Supercharger-verkko on alunperin vain Teslan valmistamille autoille suunnattu latausverkko, jonka rakentaminen alkoi sähköautoistumisen muinaishistoriassa, jo vuonna 2012.
Eurooppaan ensimmäiset latausasemat nousivat 2013. Supercharger edusti aikanaan vallankumouksellista lähestymistä autoilun infraan: se oli käyttäjälleen ilmainen, latauspaikkoja oli useita per latausasema ja lataustehot saattoivat ylittää jopa sadan kilowatin maagisen rajan!
Nyt 2024 moni asia on muuttunut. Kävi kuten pohdin pari vuotta sitten, eli Tesla avasi verkkonsa kaikille automerkeille. Supercharger-latauslaitteet ovat edenneet jo nelosversioon asti, siten että tolpan kyljestä saattaa löytyä korttimaksupääte ja joidenkin lähteiden mukaan latauslaitteet tukisivat jo 800 voltin latausta. Pohjois-Amerikassa Teslan kehittämä latausliitin (NACS) on jopa saavuttanut de-facto latausstandardin aseman, siten että suomalainen Kempowerkin tarjoaa latausrautaansa NACS-liittimellä.
Autoilijan näkökulmasta Supercharger on mahtava keksintö: Se tarjoaa tehoa, luotettavuutta ja latauspaikkojen määrää tasolla jota muut toimijat vasta nyt ovat saamassa kiinni tai jopa ohittaneet. Tämän päivän suurinta lataustehoa tarjoaakin IONITY ja matalinta hintaa ABC-latauksen kaltaiset toimijat.
Teslan päätöksellä voi olla kerrannaisvaikutuksia varsinkin Pohjois-Amerikan suurteholatausmaisemiin. Tesla on NACS-latausliittimen primus motor ja nyt se tuntuu yskivän. Kempowerilla kuitenkin luotetaan NACS-liittimen menestyvän jatkossakin:
– Emme odota muutoksia NACS-liittimen käyttöönottoon Pohjois-Amerikassa, kertoo Jed Routh VP of Markets and Products, Kempowerin Pohjois-Amerikan toiminnoista.
Kummallisia irtisanomisia
Tesla on irtisanonut Supercharger-verkon kehittämisestä vastanneet noin 500 henkilöä. Päätöksen perusteluja on vaikea ymmärtää. Supercharger on näyttänyt kulkevan voitosta voittoon ja innovaatiosta toiseen niin palvelun laadun kuin lataustekniikankin osalta. Henkilöstökuluissa säästäminen näin rajulla liikkeellä voi hyvinkin leikata Teslalta yhden keskeisistä kilpailueduista.
Supercharger-verkostosta on vaikea löytää huonoa sanottavaa. Ainoastaan uusimmat, nelosversion lataustolpat ovat olleet kaapelinhallintansa osalta pettymys monelle.
Muutkin alan julkaisut ihmettelevät Teslan viimeistä liikettä.
- InsideEV’s -julkaisu pohtii artikkelissaan, että Supercharger-verkon valtti, eli hyvä toimintavarmuus, tulee kärsimään. Pohdinta perustuu nimettömyyden suojista kommentoivan, Teslan latausverkoston huoltoa tehneen työntekijän haastatteluun.
- Electrek julkaisi sivullaan väitetysti Teslan toimittajille lähettämän sähköpostin, joka vihjaa että Teslan pääkonttorilla ei olla ihan ajan tasalla tavarantoimittajien kanssa tehdyistä sopimuksista. Tällainen signaali viittaisi siihen, että Teslan päädyssä asiat ovat olleet sekaisin.
- Reuters toi jutussaan esille myös tulokulman amerikkalaisesta NEVI-rahoituksesta, eli liittovaltion suurteholatausasemien infratuesta. Reutersin haastattelema tavarantoimittaja pohti, että Tesla ei varmasti halua perääntyä sille jo kertaalleen myönnetyistä tukimiljoonista, joten latausasemia tullee lisää edelleen.
Kaikenkaikkiaan Teslan (tai Elon Muskin) päätös säästää juuri Supercharger-verkon henkilökunnassa on hyvin erikoinen. Elon Musk on tosin aiemminkin tehnyt äkkinäisiä päätöksiä ja sitten perunut niitä. Vuonna 2019 Tesla kertoi luopuvansa kaikista myymälöistään ja keskittävänsä kaupankäynnin verkkoon. Päätös kuitenkin lieventyi nopeasti.
Päivitys 21.5.2024: Sidonnaisuuksista: omistan vähäisen määrän Kempowerin osakkeita.
Teksti ja kuva: Tuomas Sauliala
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.