Tesla julkisti Model X -maasturinsa Suomessa

Tesla julkisti tänään Suomessa maailmalla jo hyvin tunnetun Model X -maasturinsa. Näyttelyversio saapui Teslan Vantaan myymälään.

Model X on Model S:n alustalle rakennettu citymaasturi. Kun sitä nyt pääsi sisältä asti tutkimaan, kävi ilmi että se todella on laajalti Model S:n kaltainen. Akkupaketit, renkaiden sijoittelu ja kuskin ympäristö ovat yhtenevät Model S:n kanssa.

Keskiriville on helppo nousta ovien ollessa auki. Takariville hieman hankalampi.
Keskiriville on helppo nousta ovien ollessa auki. Takariville hieman hankalampi.
Tuulilasi kiipeää pitkälle. Kuskin paikalla Teslan Mia Pelttari.
Tuulilasi kiipeää pitkälle. Kuskin paikalla Teslan Mia Pelttari. Myyntiversiossa on normaalit häikäisysuojat, sekä mahdollisuus tuoda kattokangas kuskin ja matkustajan päälle.
Peruutuskamera on edelleen suojaamatta. X:ssä se on sentään hieman ylempänä kuin S:ssä.
Peruutuskamera on edelleen suojaamatta. X:ssä se on sentään hieman ylempänä kuin S:ssä, joten ei ehkä likaannu niin helposti.

Erojakin toki on, ja niistä vähäisin ei ole takaovet. Ylöspäin nousevat lokinsiipiovet, tai ”Falcon Wings” kuten Tesla niitä kutsuu, ovat todella huomiota herättävät. Myös tuulilasin koko on hämmentävän suuri, se taipuu kuskin pään päälle. Ovenkahvat ovat isoja painonappeja, ne eivät siis tule rungosta ulos kuten Model S:ssä.

Model X:n ominaisuutena voidaan pitää myös runsasta automaattisten ovien ja luukkujen käyttöä. Kaikki ovat ja takakontti aukeavat moottoroidusti. Takaovissa on kaksi saranaa, ultraääni- ja kosketussensorit, valot, kytkimet ja äänentoisto sisäänrakennettuna. Penkit liikkuvat moottoroidusti paits edessä, myös keskirivillä. Tämän auton huolto ja kestävyys talvella tulevat olemaan mielenkiintoista seurattavaa.

Hydraulinen jousitus on saanut lisää vaihtoehtoja auton korkeudensäätöön.
Ilmajousitus on saanut lisää vaihtoehtoja auton korkeudensäätöön.
Takapenkki on saanut USB-liittimet tuuletuksen yhteyteen.
Takapenkki on saanut USB-liittimet tuuletuksen yhteyteen.

Model X myydään S:n tavoin 75 tai 90 kWh akkupaketilla. Suuremasta ilmanvastuksesta ja painosta johtuen X:n ajokantama on hieman Model S:ää pienempi. Isompiakkuinen versio etenee maantiellä noin 350-400 km täydellä latauksella. Edullisimman 75D-mallin ”hinnat alkaen” on hieman päälle 100 000 euroa.

Ensimmäiset koeajoajoautot tulevat Teslalle Kaivokselaan syksyllä, joten sinne asti pitää odotella todellisen koeajon suhteen.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala