BMW toi perin mielenkiintoisen i-alabrändinsä markkinalle jo 2011. Nopeasti tämän jälkeen autosarjaan saatiin pieni kaupunkiauto i3 ja matala urheiluhybridi i8. Molemmat autot ovat muotoilultaan ja tekniikaltaankin valtavirrasta poikkeavia, mikä on tietysti herättänyt sekä ihastusta että vihastusta.
Ensimmäiset i-sarjan konseptit nähtiin melkein kymmenen vuotta sitten. Kuitenkin i-sarjan autojen kehitys tuntui tyssäävän heti alkuunsa. I3 sai vain viime vuonna suuremman, 33 kWh akuston ja i8:sta on tuotu avomallinen roadster myyntiin. Muuten Baijerilainen on tuntunut hakevan sähköautojensa suuntaa sieltä ja täältä.
Ehkä juuri siksi i3 Facelift-malli on mielenkiintoinen. Markkinan rynnistellessä ympärillä eteenpäin pitää tietysti Bemarinkin kehittää autoaan, joten mallipäivitystä on odoteltu.
Mutta koeajossa i3 tuntuu muuntuneen kovin vähän. Niinkuin jokaisessa kunnon faceliftissä, etuvalot ja puskurimuotoilu ovat muuntuneet muhkeammaksi. Auton sisuksen valoshow ovia avattaessa on tainnut kehittyä. Lisäksi on julkaistu i3s-malli, jossa otetaan hieman enemmän tehoa sähkömoottorista, samalla kun alustaa on hieman madallettu ja renkaita levennetty.
Tärkeimpänä päivityksenä i3:n keskikonsoli on päivitetty muun Bemarin tasolle. Aikanaan niin edistyksellinen i-sarja oli tältä osin päässyt pahasti vanhenemaan. Jostain syystä ratin takana oleva pikkunäyttö on kuitenkin edelleen graafiselta asultaan sama vanha. Tehon ja regeneroivan jarrutuksen näyttö kaipaisi kovasti graafista uudistusta.
Koeajossa ollut auto oli varustettu myös kaistavahdilla ja mukautuvalla vakionopeudensäätimellä. Kaistavahdin mahdollisuuksia Bemari tuntuu pitävän vakan alla, kaista-automatiikkaa kun rajoitetaan vain pahimpiin ruuhkiin ja moottoritielle. Lyhyt akseliväli tekee i3:sta kiikkerän muihin autoihin nähden, joten juuri tähän autoon digitaalista ajonvakautusta kaipaa.
Viimekädessä i3 facelift on kuitenkin aivan sama auto kuin tavallinen, vanhempi i3.
I3 on edelleen erikoisten äärimmäisyyksien auto. Se on melkein kaikista muista autoista poiketen vain neljälle rekisteröity. Takapenkillä on siis turvavyöt vain kahdelle. Mutta toisaalta, kuinka usein takapenkillä lopulta viekään kolmea ihmistä?
BMW i3 on uutena autona markkinoiden pienimmällä ajoakulla varustettu menijä. Tänä vuonna markkinalle tulevat Nissan Leaf ja Hyundai Kona Electric ovat molemmat selvästi isompiakkuisia, Jaguar I-Pacesta puhumattakaan, joten ehkä juuri nyt auton akusto tuntuu pieneltä.
Samalla i3 on kuitenkin pienistä sähköautoista se tuntumaltaan ehdottomasti pirtein ja laadukkain. Kaupungin nykivässä liikenteessä sähköajo on elementissään, mutta samalla Fiskarsista Lohjan suuntaan tuova mutkainen vanha tie oli nautintoa ajaa. Hassut kapeat renkaat eivät ainakaan tässä kohtaa tuntuneet tuovan ongelmia.
I3 on Teslan ja Zoen ohella ainoa auto, johon saa nopean 11kW kolmivaihelatauksen, sekä tietysti normaalin CCS-latauksen. I3:ssa on sitä premiumia, mitä Bemarilta on lupa odottaa. Se on tuntumaltaan aivan eri tasolla kuin vaikka Leaf ja tai Zoe, ja ehkä jopa e-Golfin ja Ioniqin yläpuolella.
Bemari i3 on myös ainoa auto, joka on ahtaassa kotiparkkihallissamme mahtui kääntymään suoraan veivaamatta ruutuun. Ahtaassa Stadissa i3 on maailman paras taskuparkkeerattava. Minimaalinen kääntösäde johtaa kummallisuuksiinkin: ratti tappiin käännettynä eturenkaan ulkonema auton rungosta on suuri, paljon enemmän kuin esimerkiksi sivupeilin mitta. Eli tiukassa taskuparkissa on aivan mahdollista huomaamattaan osua eturenkaalla naapuriautoon, vaikka auton runko ei olisi vielä lähelläkään.
Lue myös: BMW i8 ja haikea toinen näytös
BMW muistaa tuoda esille i3:n hiilikuiturungon. Runsas hiilikuidun käyttö keventää autoa, mikä tekee hyvää sähköauton kantamalle. Samalla kuitenkin auton korkea muotoilu pitää huolen, että keskikulutus nousee 20 kWh per sata kilsaa tietämille.
I3s:n sähkönkulutus on kova verrattuna vähävirtaisiksi tiedettyihin Hyundai Ioniqiin ja Volkswagen e-Golffiin, mutta kuitenkin vähemmän kuin paljon raskaamman Teslan kuluttama sähkömäärä. Ajoin koeajomatkat pirteässä pakkassäässä, ilman mitään energiansäästötoimia. Eli tuosta lukemasta lienee helppoa höylätä yksi tai pari kilowattituntia pois. Sisätilojen lämmityksessä ei tälläkään kertaa ollut mitään ongelmia.
Auton korkeus on mukavaa kaupunkiajoa silmällä pitäen. Ylhäältä näkee hyvin. Kaikki BMW i3:ssa henkii kaupunkiajon optimointia äärimmilleen. Ja kaupunkiinhan 150-200 km sähköinen kantamakin on enemmän kuin tarpeeksi.
Mökkimatkalle osuu myös pari CCS-pikalaturia. Vaikka niiden luotettavuus on viime aikoina parantunut huimasti, antoi Fortumin Lohjan ABC:n laturi virheilmoitusta koeajokeikalla. Matka jatkui onneksi jäljellä olevan akkuvarauksen ja bensiinin voimin.
Minun omaan ajooni i3 sopisi mainiosti. Työmatkat ajan polkupyörällä tai ratikalla. Lapset ovat ajat sitten kasvaneet ohi lastenvaunuista ja auton pääasiallinen tarkoitus on roudata ihmisiä harrastuksiin ja satunnaisille työkeikoille PK-seudulla. Se kuuluisa mökkimatka i3:lla menisi justiinsa, sillä koeajossakin ollut i3 on varustettu pienellä REx-polttomoottorilla. Ja kyllä neljän hengen hieman karsitut mökkikamppeetkin sinne pieneen takakonttiin mahtuisivat.
Lue myös aiempi arvioni i3:sta
BMW i3 Facelift on mainio auto, mutta kapealle kuluttajasegmentille. BMW i3 on myös ehkä kirkkain sähköautojen erikoisuutta korostava tuote. Se jäänee oman aikakautensa ilmentymäksi, sillä vahvojen huhujen mukaan BMW ei enää jatka i-sarjaa nykyisten mallien jälkeen. Sähköautoja Bemarilta tietysti saadaan jatkossakin.
Ehkä näin on hyvä. Ehkä sähköautojen on aika kasvaa isoksi, koko kansan liikuttajiksi.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Erityiskiitokset tästä koeajosta kuuluvat sekä Tommi Jauhiaiselle, joka lainasi puutteessa elävälle erityisen tärkeän Type2-latauskaapelin Teslansa etutavaratilasta että Myynnin & Markkinoinnin Ammattilaisille, joka lainasi uudenkarheaa i3:sta koeajotarkoituksiin. Standardeja on kiittäminen siitä, että Teslalle hommattu kaapeli sopi sellaisenaan Bemariin.