Hyundai Kona Electric on pieni järkisähköauto

Kona on pieni, katumaasturimallinen perheauto. Se on saatavilla bensiini- ja diesel-moottoreilla, mutta koeajoon Helsingistä Tahkolle ja Vuokattiin päätyi ehkä mielenkiintoisin versio, täysin sähkökäyttöinen Kona Electric.

Sähkökonasta valmistetaan kahta mallia, joissa akuston koko ja moottorin teho vaihtelevat. Suomeen tuodaan vain isommalla 64 kWh akustolla ja tehokkaammalla 150 kW (204 hv) moottorilla varustettua mallia, mutta netin muut autoarvostelut saattavat koskea pienempiakkuista Konaa.

Lue myös matkakertomus Helsingistä Tahkolle, 1300 kilometriä Konalla.

Kaksisataa hevosvoimaa siirtää Konaa pirteästi ja talvikeleillä luistonesto puuttuukin kuskin kaasupolkimenkäyttöön hanakasti. Tämä voisi olla varsin hauska peli takavetoisena tai nelivedolla, mutta Konan sähköversion saa vain etuvetoisena. Kesäkeleillä auto on varmasti aivan toisenlainen ajettava kuin nyt talviliukkailla.

Riittävä teho varmistaa kuitenkin auton käytettävyyden myös maksimikuormilla. Jopa -20 asteen pakkasessa, täydellä kuormalla teho ei tuntunut missään kohtaa loppuvan kesken.

Ohjattavuudeltaan Kona on Hyundaille tyypillisesti herkkä. Japanilaisvaikutteista löysää ajotuntumaa on tästä autosta turha etsiä. Maantieajossa auto hyötyy paljon kaistavahdista, joka rauhoittaa ohjausta, mutta talvioloissa pöllyävä lumi esti sen käyttöä ajoittain.

Auton kääntösäde on pieni ja yhdistettynä pieniin ulkomittoihin auto onkin erittäin ketterä kääntymään. Ahtailla kaduilla ja parkkihalleissa autoa on ilo ajaa.

Sisältä selkeä ja järkeenkäypä

Sisätiloiltaan Kona on tyypillinen kompakti perheauto. Etupenkillä aikuisella ei ole murheita. Ajoasento löytyy helposti, joskin jäin itse kaipaamaan niskatuen säätöä, se kun oli juuri sen yhden ylimääräisen sentin liian edessä. Myöhemmin kuulin, että säätäminen olisi mahdollista, mutta itse en kyseistä vipua löytänyt. Takapenkillä aikuisella on ahtaampaa.

Takakontti sen sijaan on 332 litran tilavuudellaan pieni, sinne ei pidemmän lomareissun tavaroita kovin helpolla työnnä. Autoon voi kuitenkin tuoda 80 kilon kattokuorman, mikä auttaa esimerkiksi suksien tai polkupyörän kuljettamisessa. Vetokoukkua autoon ei käytännössä saa.

Hyundain filosofia rakentaa keskikonsoleita ja autojen ohjaamoja on mutkaton ja pelkistetty. Kuskin paikalta katsottuna nappulat ovat selkeästi sijoitettuja ja kaikki mahdolliset painikkeet ja liittimet viimeistä USB-paikkaa myöten on nimetty ja valaistu.

Vasemmalla vaihdevalitsinpainikkeet, oikealla valaistut liittimet.
Konan kojelaudan erikoisuus on ”Driver only” -painike, jolla lämmitystä tai jäähdytystä saa kohdennettua vain kuskille. Tämä säästää hieman akun energia ajokilometreille.

Autossa ei ole vaihdekeppiä, vaan vaihde valitaan painikkeilla. Jotta vaihde tulee valituksi, pitää auton olla täysin paikallaan, mikä johti parikin kertaa tilanteeseen jossa peruutusvaihde jää vaihtumatta eteenpäinajamiseen tai toisin päin, ilman että sitä kuskin penkillä huomasi. Ahtailla parkkipaikoilla oppikin nopeasti varmistamaan painikkeen merkkivaloista että haluttu vaihde meni varmasti perille.

Mittaristo ja näyttö ratin takana ovat yksinkertaisia, mutta toimivia. Style-varustelutaso tuo mukanaan hieman isomman keskikonsolin kosketusnäytön sekä HUD-näytön tuulilasiin. HUD-näyttö on mainio lisä auton hallintalaitteisiin ja se tekee mittariston melkeinpä tarpeettomaksi.

Monesta muusta sähköautosta poiketen Hyundai Konaan ei voi ottaa yhteyksiä älypuhelinsovelluksella. Monen valmistajan autoissa esimerkiksi lämmityksen tai jäähdytyksen voi kytkeä etänä päälle kännykän avulla. Onneksi auto kuitenkin lämpenee erittäin nopeasti.

Lataaminen tyhjästä täyteen kestää keskinopeassa noin seitsemän kilowatin latauksessa hieman alle kymmenen tuntia, pikalatauksella auto tulee täyteen noin tunnissa. Kona Electric on yksi harvoista markkinoilla olevista autoista, joka pystyy hyödyntämään suurta, yli 50 kilowatin lataustehoa. Hollantilaisen lataustoimija Fastnedin testissä Kona pystyi ylläpitämään yli 70 kW lataustehoa noin puoleen väliin latausta ja yli 50 kw lataustakin vielä kahden kolmanneksen akkukapasiteettiin asti.

Tällaisia oikeasti nopeita latureita tällä hetkellä on Suomessa vain yksi, Lohjan ABC:lle noussut Fortumin HPC-laturi. Niitä kuitenkin tulee Keskon Ionity-latausverkon myötä lisää, mahdollisesti jo tänä vuonna.

Lumi ja pakkanen lisäsivät menoenergian kulutusta, mutta muuten ne eivät haitanneet Konan etenemistä ollenkaan. Latausta Jyväskylässä.
Keulassa oleva latausluukku helpottaa usein latauspaikalle ajamista – mutta kerää talvella lunta taakseen. Latausliitännän yhteydessä on LED-merkkivalo, joka kertoo latauksen tilasta.

Konan latausluukku sijaitsee keulassa. Latausluukku vaatii tarpeettoman paljon tilaa avautuakseen ja sitä meinaakin helposti potkaista pikalatauslaitteiden luona häärätessä. Talviajossa latausluukun taakse kertyy pöllyävää lunta, mikä vaikeuttaa hieman luukun avaamista. Latausliitäntöjen sijoittaminen auton keulalle kuitenkin usein helpottaa auton pysäköintiä latauslaitteen lähelle, mikä onkin hyvä sillä joidenkin pikalaturien kaapelit ovat varsin lyhyitä.

Sähköautoksi edullinen

Konan bensaversio yli kymppitonnin halvempi kuin testissä ollut täyssähkömalli. Sähköautoksi Kona on kuitenkin erittäin kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

Yksi tapa katsoa Konaa on verrata akustokantamaa ja hintaa. Konan 449 kilometrin kantamaan pääsee käsiksi noin 43 000 eurolla, jolloin yhden ajokilometrin hinnaksi tulee vain 95 euroa. Vastaava hinta esimerkiksi Tesla Model S 100D -mallilla on jopa 202 euroa ja testimenestyjä Volkswagen e-Golffillakin 188 euroa. Kansanauto Tesla Model 3:n toimitukset Suomessa ovat juuri alkaneet. Senkin kilometrin hinta on enemmän, 113 euroa.

Kona lyö siis uudet pohjalukemat sähköisen kantaman hinnalle ja on selvä tämän hetken järkihankinta sähköautoa harkitsevalle. Style-varustelu kattaa keskeiset sähköiset ajoavustimet ja onkin perusteltu valinta paljon ajavalle. Hyundai edustaa Kauko-Idän autovalmistajien jämäkintä päätyä ja auto tuntuu saksalaistyylisen tarkalta ajettavalta. Kovissakin pakkasissa auto toimi moitteettomasti.

Konasta on helppo pitää. Iso ajokantama tekee siitä vaivattoman kumppanin arjen ajoihin, auton jonka latausta ei tarvitse kytätä jatkuvasti. Perheautona se kuitenkin kärsii pienistä sisätiloistaan ja kompaktista takakontista. Konan jälkeen jääkin odottamaan Hyundain isompaa perheautoa sähkökäyttöisenä. Myös Hyundain sisarmalli Kia Niro kannattaa tarkistaa, jos isommat tilat kiinnostavat.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Teksti on keskeisiltä osin julkaistu aiemmin Myynnin ja Markkinoinnin ammattilaisten lehdessä.

2 kommenttia artikkeliin ”Hyundai Kona Electric on pieni järkisähköauto”

Kommentointi on suljettu.