Tesla teki sen taas – esittelyssä Model X

Amerikkalainen Tesla Motors on tuottanut jo nelisen vuotta markkinoiden suurinta ja kauneinta sähköautoa, Model S:ää. Samoihin aikoihin Model S:n tuotannon alkaessa 2012 Tesla esitteli isomman katumaasturin, Model X:n. Tuotannon piti alkaa parin vuoden kuluessa, 2014.

Tesla on kuitenkin tavoilleen uskollinen: Suunnilleen kaikista aikatauluista myöhästytään, oli kyse sitten automallien tuotannon aloitus tai uuden tuotteen esittelytilaisuus. Niinpä ensimmäiset Model X:t jaettiin asiakkaille 2015 ja meille Suomeen Model X rantautui vasta tämän vuoden kesällä.

Tesla Model X on lopulta niin samanlainen kuin S, että auton olisi yhtä hyvin voinut leimata nimillä “Model S Plus” tai “Model S SUV”. Keskeinen ero on auton koko, X on hieman pidempi, leveämpi ja ennen kaikkea korkeampi. Ja sitten ne ovet: Model X:n takaovet aukeavat lokinsiipenä ylöspäin, etuovet puolestaan klassisesti sivuille mutta moottoroidusti.

modelx-1016-set1-1
Latauksessa siellä jossain. ModelX:llä laturit tulevat tutummaksi kuin Model S:llä.

Ne ovet

Model X:n narratiivi pyörii täysin ovien ympärillä. Milloin viimeeksi olette nähneet kuvan jossa auto olisi ovet kiinni?

Ovet ovat myös Model X:n akilleen kantapää: Ilmeisesti juuri ovimekaniikan toteutus hidasti Model X:n tuotantoonpääsyä. Ne ovat myös laadullinen ongelma: Model X on alkutaipaleellaan webbifoorumeista päätellen ruuhkauttanut Teslan huollot ja itse Elon Musk on kertonut viettäneensä öitä Model X:n tuotantolinjalla varmistellen auton laatua. Nyttemmin laatua on kuitenkin saatu parannettua.

Takaovien keskeinen ongelma on se, että ovet eivät ole hyvät. Auto vahtii ovien vaatimaa tilaa erilaisin sensorein, jotka ovat huomattavan herkät. Esteiden ei tarvitse olla kovinkaan lähellä, kun ainoa keino avata ovet on käyttää ovia hidastettuna kojelaudasta. Lisäksi oven alla seisova voi saada sulkeutuvasta ovesta päähänsä – kyllä, kokeilin tätä.

Etupenkiltä nouseva kuski tai matkustaja voi samoin saada ovesta päällensä, jos hyppää autosta liian vauhdikkaasti takaviistoon samalla kun taaempana avataan ovea. Talvisaikaan oven avaus tuulettaa tehokkaasti kaiken lämpimän ilman autosta. Ovet ovat myös nopeimmillaankin aika hitaat. Enkä haluaisi availla ovea parisenttisen jääkerroksen alta talvella.

Mutta entä sitten! Ovet aukeavat ylöspäin! Ne ovat siistit! Näitä ei muilla ole! Ja siis ne aukeaa silleen ylöspäin!

Ja koska kukaan ei osta Ferraria sen erinomaisten perheautotoimintojen takia, ei kenenkään tarvitse ostaa Model X:ää sen käytännöllisyyden takia. Model X putsaa pöydän samalla rätillä kuin Model S aikanaan: Se on niin erilainen, se on niin tehokas, se on niin tulevaisuuden auto jo tänään, että meidän maailmamme arkipäivä ja vaalitulokset tuntuvat kovin kaukaiselta murheilta tätä alumiinista avaruusalusta ajaessa. Model X:n ratissa juuri sinä voit olla Elon Musk, matkalla kohti auringonlaskua.

Ja siinä on riittävästi syytä ostaa Tesla Model X. Ja sitten on vielä se noin 110 000 euron transaktiomuodollisuus, joka pitää hoitaa. Hinnat alkaen.

Jos kuitenkin palattaisiin maan pinnalle ja arvioitaisiin Model X:ää ikäänkuin se olisi tavallinen auto.

Hyvä sisältä, ulkoa hivenen kiireinen

Teslan eduksi on todettava, että sisätilojen laatuvaikutelma on todella hyvä. Varsikin verrattuna ensimmäisiin Model S:iin. Penkit ovat mukavasti hieman erilaiset kuin saksalaisilla premium-merkeillä, mutta erinomaisen mukavat. Ulkopelteihin hyvä laatu ei aivan ulotu. Koeajomallissa näkyy rakentamisen kiire, saumojen toleranssit ovat olleet linjalla suuret.

Model X:n sähkönkulutus on varsinkin suurissa nopeuksissa suurempi kuin Model S:ssä. Model S:llä on kohtuullisen helppoa päästä noin 22-25 kWh kulutuksen satasella, mutta 410 kilometrin koeajolla X kulutti keskimäärin 31 kWh satasella. Koeajosta puolet eteni moottoritiellä leveillä kesärenkailla ja kesänopeuksilla, mikä selittää melkoista kulutusta. Model X ei siis ole samalla tavalla pitkän matkan auto kuin Model S, vaikka toki akuston kantamalla pesee kaikki muut täyssähköautot.

Chademo-adapteri yhdistettynä Enston pikalaturiin antoi Konalan Hesburgerilla noin 40 kW lataustehoa. Teslan omat pikalaturit ovat parhaimmillaan kolme kertaa tehokkaampia.
Chademo-adapteri yhdistettynä Enston pikalaturiin antoi Konalan Hesburgerilla noin 40 kW lataustehoa. Teslan omat pikalaturit ovat parhaimmillaan kolme kertaa tehokkaampia.
Jälkikasvu hyväksyi Model X:n sisätilat. Joskin ovet vähän jännittivät.
Jälkikasvu hyväksyi Model X:n sisätilat. Joskin ovet vähän jännittivät.
Tuulilasi jatkuu yhtenäisenä B-pilariin asti. Mutta häikäisysuojissa ei ole peilejä.
Tuulilasi jatkuu yhtenäisenä B-pilariin asti. Mutta häikäisysuojissa ei löytynyt peilejä. Peruutuspeili on kaukana kuskista ja aika pieni.
Kolmannelle penkkiriville on helppo mennä. Kunhan keskirivin moottorointi pysyy ehjänä.
Kolmannelle penkkiriville on helppo mennä, koska keskimmäinen penkkirivi  antaa tilaa. Kunhan keskirivin moottorointi pysyy ehjänä.
Kolme valoa viidestä tottelee kosketusta. Miksei kaikki?
Kolme valoa viidestä tottelee kosketusta. Miksei kaikki?

Ja onhan uusin Autopilot-versio mukava ajaa. Ajo-automatiikka ei edelleenkään tee kaikkea ajamista kuskin puolesta, mutta se rentouttaa kummasti etenemistä. Uudessa softaversiossa 8 Autopilotti kuitenkin vaatii aiempaa enemmän huomiota kuskilta. Ja jos kuski toistuvasti irroittaa otteensa ratista liian pitkäksi aikaa, pitää auto pysäyttää kertaalleen jotta Autopilotin käyttöä voi jatkaa. Usein tuntuu, että Teslan rattia pitää melkein ravistella, jotta auto uskoo todella kuskin pitävän ratista kiinni.

Model X:ssä on myös erikoisia suunnittelun kukkasia: esimerkiksi sisävalaisu on heikennys Model S:ään verrattuna. Keskellä kattoa oleva valoelementti tottelee kosketusta, mutta vain keskirivin matkustajien osalta. Etupenkillä täytyy käyttää keskikonsolia tähänkin. Miksi kaikki valot eivät voi totella kosketusta niinkuin Model S:ssä?

Ulkonäöstään huolta kantaville ei löytynyt peiliä auton sisätiloista, joskin internetin foorumeilla toiset X-kuskit kertovat sellaisen paikallistaneensa. Keskikonsoli on saanut erinomaisen tavaralokeroinnin ja vihdoin myös etupenkkiläisten ovissa on kotelot pikkutavaraoille. Keskimmäisen penkkirivin matkustajat voivat nauttia ilmastointisäätöjen lisäksi myös mukitelineestä ja USB-liitännöistä.

Tesla Model X:n voi ostaa 5-, 6- tai 7-paikkaisena. Koeajokonfiguraationa oli 6-paikkainen P90D, eli 90 kWh akustolla varustettu, hieman tehokkaampi nelivetomalli. Keulilla renkaat pyörivät 193 kW moottorin voimin, taka-akselilla 375 kW:n teholla.

Kyseinen malli ei kuitenkaan ole enää myynnissä. Lähimmäksi koeajettua kokemusta pääsee tavallisella 90D:llä. Todella kiireisille on tarjolla vielä P100D -malli.

Tesla Model X jättää sekä uskomattoman että hieman epäuskoisen ajokokemuksen. Onhan se pirun hieno. Kulkee vauhdikkaasti. Mutta onko se hieno vielä sitten kun ovet eivät talvella aukeakkaan ja käsillä ei ole mitään kahvaa mistä kiskoa jumiin jäätynyttä ovea?

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Yksi kommentti artikkeliin ”Tesla teki sen taas – esittelyssä Model X”

Kommentointi on suljettu.