Imperiumin vastaisku – Volkswagen Passat GTE:n softa ja UI

Kun pari vuotta sitten istui Teslan rattiin, ei mennyt kauaa kun kaikki muut autot tuntuivat äkkiä vanhanaikaiselta. Vaikutelmaan on kaksi syytä: Teslan mainio mittaritaulu ja näyttö ja sähköisen ajon äänettömyys ja välitön vääntövaste kaasupolkimelle. Mutta kehitys kehittyy. Olikin kerrassaan riemua istua Volkswagen Passat GTE:n puikkoihin.

Auto on ulkoisesti kuin mikä tahansa volkkari, mutta kuskin käyttöliittymiin valmistaja on onnistunut puhaltamaan uutta energiaa. Näyttö ratin takana ja tuulilasin eteen nostettava HUD-näyttö antavat todella hyvän ja ammattimaisen vaikutelman. Paidan sisään hiipii jopa tunne siitä, että saksalaiset ovat kerrankin intoutuneet kehittämään kuskin infojärjestelmiä.

Volkswagen Passat GTE on saksalaisjätin toistaiseksi ainoa näkemys tilavasta töpsöliautosta.
Volkswagen Passat GTE on saksalaisjätin toistaiseksi ainoa näkemys tilavasta töpseliautosta.

Meillä suomalaisilla ei ole syytä hävetä. Kyseessä ei ole julkinen referenssi, mutta niin paljon Rightwaren demolta Passatin kojelauta näyttää ja toisaalta Rightwaren suunnittelusoftaa on käytetty saman konsernin Audissa. Eli eiköhän tässäkin Rightwaren teknologia ole takana.

Näyttö on silmäkarkkia. Esimerkiksi navigointitilassa nopeus- ja teho-kierros-hybridimittaristot antavat tilaa kartalle. Ja erilaiset kulutus- ja tehokuvaajat pyörivät niin haluttaessa eri suuntiin.

Muuntuva mittaritaulu Instagramissa.

Teslan lähtökohta mittaritauluun on erilainen kuin Volkkarilla: Tesla tuntuu hakevan selkeyttä silmäkarkin kustannuksella. Tulee vaikutelma että Teslalla suunnitteluosasto on ennenkin tehnyt asioita näytöille ja tietää että ihan jokaista Photoshopin filtteriä ei tarvitse käyttää. Onneksi Volkkaristakin saa näytöstä tarvittaessa liiat informaatiot pois.

Passatin ratintakainen kartta- ja suunnistusnäyttö on parasta mitä olen missään autossa päässyt kokeilemaan.
Passatin ratintakainen kartta- ja suunnistusnäyttö on parasta mitä olen missään autossa päässyt kokeilemaan.
Keskikonsolin karttanäkymä osaa jo alkeellisen nipistä-ja-suurenna -eleen kahdella sormella.
Keskikonsolin karttanäkymä osaa jo alkeellisen nipistä-ja-suurenna -eleen kahdella sormella.
Spotify keskikonsolissa - ja jo ennen Teslan 7.0 -softaa!
Spotify keskikonsolissa – ja jo ennen Teslan 7.0 -softaa!

Volkswagen kertoo runsaasti siitä, mitä auto tekee juuri nyt. Historiatiedot ovat edelleen heikot. Vieläkään ei ole Teslan voittanutta kulutuksen historiatiedoissa eikä navigaattorin visualisoinnissa.

Volkkarin karttadata tulee HERE:ltä, mutta POI-data Googlelta. Siksi navigaattorinnäytössä vilkkuu Googlen logo.

Hieman yllättäen Volkswagen onnistui tekemään ratintakaisesta karttanäytöstä paremman kuin Tesla. Keskikonsolissa Tesla on kuitenkin täysin ylivoimainen. Volkkari on kuitenkin tasaisen varmasti parantanut keskikonsoliaan viime vuosina. Kosketusnäyttö ja kontrollit toimivat aina vain paremmin ja intuitiivisemmin. Edelleenkin keskikonsoli tuntuu kantavan mukanaan legacyä, josta Volkkarin pitäisi nyt malttaa päästää irti. Edelleen toimintoja tuntuu olevan ripoltetuna sinne-tänne mystisten animointien taakse.

Teknologia selvästi on hallussa, suunnittelusta tiedetään jo jotain – enää puuttuu uskallus aloittaa puhtaalta pöydältä.

Auton internet-yhteysratkaisu on mielenkiintoinen. Autossa on sisällä SIM-kortti ja tarvittava rauta datayhteydelle, mutta se palvelee vain kontrolli- ja CarNet-dataa (jälkimmäisestä myöhemmin toinen postaus).

Varsinainen hyöty- ja viihdejärjestelmän yhteydenpito tehdään WLAN:in yli siten, että auton sisältä avataan kännykän kautta nettiyhteys. Näin auton keskikonsoliin saadaan esimerkiksi Googlen paikkahaku integroitua suoraan Volkswagenin omaan navigaattoriin, sekä Googlen Streetview-kuvat. HERE:lläkin on tätä dataa, mutta jostain syystä Google on valittu datan toimittajaksi.

Google Street View Instagramissa.

Ratkaisussa on se etu että oman kännykän kautta netti on todella nopea. Teslassa karttadatan päivitys on välillä tuskaisen hidasta, kun bittikarttamuotoista karttatiiliä odotellaan internetin syövereistä. Volkkarin vektorikarttojen kanssa viivettä ei käytännössä ole.

Haittapuolena on wlan-yhteyden perustamisen vaiva. Eihän se ole kuin yksi tökkäys kännykästä, mutta se on yksi tökkäys enemmän kuin Teslassa.

Tämän lisäksi mielenkiintoiseksi Passatin tekee mahdollisuus kytkeä se Applen tai Google laitteisiin. Testissä Googlen Android Auto osoittautui erittäin lupaavaksi teknologiaksi.

Googlen navigaattori Android Auton tarjoamana tekee oleellisesti saman kuin Volkkarin oma navigaattori. Paitsi että jälkimmäinen antaa suunnistusdatan myös ratin taakse ja HUD-näytölle.
Googlen navigaattori Android Auton tarjoamana tekee oleellisesti saman kuin Volkkarin oma navigaattori. Paitsi että jälkimmäinen antaa suunnistusdatan myös ratin taakse ja HUD-näytölle.

Android Auton ongelma on se, että softa ei saa tietoa autosta suoraan, eikä se pysty esittämään dataa muussa kuin keskikonsolissa. Android Auto voi siis esittää vaikkapa Spotifyn ja navigaattorin (ja tekee ne erittäin hyvin), mutta ei kerro mitään vaikka sähkön kulutuksesta. Jos internetin keskustelupalstat mitään tietävät, ovat autovalmistajat ylipäätään hyvin haluttomia antamaan softajäteille yhtään enempää jalansijaa autoissaan – sehän olisi suoraan pois heidän omasta arvoketjusta.

Mutta tuulimyllyjä vastaan ei voi taistella. Applen ja Googlen kelkkaan voi joko hypätä tai katsoa vierestä kun kelkka menee ohi ja katoaa horisonttiin. Lisäksi Android Auto ja Apple Carplay ovat sellaista herkkua, mitä Teslalla ei ole, eikä välttämättä heti tule. Tesla ei ole (aiemmista lupauksista huolimatta) saanut kolmannen osapuolen softatarjontaa autoon, ja on epäselvää missä muodossa se toteutuu, jos koskaan. Android Auton kaltaiset toteutukset voisivat antaa vanhan mantereen valmistajille ratkaisevaa kilpailuetua.

Kännykkä vaatii myös kaapeliliitännän USB:n yli. Bluetooth ei riitä. Toisaalta kaapeliyhteys on muutenkin tarpeen, koska kännykän sähkönkulutus kasvaa melkoisesti WLAN-tukiaseman ja Android Auton myötä. Volkswagen on jo demonnut kännykän langatonta latausta autossa, tämä teknologia poistanee viimein myös USB-piuhan tarpeen.

Yhtä kaikki Volkswagen Passat GTE on todella positiivinen kokemus. Se todistaa softallaan, että saksalainen osaa sittenkin tehdä jotain mielenkiintoista ja toimivaa. Siinä missä Tesla tavoittelee 500 000 auton vuosituotantoa 2020 mennessä, teki Volkswagen AG viime vuonna yli 10 miljoonaa autoa. Volkswagenilla on siis vielä joitain etuja puolellaan.

Kysymys on oikeastaan vain yhdestä asiasta: Haluaako Volkswagen todella tehdä sähköisiä autoja joissa on toimivat käyttöliittymät ja softat? Ainakin juhlapuheissa vastaus on kyllä. Ainakin messuilla tätä todistellaan Budd-E -konseptilla.

Volkswagen Passat GTE on tuulahdus tällaisesta hyvästä tulevaisuudesta, mutta kalifornialais-startupin etumatka on vielä inhottavan, valtavan iso.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Yksi kommentti artikkeliin ”Imperiumin vastaisku – Volkswagen Passat GTE:n softa ja UI”

Kommentointi on suljettu.