii tai vähintään hyötyy internet-yhteydestä. Nettiyhteydet ovat jopa aivan kriittisiä monelle viihdesovellukselle, kuten Spotifylle. Siksi olikin erikoista, että Audi tarjoaa vain hyvin kapean nettiyhteyden sovelluksille. Auton navigaattori osasi kyllä hakea hakusanoilla ja lämmityksen käynnistys etänä toimii, mutta monet muut automerkit tarjoavat yhteyksiä myös vähintään Spotifylle.
Käytännössä Q6:ssa viihdetekniikasta saa iloa irti, kun autolle jakoi internet-yhteydet kännykän wifi-yhteyden välityksellä.
Edit: ainakin yhden lähteen mukaan laajemman nettiyhteyden voisi käynnistää MyAudi -kännykkäsovelluksesta. Toivottavasti näin!
Digitaalinen avain kännykkään
Viimeisimpänä, vaan ei todella vähäisimpänä uutuutena oni älypuhelimella toimiva digitaalinen auton avain. Kyseessä ei siis ole mikään Audin oma sovellus joka avaa auton ovet etänä, vaan Digital Car Key 3.0 -standardin mukainen digitaalinen avain.
Auton ovien avaus toimii UWB-tekniikalla. Kyseessä on laajan taajuusspektrin matalatehoisiin, lyhyisiin lähetteisiin perustuva muutaman metrin kantamalla toimiva radiolähete, jonka erikoisuutena on mahdollisuus tunnistaa melko tarkasti toisen päätelaitteen suunta ja etäisyys omasta päätelaitteesta. Esimerkiksi Applen Airtag perustuu tähän samaan tekniikkaan.
Tarkahko paikannus yhdistettynä ehkä kymmenkunnan metrin toimintasäteeseen mahdollistaa varsin tietoturvallisen auton oven etäavauksen. Auton avain lisätään älypuhelimessa lompakkooon (Wallet) jolloin auton ovet voi avata samasta näkymästä kuin mistä esimerkiksi maksukortteja käytetään.
Ja mikä tärkeintä, digitaalinen auton avain mahdollistaa autonavaimen jakamisen toiselle käyttäjälle. Kokeilussa avaimen jako ei kuitenkaan onnistunut Android-käyttäjältä iPhone-käyttäjälle. Ovet sensijaan aukesivat siististi ja Q6 e-tron lähti hyvin käyntiin, kunhan puhelimen sijoitti oikeaan kohtaan auton sisällä.
Kaiken kaikkiaan Volkswagen on uudessa PPE-alustaisessa Q6:ssa onnistunut vihdoin tuomaan myös uutta sovellustarjontaa käyttäjille. Vielä toistaiseksi auto on hintansa puolesta (lähtöhinta 65 990 €) monelle saavuttamattomissa, mutta uudella tekniikalla on tapana valua ajan myötä segmenteissä kaikkien saataville.
Teksti ja kuva: Tuomas Sauliala
Auto on saatu koeajoa varten maahantuojalta, K-Autolta.
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.
- Tuomas Sauliala LinkedInissä
- Ota yhteyttä: tuomas.sauliala@gmail.com