Skoda Enyaq paikkaa mallipäivityksessä isoimmat puutteensa

Skoda päivitti Enyaq -sähköautonsa vuodelle 2024. Koeajoon päätyi tehokkain malli, Enyaq RS. Uudistukset ovat yhteneviä Volkswagen ID.4:n päivityksen myötä, eivätkä ne näy ulospäin. Auton käytettävyys on parantunut uuden keskikonsoliraudan ja -softan myötä ja lisäksi suurteholadattavuus on oikeasti parantunut varsinkin talvikeleillä akuston ennakkolämmityksen myötä. Lisäksi moottorien tehot ja hyötysuhteet ovat hieman kehittyneet. 

Näitä uudistuksia tuli testattua kesän helteissä.

Uusin painos Enyaq RS:stä on nelivetoinen, 250 kilowatin tehoinen menijä. Paperilla se lataa parhaimmillaan 175 kW teholla, käyttäen 400 voltin latausjärjestelmää. Autossa on 77 kWh (netto) kokoinen akusto, ja sen WLTP-luokiteltu toimintamatka on 539 kilometriä.

Enyaqkin ulkonäkö on tuttu ja turvallinen myös mallipäivityksen jälkeen.

Edelleen ID-sarjaa klassisempi

Sisältä Enyaq RS on klassista automuotoilua, joskin istuimet ovat sporttisemmat. Ovessa on mukavasti erilliset kytkimet myös takapenkkiläisten ikkunoihin. Pieniä juttuja, mutta yllättävän tärkeitä. Ratissa on oikeita painikkeita, tärkeää tämäkin.

Näyttö ratin takana on pieni, mutta se esittää relevantit asiat tehokkaasti. Koeajoautossa ei harmillisesti ole HUD-näyttöä, mutta tämä ajomukavuutta aivan oleellisesti parantava lisävaruste on saatavilla lisävarusteena. 

Skodan mobiilisovellus toimi testijakson aikana ilman ongelmia. Pienenä puutteena sovellus ei näytä auton lataustehoa kilowatteina, eikä akuston ennakkolämmitystä voi kytkeä päälle sovelluksesta.

Keskikonsolinäyttö on suuri, mutta kuten Volvo on pienellä näytöllä ja mainiolla Android-järjestelmällään osoittanut, oleellista ei ole näytön koko vaan tapa jolla sitä käytetään. Onneksi näyttöä ohjaava rauta ja sovellus on päivittynyt, nyt Skodan oman sovelluksen käyttö on oikein sujuvaa. Volkswagen-konsernin aiempia keskikonsolisovelluksia ei ehkä yleisesti pidetä erityisen onnistuneina, mutta itse olen aina tullut niiden kanssa toimeen. Spotify-soitinta Volkswagen ei vieläkään tarjoa keskikonsolissaan.

Auton vaihdevalitsin on mainiosti käytettävä pieni nystyrä kuskin ja matkustajan välissä. Säilytystilaa on kohtuullisesti kahdessa tasossa sekä ovissa. Kännykän langaton lataus onnistuu, mutta vain siten että puhelimen näyttö ei näy kuskille.

Mukava, vaan ei sporttinen ajettava

Auton ajomukavuus on helteisessä kesäkelissä hyvä. Ilmastointi tekee työnsä eleettömästi, mutta huomaan osittain keinonahkaisten istuimien hiostavan tavallista enemmän. Kesällä kaikkien autojen, myös tämän Skodan kaistavahti ja mukautuva vakionopeudensäädin toimivat hyvin. Auto ei ota ohjausta täysin haltuun, mutta tuuppailee tarvittaessa kuskia keskemmälle kaistaa. Vakionopeudensäätimen valinnat ovat hieman hankalasti viiksessä ratin takana, mutta käytön oppii nopeasti. Pidän silti esimerkiksi Bemarin ja Mersun käyttämiä rattipainikkeita parempana valintana.

Ohjaustuntumaltaan Enyaq on mukavuuspainotteinen, melko tarkka ja sopivasti herkkä. Myönnän, että oman kalibraatiotuntumaan on varmasti vaikuttanut sekin, että juuri Enyaqkia aiemmin ajoin Hyundain IONIQ 5 N:n, joka on erittäin hyvin ohjaava ja tarkasti ajettava.  

Kulutusvertailua

Koeajolenkki Tahkolle alkoi moottoritieosuudella, kun auton perässä oli kaksi maastopyörää vetokoukkutelineessä kiinni. Tämän ilmanvastuksen ja kovalla teholla pauhaavan ilmastoinnin kanssa auton keskikulutus oli 21,1 kWh satasella. Myöhemmin, kun maantieosuudet laskivat ajonopeuksia laski kulutuskin hieman, tasoittuen arvoon 19,3 kWh per 100 km. Kulutuksia vastaavat toimintamatkat ovat 365 km ja 400 km. Mainio suomalainen FLTP-luokittelu on määritellyt auton moottoritiekulutuksen kesällä arvoon 19,5 kWh. 

Enyaq RS:n toimintamatka oli tässä kokeessa odotetusti paljonkin alle WLTP-arvon, mutta moottoritiekantama on silti varsin hyvä. Aiempi pitkän matkan ajokoe syksyllä 2021 ensimmäisen sukupolven takavetoisella Enyaqkilla ilman maastopyöriä, mutta täyteen kuormattuna kulutti 20,2 kWh satasella. Näiden lukujen valossa uuden Enyaqkin kulutus on tosiaan laskenut hieman mallipäivityksen myötä.

Edelleen vertailun vuoksi vanhan tekniikan Volkswagen ID.4 kulutti nollakeleissä moottoritiellä yli 24 kWh satasella ja uusi, aerodynaaminen ja matala ID.7 meni selvästi alle, yhdessä kokeessa jopa vain 18 kWh satasella. 

Latauksen huipputeho jää hieman ilmoitetusta

Skoda Enyaqkin mitattu latauskäyrä poikkeaa selvästi evkx.net:n mitatusta latauskäyrästä, noudatellen hieman vaimennettua Volkswagen ID.7:n latauskäyrää.

Sähköautolla tulee tietysti kurvattua suurteholatausasemallekin. Enyaq RS latasi parhaimmillaan 151 kilowatin teholla Kempowerin latauslaitteesta. Lisäksi latauskäyrä lähtee melko jyrkkään laskuun 40 % varaustason kohdalla. 

Laturin mukaan auto olisi rajoittanut koko lataussession ajan tehoa. Latausteho jää aikalailla ilmoitetusta 175 kilowatin tehosta ja kiinnostavaa on sekin että vastaavalla tekniikalla toteutettu Volkswagen ID.7 latasi kevättalvella nollakeleissä ennakkolämmitettynä jopa 190 kilowatin huipputehoilla. 

Perin erikoista on sekin, että mittaamani latauskäyrä on hyvin erilainen internetin tietopankki evkx.net:n mittaustulokseen verrattuna. Ero saattaa johtua esimerkiksi ohjelmistoversioiden eroista. Lataustehon jatkuminen suurena 40 % varaustasolle on tietysti hyvä asia, verrattuna evkx.net:n mittaamaan, vain noin 20 % tasoon. Tosiaalta markkinoilla on laakeampaakin latauskäppyrää tarjoavia autoja.

Lopulta tämä on vain yksi testi ja on mahdollista että lähemmäs 30 asteen helle rajoitti akuston jäähdytystehoa ja siten myös lataustehoa. Toisaalta mielen reunamilla käy sekin ajatus, että olisiko suurteholatauksen tehon rajoittaminen yksi tapa rakentaa eroa Skodan ja Volkswagenin brändien välille?

Latausaika noin 18% varaustasolta 80% tasolle kesti puolisen tuntia, eli Enyaq lataa aivan hyvin arkiajoja silmällä pitäen. Lisäksi absoluuttisia huipputehoja tärkeämpää täällä pohjoisessa on kylmän kelin hyvä latausteho, jota Enyaq lähtökohtaisesti nyt tarjoaa – joskaan tätä ei helteillä voinyt testata. 

Skoda myy hyvin

Skodalla on maine järkiautona, ehkä jonkinlaisena eurooppalaisena vastineena Toyotalle. Myyntitilastot näyttävät tukevan ajatusta, sillä Skoda on viime vuosina ollut sitkeästi Suomen ensirekisteröintitilastojen kärkikolmikossa, Toyotan ja Volkswagenin kanssa kilpasilla. 

Enyaq sopii ehdottomasti tähän Skodalle valettuun muottiin. Auton ulkonäön, urheilullisten istuimien ja “RS” -lyhenteen ei pidä antaa johtaa harhateille: Enyaq ei ole lainkaan urheiluauto, vaan aivan pätevä, joskin lopulta tavallinen Skoda. Tietysti vaikkapa Hyundai IONIQ 5 tarjoaa paljon parempaa lataustehoa, kiinalaiset kilpailijat edukkaampaa hintaa ja Volvo, Bemari ja Mersu tiettyä ajettavuutta ja ylellisyyttä vähän isommalla rahalla, mutta Enyaq on hyvä kokonaisuus, jonka tarjoama on hyvässä tasapainossa.

Omiin silmiin Skoda näyttää hyvältä. Myös matkapuhelinsovellus toimi ongelmitta tekstijakson aikana. Aivan erityisesti Enyaq on sisätiloiltaan emo-konserni Volkswagenin brändin tuotteita klassisemman oloinen. Ainoat pienet kuprut liittyvät vakionopeudensäätimen käyttöön viiksen kautta sekä koeajossa käyneen auton osalta HUD-näytön puutteeseen. Korkein mahdollinen latausteho on myös pieni kysymysmerkki. 

Huomion arvoista on sekin, että vertailtaessa Nettiautossa 50 – 100 000 kilometriä ajettuja isoakkuisia Enyaqkeja vastaaviin ID.4-malleihin, lähtevät Enyaqkin pyyntihinnat jopa noin viitisen tonnia korkeammalta tasolta. Vertailu on varsin epätieteellinen eikä ota huomioon esimerkiksi varustelutasoja, mutta hintaero on silti merkittävä. 

Uuden Skoda Enyaq RS:n lähtösuositushinta on 55 765 €.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.

Jätä kommentti