Saksalaiset julkaisivat isosti

Kaksi Saksan suurta, Volkswagen ja Daimler julkaisivat viikon sisään melkoisia tulevaisuuden suunnitelmia.

Volkswagen on kylpenyt diesel-kriisissä syksystä 2015 alkaen, eikä sille näy loppua. Toimitusjohtaja Winterkorn sai lähteä ja hintalappuna skandaalille on vilahdellut jo kymmenen miljardin euron lukemia.

Diesel-skandaali vaikuttaa kuitenkin muodostuvan eteenpäin ajavaksi voimaksi. Viime syksystä alkaen Volkswagen on automessuilla ja CES:ssä halunnut vahvasti profiloitua sähköisten voimalinjojen taloksi. Ikävästi myynnissä oleva mallisto ei täysin tue tätä viestiä.

Mutta jos uskomme Volkkarin nykyistä toimaria Mathias Mülleria – ja miksi emme uskoisi – Volkswagen aikoo tuoda 30 uutta sähköautomallia vuoteen 2025 mennessä. Jo aikaisemmin Volkkari on puhunut 20 uudesta sähköautomallista 2020 mennessä, mutta oletin tämän sisältävän plugin-hybridit. Nyt luvassa on täysin sähköisiä autoja, ja 30 eri mallia! Lukema on niin suuri, että sen täytyy kattaa koko konsernin autot, eli muun muassa Audit ja Porschet.

Lupaus on todella kova. Se tarkoittaisi suunnilleen kolmea uutta autoa vuodessa, eli karkeasti yksi uusi autojulkistus per suuri automessu. Tuotantona tämä tarkoittaisi ehkä miljoona sähköautoa markkinoille kymmenen vuoden päästä, mikä puolestaan vaatisi melkoista akustontuotantovoimaa.

Saksalaisen Handelsblatt -talouslehden mukaan Volkswagenin hallitus päättäisi ensi keskiviikkona jopa 11 miljardin dollarin arvoisen akkutehtaan perustamisesta Saksaan. Toteutuessaan kyseessä olisi moninkertaisesti Panasonicin ja Teslan Gigafactoryn kokoinen investointi.

Myös Mersulla on luvattu. Mersu on aiemmin himmaillut sähköisten autojen kanssa, jopa niin paljon että kuulemma yhtiökokouksessa on tivattu johdolta perusteluja sille miksi eräs amerikkalainen startup tekee edistyksellisempiä autoja kuin Mersu. Daimler on aiemmin omistanut merkittävän osuuden mainitusta startupista, Tesla Motorsista.

Mersu kertoi Stuttgartissa tuovansa paitsi 500 kilometrin sähköajoon kykenevän uuden alustaratkaisun, myös ensimmäisenä maailmassa vetysähkö-plugin-hybridiauton. Idea on hieno: Vetypolttokennoautoissa pitää joka tapauksessa olla puskuriakku tasaamassa moottorin hetkellisiä kuormia. Mersulla halutaan suurentaa tätä akkua ja mahdollistaa sen lataaminen töpselistä. Näin auto voisi lähimatkoilla mennä sähköllä noin 50 kilometriä ja harvinaisia vetytankkausasemia pitäisi etsiä vain pitkän matkan taittamiseen.

Idea on perjaatteessa hieno, mutta vetypolttokenno on kaikkea muuta kuin ongelmaton sähköntuotantotapa. Mersulta kuitenkin kerrotaan, että polttokennovoimalinja on saatu Fordin kanssa yhteistyössä mahdutettua normaalin polttomoottorin ja polttoainetankkien tilavuuteen. Lisäksi polttokennon platinantarvetta on onnistuttu pudottamaan jopa 90%.

Mersun vetyauton pitäisi olla markkinoilla jo ensi vuonna.

Vetyautouutiset Saksan markkinoilla eivät ole varsinaisesti yllätys. Shell ilmoitti viime syksynä rakentavansa Saksaan 400 vetytankkausasemaa, eikä olisi varmasti ryhtynyt tähän projektiin jos ei olisi tiennyt myös autoja tulevan myyntiin. Myös Volkswagen on luvannut polttokennoautoja Audin brändin alle.

Sekä Daimlerin että Volkswagenin uutiset ovat suuria, mutta konkreatiaa jäädään odottamaan. Selkeitä vuosilukuja on kuitenkin annettu, joten nyt vain sormet ristiin ja toivotaan parasta. Eurooppalaisilla autonvalmistajilla on pari, kolme vuotta aikaa tehdä todella hyviä sähköautoja ennen Tesla Model 3:n vyörymistä Eurooppaan. Tämän jälkeen kilpailuasetelman muuntaminen olisi hankalampaa. Model 3:n hurja ennakkotilausmäärä on varmasti soittanut kelloja pitkin Saksaa.

Pikalatausverkoston kehittäminen loistaa edelleen poissaolollaan Saksan autouutisissa. Tosiasia on kuitenkin se, että tällä hetkellä Tesla on rakentanut ainoan, todella toimivan ja melkein koko läntisen Euroopan kattavan latausinfrastruktuurin. Ilman toimivaa latausta sähköauto jää helposti kauppaan.

Kymmenen vuotta sitten markkinoilla ei ollut Nissan Leafiä eikä Tesla Model S:ää. Kymmenen vuoden päästä niillä pitäisi olla todella värikästä seuraa maanteillä.

Teksti: Tuomas Sauliala
Kuva: Daimler