Hyundai Kona Electric talviajon erikoiskokeelle

Olen tehnyt aiemminkin pitkiä matkoja sähköisesti: viime kesänä 3700 kilometriä Teslalla ja aiemmin Volkkarin e-Golffilla. Mutta nämä matkat ovat kesäreissuja, joten mitens homma sujuisi talvella? Kolmisen vuotta sitten ajoin Teslaa Ruotsissa, mutta nyt vihdoin alle tulee kokonaan uusi pitkän kantaman auto, pitkälle talvimatkalle: Hyundai Kona Electric.

Ensikosketukseni tähän Korean ihmeeseen tapahtui syksyn automessuilla Helsingissä. Melkeinpä sattumalta pääsin istumaan kartturin paikalle, kun Sähköautoileva Motoristi Marko Saarenketo otti autolla lyhyen koeajon.

Ihan fiksuja tyyppejä täällä etupenkillä istuu 😀

Kona on saanut ainakin sähköautopiireissä melkoisesti huomiota osakseen. Se on Jaguar I-Pacen ohella ensimmäinen ei-Tesla -merkkinen sähköauto markkinoilla, jolla voi oikeasti ajaa yli 400 kilometriä yhtä soittoa. Sen hinta on karkeasti puolet Teslasta ja sen akun kapasiteetti on pienempi kuin Teslassa pienimmillään. Auto onkin yksi markkinoiden virtapiheimmistä autoista.

64 kWh ja silti 449 km

Konan saama palaute on pääosin hyvää. Yleisö tuntuu erityisesti arvostavan sen hinnan suhdetta arkipäivän kantamaan, vaikka sisätiloiltaan se onkin tavallinen korealaisauto joka ei saksalaistyylisellä eleganssilla koreile. Ehkä eniten miinusta auto saa matkapuhelinsovellutuksen puutteesta: Konaa ei voi komentaa etänä lämmittämään tai jäähdyttämään, eikä siihen muutenkaan saa yhteyksiä. Autoa ei myöskään saa nelivetoisena.

Jos tarkkoja ollaan, Konasta tehdään kahta eri akkukokoa, mutta Suomeen tuodaan vain isomman akun versiota, 64 kWh. WLTP-mitoitettu standardikantama autolle on 449 km.

Konaa ladataan keulalle sijoitetun latauspistokkeen kautta, vähän niinkuin Nissan Leafiäkin. Vaihtovirtapuolella autossa on ikävästi vain 7 kW laturi, eli auto syö vain yhdestä vaihteesta 32A virtaa. Mutta tasavirtapuolella, eli pikalataustekniikan osalta auto on mielenkiintoinen: Kona on yksi harvoista CCS-pikaladattavista autoista, joka pystyy ottamaan yli 50 kW tehoa pikalatauslaitteista.

Kona kertoo paljon kulutuksestaan ja myös arvioiduista latausajoista. Tältä osin se on selkeä vastakohta Saksalaisautoille.

Suurteholataus on kokonaan erillisen jutun arvoinen, mutta kerrottakoon tiivistelmänä että suurin osa sähköautoista ottaa vastaan vain noin 40-50 kW lataustehoa. Nyt vuoden, parin sisään markkinoille on kuitenkin tulossa autoja Mersulta, Audilta, Volkkarilta, Bemarilta ja erityisesti Porschelta, jotka lataavat kolminkertaisesti tehokkaammin, 120-150 kW tai paljon enemmänkin. Tämä on suurteholatausta, High Power Charging, HPC. Teslalla on oma versionsa suurteholatauksesta, nimellä Supercharging.

Kona ei lataa näin isosti, mutta enemmän kuin 50 kW kuitenkin. Eli Kona on askel oikeaan suuntaan, askel kohti suurteholatausta. Ikävästi Suomessa on vain yksi laturi (joka ei osu reitillemme) tarjoamaan tätä latausta, mutta niitä tulee aivan varmasti lisää vuoden 2019 aikana. Kesko on jo sitoutunut tuomaan Eurooppalaisen Ionity -HPC-verkon Suomeen.

Sähköllä Tahkolle

Konantestausmatka suuntautuu pohjoiseen, muttei Pohjois-Suomeen. Ajomatka lähtee kotoa Helsingistä kohti Jyväskylää, josta jatkamme Kuopion ohi Tahkolle. Kokonaisuus yhteen suuntaan on noin 474 kilometriä, matka jonka voisi taittaa ainakin teoriassa hyvin vähällä lataamisella.

Mutta auto on täynnä ihmisiä ja tavaraa. Ja on talvi, mikä kasvattaa auton sähkönkulutusta. Ajonopeudet ovat suuria. Onkin mielenkiintoista nähdä miten sähkönkulutus asettuu, miten paljon oikeasti tarvitaan latausta ja miten auto suoriutuu ihan oikeasta talvesta.

Matkaseuran ansiosta taukoja on tulossa tälläkin kertaa paljon. Suunnitelma vie Hartolaan (Jari-Pekka, Fortum), Jyväskylään (Virta) sekä Kuopioon (Citymarket, K-Lataus). Jokaisesta taukopaikasta saa nopeaa CCS-sähköä, jokaiselta taukopaikalta voidaan jatkaa seuraavalle jos edellinen laturi ei toimikkaan. Reitille osuu myös vajaa kymmenkunta pikalaturia, joille emme pysähdy lataamaan. Vain vuosi, pari siten tällainen lataamatta jättäminen olisi ollut täysin poikkeuksellista ja kuvaakin hyvin laturien määrän ja ajokantamien kasvua.

Reissu alkaa keskiviikkona 2. päivä aamupäivän puolella. Seuraa matkan etenemistä sosiaalisessa (Twitter ja Instagram) mediassa hashtagilla #KonaEvWinter2019.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala, paitsi pääkuva autosta: Hyundai
Teen reissun kaupallisessa yhteistyössä Liikennevirran kanssa.