Ensimmäinen kuolonkolari Autopilotilla – ja mitä siitä pitäisi ajatella

Viime toukokuussa Pohjois-Floridassa tapahtui auto-onnettomuus, jossa 40-vuotias yhdysvaltalaismies sai surmansa. Autoina olivat Tesla Model S, ja ilmeisen korkea puoliperävaunu.

Tesla-kuski ajoi autonsa perävaunun kylkeen. Koska vaunu oli korkea, Model S kulki sen ali auton yläosa leikkautuen ja jatkoi matkaa tien penkalle jonne se lopulta pysähtyi. Kuljettaja kuoli ilmeisesti välittömästi. Onnettomuuspaikalla tie on suora ja kaksi kaistaa suuntaansa.

Erityistä onnettomuudessa on se, että kyseessä on ensimmäinen kuolonkolari jossa Teslan ajoavustin Autopilot oli päällä. Ja juuri tästä syystä onnettomuus onkin mielenkiintoinen ennakkotapaus. Yhdysvaltain kansallinen tieliikenteen turvallisuusvirasto NHTSA tutkii onnettomuutta.

Teslan Autopilot-toiminnot tekevät monia asioita, mutta kolarin kannalta oleellista on auton kyky välttää törmäyksiä. Teslassa on sekä eteenpäin katsova tutka, että päivänvalokamera joiden yhteispelillä vastaavat onnettomuudet tavallisesti vältetään. Tutkaa käytetään myös adaptiivisen vakionopeudensäätimen apuna, ja kameraa kaistavahtina, aivan kuten monella muullakin valmistajalla.

Onnettomuuden muut olosuhteet ovat vielä epäselvät. Ilmeisesti puoliperävaunu oli niin korkea ja sattui olemaan juuri sopivasti auton edessä, että kapealla säteellä toimiva mikroaaltotutka ei havainnut vaunua. Jos tutkan radioaalto olisi osunut esimerkiksi perävaunun renkaisiin, olisi tutka saanut signaalin ja mitä todennäköisimmin pysäyttänyt auton.

Ilmeisesti myös valaisuolosuhde oli sellainen, että peräkärry ei näkynyt kunnolla kameralle. Ehkäpä aurinko häikäisi kameraa.

Joka tapauksessa Teslan ajoi täyttä vauhtia rekan kylkeen, Autopilot päällä, ilman jarrutusta.

Joidenkin väitteiden mukaan Teslan ohi ajanut kolmas autoilija olisi nähnyt Tesla-kuskin katsovan elokuvaa, mutta on mahdollista että teslan iso keskikonsolinäyttö näyttää äkkikatsomalla läppäriltä tai muulta leffanäytöltä. Toisen lähteen mukaan poliisi olisi löytänyt autonhylystä DVD-levyn, mikä vahvistaisi tarinaa elokuvasta.

Onnettomuus on traaginen, mutta oli selvää että ennemmin tai myöhemmin joku kuolee koneen ohjaamassa autossa. Mikään ihmisen tekemä matkustusväline ei ole täysin vaaraton matkustajilleen.

Jos pohditaan sensoritekniikkaa, olisi useampi kamera eri puolilla autoa voinut saada siinä määrin eri kulmaa rekkaan, että auringon häikäisy ei ehkä olisi haitannut. Lisäksi laser-skanneri, eli LIDAR, olisi tunnistanut valtavan puoliperävaunun satojen metrien päästä ja helposti pysäyttänyt Teslan ajoissa. Näitä laitteita Model S:ään ei kuitenkaan ole saatavilla.

Kirjoitin Laser-skannereista aiemmin erillisen postauksen.

Monen autovalmistajan suusta on kuultu varoittelua Teslan Autopilotista. Monet pitävät sitä vaarallisena, mutta varsin monet Tesla-kuskit myös hyvänä apuna. Autopilot on varmasti estänyt useita onnettomuuksia tapahtumasta.

Olen itse ajanut vajaat viisi sataa kilometriä Teslan Autopilotin avustuksella talvisessa Suomessa ja oma kokemukseni on positiivinen. Autopilot rentouttaa matkantekoa, kun se varmistelee kuskin toimintaa.

Lue Autopilot-arvioni täältä.

Toisaalta omankin testini aikana kävi pari kertaa tilanne, jossa rattia piti kääntää eri suuntaan kuin mihin auto olisi ehkä mennyt ilman keskeytystäni. Todennäköisesti olisin ajanut nokkakolarin ja ulos kaistalta pelkällä automaatilla.

Autopilot on nimenomaan ajamisen avustin, ei robottiauto joka vie paikasta toiseen. Myös Tesla tuo tämän selkeästi esille, ainakin nykyään.

On tärkeää selvittää miten onnettomuus lopulta tapahtui ja miten se voidaan jatkossa estää. Mutta ehkä vielä kiinnostavampaa on nähdä mitä muutoksia onnettomuus tuo Autopilottiin – jos mitään. En itse usko, että softalla voidaan varsinaista havainnointikykyä enää parantaa, joten ainoa mahdollinen muutos voisi olla autopilotin rajoittaminen lisää.

Teslalla on myös itsetutkiskelun paikka. Kun Autopilotista ensimmäisiä kertoja puhuttiin, syntyi siitä liian helposti mielikuva itse ajavasta autosta. Se, että kuski voi irroittaa kädet ratista ajon aikana mahdollistaa kaikenlaisten temppujen videoinnin Youtubeen. Tätä Musk itsekin on kritisoinut.

Missä menee valmistajan ja kuskin välisen vastuun raja? Miten paljon autonomiaa voidaan sallia autolle, josta tiedetään että se ei kykene itsenäiseen ajamiseen? Riittääkö, että kuskia vain selkeästi varoitetaan mutta jätetään viimeinen päätös ihmiskuskin harteille?

Nämä ovat kysymyksiä joita jokainen autonvalmistaja varmasti pohtii tällä hetkellä. Teslan ratkaisu on antaa paljon vapauksia ja vastuuta kuljettajalle. Lähikuukaudet näyttävät muuttuuko ratkaisu.

Muualla internetissä

 

Teksti ja kuvat : Tuomas Sauliala