Hyundai aloittaa vahvasti Ioniqillaan

Etelä-Koreassa päämajaa pitävä monikansallinen Hyundai julkaisi vuosi sitten Koreassa kokonaan uuden Hyundai Ioniq -automallin. Autosta julkaistiin heti kättelyssä kolmea versiota: Hybridi, pistokehybridi ja täyssähköinen malli.

Hyundain historia ulottuu 1940-luvulle, jolloin tuotemerkki esiintyi ensimmäisen kerran rakennusteollisuudessa. 1967 perustettiin Hyundai Motor Company, ja tällä hetkellä Hyundai on kimpassa toisen Korean autobrändin, Kian kanssa.

Kia on jo aiemmin tuonut markkinoille oman sähköautonsa, Soul EV:n. Tätä menopeliä ei kuitenkaan myydä Suomessa.

Ioniqin täyssähköinen versio herätti luonnollisesti paljon mielenkiintoa sähköautopiireissä, olihan se brändin ensimmäinen sähköauto. Julkaisu oli kuitenkin pettymys: autossa on vain 28 kWh akusto. Toki se oli aikanaan isompi kuin vaikka Nissan Leafin tai Volkswagen e-Golfin akku, mutta vain hieman. Emme siis tälläkään kertaa saaneet markkinoille 300 kilometrin sähköautoa, vieläkään mikään ei haasta Teslaa.

Hyundai Ioniq: vähän kulutusta..

Ioniq Electric sai kuitenkin viime vuoden aikana hyvää palautetta maailman automedioilta. Siinä missä Leaf on ehkä hieman muovinen, ei-niin-luksusauto, tuntui Ioniq tarjoavan hintaluokassaan paljon enemmän ajettavaa. Ioniqissa olisi moni asia kohdallaan – paitsi se ajoakku.

Hyundai on kuitenkin tehnyt autossaan jotain oikein. Auton kulutus on osoittautunut eri koeajoissa todella pieneksi, eli ensinäkemältä pieni akku vie autoa pitkälle. Tämän on huomannut myös Sipoolainen Janne Karhunen, joka sai Ioniq Electrickinsä noin viikko sitten. Ensimmäisen 500 kilometrin aikana keskikulutus oli vain 14,9 kWh satasella – ja tämä raskailla talvikeleillä ilman sen kummempaa ekoajelua. Vertailun vuoksi e-Golf ja BMW i3 kuluttaa tyypillisesti 17-19 kWh ja Tesla Model S 20-24 kWh satasen matkalla. Syksyisellä Model X koeajollani kulutus oli yli 30 kWh, siis yli tuplasti Ioniq Electricin kulutus.

Esimerkiksi Volkswagenin tuleva e-Golf saa uuden 36 kWh akuston, mikä antaa autolle NEDC-kantamaksi 300 kilometriä. Ioniq menee paperilla melkein saman (280 km) neljänneksen pienemmällä akullaan.

Pienempi akku johtaa suoraan matalampaan hintaan. Ioniqin verollinen lähtöhinta Suomessa on noin 35 700 euroa, Volkkarin omistajaksi päässee ensi kesästä alkaen ehkä karvan yli 40 000 euron sijoituksella.

…ja nopeaa latausta

Eurooppalaisten autojen pikalataustehoksi on vakiintunut noin 40 kW. Tällä huipputeholla esimerkiksi BMW i3 ja Volkswagen e-Golf lataavat niin vanhoja noin 22 kWh akkuja kun päivitettyjä 33-36 kWh akustojakin.

Ioniq lataa ripeämmin. Se on Kian Soul EV:n kanssa ainoa jonkun muun kuin Teslan tekemä sähköautomalli, jota voi ladata reilusti yli 40 kW pikalatauksella. Norjalaisen sähköautojournalistin Bjørn Nylahdin Youtube-videossa Ioniq Electric on kytketty 100 kW CCS-pikalataukseen, ja auto ottaakin virtaa vastaan enimmäkseen 65-69 kW teholla. Huomionarvoista on myös se, että auto lataa melkein täyteen tällä suurella teholla, vasta 75% akkuvarauksen kohdalla teho alkaa selvästi pudota.

Janne kertoi Ioniqin ladanneen Suomestakin löytyvillä 50 kW latureilla täydellä teholla suunnilleen 90% lataustasoon asti. Jannen edellisellä autolla, vanhanmallisella Nissan Leafillä 40 kW latausteho onnistui vain aivan tyhjälle akulle hetken aikaa. Uudemmat autot ovat jo parempia, 40 kW tehoa pystytään ottamaan vastaan pidempään. Kuitenkin tyypillinen latauksen nosto 20% tasosta 90% lataukseen kestäisi Ioniq:lla noin 23 minuuttia.

Hyundai Ioniq siis kuluttaa selvästi vähemmän ja lataa selvästi nopeammin kuin eurooppalaiset kilpailijansa.

Meillä Autovouhotuksessa Mikko tutustui hybridi-Ioniqiin.

Suomessa Hyundai Ioniq Electric teki ensiesiintymisensä syksyn automessuilla, jossa pääsin autoa koeistumaan. Ensituntuma on positiivinen, auto tosiaan tuntuu hyvällä tavalla eurooppalaiselta, ollakseen Koreasta kotoisin.

Myös Pushev.com:n Pedro Lima on vertaillut Ioniqia Nissan Leafiin ja BMW i3:een.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Koeajan Ioniq Electricin maaliskuun alussa. Sitten ollaan viisaampia.