Ajoin kesäkuussa Turun suuren saaristoreitin, sekä siihen liittyen Turun moottoritietä. Tuolloin alla oli Volkswagen Golf GTE, jolloin reissun luonteeseen kuului bensanpolttelu suurimmalla osalla kilometreistä. Mutta entä jos alla olisi ollut Baijerin ihme, BMW i3 REx? Tai Tesla Model S?
I3 on sähköauto, johon on saatavilla lisävarusteena bensiinikäyttöinen generaattori. Nämä yhdistettynä antavat autolle reilun sadan kilometrin sähköisen kantaman, ja päälle saman verran bensiinin avulla. Jos sähköajoa olisi kuitenkin ajettu moottoritienopeuksilla, kantama jää lyhyemmäksi.
Bemaria pikaladataan kuten muitakin saksalaisautoja, CCS-liitännän kautta. Tällainen liitin löytyy muun muassa Salon ja Paimion ABC-asemilta Fortumin toimittamana, sekä Naantalista Liikennevirran kautta. Lisäksi autoa voidaan tietysti ladata yön yli tavallisesta kotipistokkeesta eli Schukosta.
Bemarilla tehty reissu alkaa Helsingistä täydellä akulla. Tästä jatketaan kohti Saloa, mutta akku loppuu parikymmentä kilometriä ennen Salon ABC:tä. Tässä polttomoottori astuu kuvioon mukaan.
Salossa pikaladataan noin 10 minuuttia, mikä riittää viemään viimeiset 35 kilometriä Kemiönsaarelle, yöksi. Täällä myös ladataan auto täyteen.
Seuraavan päivän ajot suuntautuvat kohti Paimiota. Paimiossa päätetään ladata taas 10 minuuttia, mikä riittää varmistamaan sen että akku riittää Korppooseen. Tässä kohtaa olisi voitu jättää lattaamatta ja päästellä suoraan perille. Viimeiset kilometrit olisi todennäköisesti menty bensakoneen voimalla. Hidas ajonopeus kuitenkin säästää akkuja.
Kolmanteen ja pisimpään reissupäivään lähdetään täydellä akulla yön jäljiltä. Akku riittää hyvin Naantaliin, jossa pikaladataan 20-30 minuuttua akku melkein täyteen. Tämä riittää viemään Saloon, jossa taas ladataan melkein täyteen. Täältä lähtee viimeinen etappi kohti kotia ja Helsinkiä. Jos akku on saatu aivan täyteen, riittää akku melkein perille, mutta todennäköisesti akkua ei malteta aivan piripintaan ladata. Niinpä bensiinikäyttöistä ajoa tulisi enemmän kuin 20 km.
Myös Teslan Model S -autolla olisi pärjännyt reissussa, vieläpä pienemmällä miettimisellä kuin Bemarissa. Model S -kuski aloittaa reissunsa Helsingistä, mutta pistelee suoraan perille Kemiöön. Kemiössä auton akusta on käytetty ehkä kolmannes, mutta akku päätetään kuitenkin pistää yön yli täyteen. Kemiössä on käytössä punainen kolmivaihevirtapistoke, mikä antaa mukavasti tehoa.
Seuraavana päivänä reissu jatkuu suoraan Korppooseen, Superchargerille voidaan vilkuttaa kun sen ohi päästellään matkavauhtia. Korppoossa ei ladata yön yli, sillä käytössä on vain todella hidas Schuko-kotipistoke. Akku kuitenkin riittää mainiosti Naantalin kautta Paimioon asti.
Tässä kohtaa Tesla-kuskille tulee päätöksen paikka: Pidetäänkö iltapalatauko Naantalissa vai Paimiossa? Molemmissa on laturi, Paimiossa tosin paljon nopeampi ja ilmainen Supercharger. Naantali on tunnelmallisempi, ja siellä reilun tunnin Chademo-adapterilla tehtävä lataus riittäisi antamaan juuri sen verran virtasta että päästään kotilaturin äärelle Helsinkiin. Toinen vaihtoehto on ottaa kymmenisen minuuttia virtaa Paimiosta vaikka kahvin kanssa, ja lähteä siitä samalle reissulle.
Todelliset auton kantamat riippuvat hyvin paljon säästä, ajotavasta ja kuormauksesta. Niinpä tähän laskelmaan pitää suhtautua vain suuntaa antavana.
Reissun voi kuitenkin tehdä sähköautolla. Onko lataamisen suunnittelu ja pohdinta sitten ikävä välivaihe vaiko osa lomareissua, riippuu asennoitumisesta. Oleellista on myös ymmärtää, että varsinkin Tesla-kuskin ei tarvitse ladata vieraissa paikoissa yön yli, eli hotellia ei tarvitse miettiä tältä pohjalta. Monelle kuskille yön yli lataus on kuitenkin peruste valita majoituspaikka.
Teksti, kuvat ja grafiikka: Tuomas Sauliala