Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Volvon kanssa.
Volvon pienempi katumaasturi on XC40, jota tehdään monenlaisilla käyttövoimilla. Tämän blogin tiimoilta tunnetuin malli on varmasti nelivetoinen XC40 Recharge Twin (P8), tehokas, nelivetoinen ja täysin sähkökäyttöinen auto. Olen muun muassa ajanut sillä viime kesänä yli kahden tuhannen kilometrin turneen Suomen Lappiin.
Twin-versio saa nyt rinnalleen uuden, edullisemman ja matalatehoisemman etuvetoisen Recharge -version (P6). Erityisesti huomion arvoista on Rechargen lähtöhinta: noin 47 900 €, eli auto on oikeutettu valtion parin tonnin sähköautotukeen. Lisäksi hinnasta noin 1200 euroa on autoveroa, joka valtioneuvoston tuoreimman budjettiesityksen mukaan poistunee lähiaikoina.
XC40:n eri versiot ovat ulkoisesti samanlaisia. Rechargen edullisempi hinta juontuu sen ominaisuuksista ja varustelusta: Recharge on etuvetoinen, sen ajoakku on hieman pienempi ja sen edullisimmasta versiosta on poistettu ilmalämpöpumppu. Eroja löytyy myös sisustuksesta.
Etuvetoinen sähköauto on harvinaisuus
Yleensä sähköautot ovat joko XC40 Recharge Twinin tyyliin nelivetoisia tai vielä yleisemmin takavetoisia. Neliveto tarjoaa tavallisesti parhaan ajettavuuden korkeimpaan hintaan, mutta etuvedollakin on puolensa: Auton rakenne on yksinkertaisempi ja siten edullisempi. Volvon hieman etuvoittoinen painojakauma (55/45) tarjoaa monessa tilanteessa sähköiselle Rechargelle polttomoottorikäyttöisistä autoista tutun ajotuntuman.
Tehoa etuvetoisessa XC40 Rechargessa on 170 kilowattia, eli etuvetoisen Volvon moottorin teho on suurempi kuin XC40 Recharge Twinin yksittäisen sähkömoottorin teho. Recharge ei ole samalla tavalla urheilullinen kuin Recharge Twin, vaan sen teho/paino -suhde on linjassa yleisimpien sähköautojen kanssa.
Takamoottorin poisjättäminen keventää autoa, jolloin akuston nipistäminen hieman pienemmäksi ja siten edelleen edullisemmaksi ja kevyemmäksi on mielekästä. XC40 Rechargen akun kapasiteetti on 70 kilowattituntia, siinä missä nelivetoisen Twinin akku on 78 kilowattituntia. Etuvetoinen on noin 150 kiloa nelikkoa kevyempi. Auton WLTP-luokiteltu toimintamatka on edelleen suuri, arviolta 400 kilometriä ja suurin latausteho on yhtenevä XC40 Recharge Twinin kanssa, 150 kW.
Etuveto on myös tavallinen ratkaisu bensa-vetoisissa XC40:issä, joten jatkossa myös sähköinen versio pystyy ulosmittaamaan Volvon ja Geelyn CMA-alustalle tehdyn etuvetoisen auton tuotekehityksen hedelmiä.
Saisiko olla myös huoltoa ja vakuutusta?
Täyssähköisen XC40:n hankintahinta sisältää aina myös huollot ja korjaukset 3v/100tkm saakka. Lisäksi asiakas voi halutessaan ostaa myös vakuutukset ja latauslaitteet auton yhteydessä.
XC40 Rechargeen saa edelleen myös vetokoukun. Jarrullinen vetomassa on 1500 kiloa, eli jatkossa noin 300 kiloa pienempi kuin nelivetoisella Recharge Twin -versiolla joka nostaa vähitellen vetomassan 1800 kiloon.
Uuden etuvetoisen, sähköisen XC40:n ensimmäisiä autoja voidaan odotella Suomeen helmikuussa 2022.
Teksti ja kuvitus: Tuomas Sauliala, pääkuva: Volvo
Päivitys: 29.9.2021 : Pieniä täsmennyksiä vetomassaan ja auton lataustehoon
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.