Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Volkswagenin kanssa.
Minä tai reissukaveri Jaakko Alajoki emme ole koskaan käyneet Ruunaan koskialueella emmekä Patvinsuon kansallispuistossa, Lieksassa. Ja tämä onkin mitä parhain tekosyy suunnata syksyn reissu juuri näihin kohteisiin! Perille halusimme luonnollisesti päästä sähköautolla, matkan ollessa noin 540 kilometriä yhteen suuntaan. Metsäkulkupelinä, sekä retkeilytarvikkeiden paikallisena kantojuhtana olisi maastopyörä. Kunhan vain reissukohteen säännöt sallivat sen, on fillarilla helppo samota laajojakin alueita.
Tätä varten fillarit piti saada Lieksaan. Polkupyörän kuljetus autossa on sinänsä ratkaistu ongelma: fillari joko nostetaan auton katolle tai kiinnitetään vetokoukkuun. Molemmat lähestymistavat vaativat soveltuvan taakka- ja pyörätelineen käyttämistä.
Edessä on kuitenkin pitkä matka Suomen syksyssä ja myös metsäteillä. Tämä on lupaus vedestä, ravasta ja sorasta. Olisipa hienoa estää fillarin kastuminen, rapaantuminen ja kuluminen, mutta miten?
ID.Buzz Cargo – se ensimmäinen pitkän matkan sähköpaku
Se on mahdollista! Ensimmäinen pitkille matkoille sopiva sähköpakettiauto on saapunut myös Suomeen: Volkswagen ID.Buzz Cargo tarjoaa hieman yli neljän sadan kilometrin paremmalle puolelle ulottuvan WLTP-kantaman, 77 kWh ajoakkua ja 150 kilowattia tehoa taka-akselille pultatulla moottorilla.
Tavaratilansa osalta auto on karkeasti samaa luokkaa lyhyemmän Transporterin kanssa, sähköpelin kantavuuden ollessa 650 kiloa. Meillehän kantavuus ei ollut mikään kysymys, pyörät ja muu varustus painavat murto-osan sallitusta maksimista. Meille ID.Buzz Cargo on täydellisin reissuauto, mitä tarjolla on.
Volkswagenin ID-sarjan autot lataavat tavallisesti mallista riippuen enintään noin 135 kilowatin teholla. Tähän ID.Buzz on mukava poikkeus, auton suurimmaksi lataustehoksi kun luvataan jopa 170 kilowattia. Auton numerot lupaavat siis hyvää sekä toimintamatkan että lataustehon osalta, eli juuri niitä asioita mitä pitkällä matkalla tarvitaan. Tällä teholla tavallisen henkilöauton akkuun latautuisi satakunta ajokilometriä noin kymmenessä minuutissa.
Mutta ID.Buzz ei ole tavallinen henkilöauto. Sen otsapinta-ala on varsin suuri, joten reissun aloittava moottoritieosuus olisi hyvin kiinnostavaa ajamista: mikä olisikaan auton kulutus suurissa nopeuksissa? Miten paljon latausta yli puolen tuhannen kilometrin ajo vaatisi?
Ei kotiseudulle, mutta Pohjois-Karjalaan!
Matkaan lähdettiin Espoosta perjantaipäivänä. Muutaman välipysähdyksen myötä auton tavaratilan lattia peittyi matkatavarasta. Kaksi maastopyörää nojasivat tavaratilan seinään, ne mahtuivat kyytiin ilman mitään osien purkamista tai venkslaamista.
Taivaalta vihmoi ajoittain vettä, mutta sää oli melko tyyni ja vuodenaikaan nähden lämmin, kymmenkunta astetta.
Huoli auton moottoritiekulutuksesta osoittautui nopeasti turhaksi. ID.Buzz vei Helsinki-Heinola -moottoritiellä, kesänopeuksissa keskimäärin vain 25,5 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Volkswagen ID.4 vei vastaavissa oloissa, joskin hieman kylmemmässä ja vastaavalla kuormalla 24,4 kWh satasella. Tällä kulutuksella ID.Buzz Cargon moottoritiekantama on hyvinkin tarkkaan 300 kilometriä, mikä on erinomainen lukema näin isolle autolle.
Ajossa ID.Buzz on toisaalta tuttu Volkswagenin ID-sarjalainen, toisaalta perinteinen pakettiauto. Keskeisin ero henkilöautoihin verrattuna on luonnollisesti korkeampi istuma-asento, mutta muuten tuntuma on hyvin henkilöautomainen.
Lisäksi esimerkiksi auton ratti ja näytöt ovat tuttuja aiemmista ajeluista eri ID-sarjalaisilla, mutta viiksiä ratin takana on muokattu siten, että valoja, suuntavilkkua ja pesureita hallitaan kaikkia vasemman puolen viiksestä. Oikeanpuoleinen viiksi on vaihdevalitsin. Auto on selvästi pirteämpi kuin monet diesel-käyttöiset pakut mitä olen ajanut, mutta ei yhtä säpäkkä kuin muut 150 kilowattiset ID-sarjalaiset.
Takaveto hyvin kevyesti kuormatussa pakettiautossa voi ajatuksena olla jännittävä, mutta akuston sijoittelulla auton painopiste on saatu sähköautoille ominaiseen tyyliin matalalle ja keskelle autoa. ID.Buzz Cargo on siis vakaa kulkine.
Ensilataus Heinolassa
Ensimmäinen lataustauko osui reissuruokien ostosten yhteyteen Heinolan Cittariin. K-Latauksen Deltan suurteholaturi tarjosi autolle parhaimmillaan 120 kilowattia, kun akun varaustaso oli lataukseen ajettaessa 31 %. Auton lataus ehti heittämällä säädettyyn 80% varaustasomaksimiin ostosten aikana.
Matka jatkui kohti Mikkeliä, jossa Graanin Mäkkäri on mainio paikka ladata. Täällä auto otti tehoa reissun ennätyslukemat, 155 kilowattia, kun akuston varaustaso oli 27% lataukseen ajettaessa. Olisihan sitä voinut pidemmällekin ajaa, mutta pyöräilijät vaativat ruokaa.
Illan jo pimentyessä päätimme ladata vielä Joensuussa. Auton toimintamatka sinänsä olisi riittänyt perille asti, mutta metsäisessä reissukohteessa ei ollut lupausta latauksesta. Niinpä ajoakun energian pitäisi riittää myös paikallisliikenteeseen Ruunaan ja Patvinsuon välissä sekä kotimatkan ensimmäiselle melkein sadalle kilometrille takaisin kohti Joensuuta.
Viimeiset kilometrit ajettiin suunnilleen niin pimeässä kuin vain Itä-Suomen syksyisessä yössä on mahdollista. ID.Buzzin matriisiledivalot loistivat, aivan konkreettisesti, tällä etapilla, valaisten paitsi tietä myös sen penkkoja. Harvat vastaantulijat eivät kuitenkaan häikäistyneet älykkäästi muotoutuvan valaisukuvion ansiosta.
Yöksi majoituimme telttaan, muutaman metrin päähän parkkeeratusta autosta. Auton kaksi isoa lastausaukkoa tekivät leiritoiminnoista helppoa ja sääkin suosi leirielämää.
Ruunaa ja Patvinsuo
Lauantai, ensimmäinen maastopyöräilypäivä vei meidät Ruunaan koskialueille. Ennusteista huolimatta ei onneksi satanut.
Päivän pyöräily kuljetti meitä 39 kilometrin verran Ruunaan polkureiteillä ja tulipa fillareita siirrettyä soutuveneelläkin. Lyhyesti sanottuna Ruunaa on sekä jalkapatikassa, että maastopyörällä etenevälle kulkijalle upeaa maastoa, kuitenkin eri tavalla kuin vaikkapa Lapin tunturit.
Ja kun kiireinen perheenisä suuntaa metsään, on hänen pakko tehdä hieman optimointia ajankäytön suhteen. Tässäkin kohtaa auto on mainio mahdollistaja. Olisimme voineet ajaa pyörällä koskialueelta suoalueelle, mutta se olisi vienyt koko päivän. Autolla se otti 45 minuuttia.
Sunnuntaina ajoimme siis Patvinsuolle ja käänsimme fillarin eturenkaat kohti kansallispuiston reittejä. Suo on tunnetusti tasaista maastoa, eli pyöräilyllisesti helppoa. Toisaalta suolle tehdyt reitit ovat pitkospuita, joka osoittautui Patvinsuolla yllättävän haastavaksi. Täällä pitkospuu on yksilankkuista kapeaa mallia, liukasta ja usein huonokuntoista. Maastopyöräilijästä sukeutuikin osalle kilometreistä maastokävelijä.
Yön vietimme telttaillen Majaniemen yöpymispaikalla, joka tarjosi pitkää hiekkarantaa ja eroosion kaatamia rantapuita. Tällaistakaan luonnonilmiötä en ole koskaan aiemmin nähnyt.
Paluumatkalle
Maanantaiaamu koitti aivan liian nopeasti, pimeänä ja sateisena. Tunnelma ei ehkä ollut aivan parhaimmillaan leiriä pakatessa, mutta edessä olisi vain muutaman kilometrin pyöräily takaisin autolle. Ja autonhan sai lämmittämään itsensä jo ennakkoon, We Connect ID -sovelluksella.
Maastopyörät saatiin ajettua kommelluksitta autolle. Edessä olisi pitkä paluuajo Helsinkiin. Ensin otettiin kuitenkin lämmin ruoka, riittävästi kahvia ja latausta autolle Kontiolahdella.
Toisin kuin tulomatka Lieksaan, nyt auton kulutuskäyttäytyminen oli tuttua. Paluu pääkaupunkiseudulle oli mahdollista toteuttaa vähemmillä lataustauolla. Kontiolahden lisäksi pysähdyimme tekemään “tyhjästä täyteen” -latauskokeen hieman ennen Mikkeliä, Punaisen Piipun Kievarilla, lämpötilan ollessa +12 C.
ID.Buzz lataa hyvällä keskiteholla…
Latauskäyrä on mukavan korkea. Hieman ikävästi laturi kuitenkin rajoitti lataustehon ennakoitua matalammalle, noin 140 kilowattiin, jolla auto latasi noin 30% varaustasolle asti. Teho pysyi 90 kilowatin tuntumassa vielä noin 80% varaustasolle. Myöhemmin muiden testailijoiden kokeissa ID.Buzzilla on saavutettu jopa 190 kilowatin tehoja, mikä on jo reilusti yli luvatun 170 kilowatin.
Latauksen keskiteho varaustasovälillä 4% – 92% oli huimat 97 kilowattia. Kun vielä huomioidaan, että auto sinänsä olisi voinut ladata alkuvaiheessa kovemmallakin teholla, voi fiksummalla lataamisella ID.Buzz:in keskilataustehoksi saada helposti 100–150 kilowattia. Tämä on kova lukema ja tarkoittaa tämän reissun ajojen perusteella sadan kilometrin toimintamatkan latautumista noin 10–15 minuutissa. Näyttää siltä, että pitkän matkan ajokyvyn osalta ID.Buzz on sittenkin hyvin linjassa muiden sähköautojen kanssa.
Koko matkan latauskustannukset olivat noin 83 euroa, kun käytössä oli yleisesti kallein lataustapa eli suurteholataus. Toisaalta auton suuri latausteho laski varsinkin aikaperusteisesti velotetun suurteholatauksen kilowattituntihintaa siten, että reissun keskimääräinen sähkön hinta oli kohtuulliset 0,35 € / kWh. Laskennallinen dieselin vertailuhinta vastaavalla matkalla esimerkiksi Volkswagen Transporterilla on noin 200 euroa, eli sähköllä ajaminen on paitsi mukavaa, myös edelleen edullista.
…ja kulkee kohtuullisella kulutuksella
Kotipihaan kurvatessa taakse oli jäänyt 1283 kilometriä sähköautoilua. Koko reissun keskikulutus oli vain 23,9 kWh satasella, mikä on erittäin hyvä lukema näin isolle autolle, varsinkin huomioiden reissun pitkät moottoritieosuudet ja kovan keskinopeuden, 73 km/h.
ID.Buzz Cargo on kiinnostava auto. Se yhdistää hyvällä tavalla toisaalta perinteisen pakettiauton kuljetuskapasiteetin ja modernin sähköauton ominaisuudet. Ja onhan se ainakin omiin silmiin myös todella hyvän näköinen.
ID.Buzzista on tulossa myös pidempi, sekä nelivetoinen versio ensi vuonna. Lisäksi akkukokoihin tulee uudistuksia, siten että nyt koeajetun 77 kWh -akkuisen lisäksi tarjolle tulee pienempi 55 kWh-versio, sekä tila-autoversioon kokonaan uusi 91 kilowattituntinen akku. Tila-autoversion pidempi malli tarjoaa kyydin jopa seitsemälle hengelle.
Koeajossa olleen ID.Buzz Cargon lähtöhinta on 52 550 euroa ja sen tila-autoversio ID.Buzz lähtee puolestaan kaupasta 65 530 eurolla.