Kesko ja Motonet latausverkkoja rakentamaan

Kesko julkaisi tänään melkoisen uutisen. Vähittäiskauppaketju, joka omistaa muun muassa Volkswagenia maahan tuovan VV-Auton, perustaa latausverkon maan isoimpiin kaupunkeihin. Keskolla on jo aikaisemmin ollut pienimuotoista lataustoimintaa joidenkin K-kauppojen parkkipaikkojen yhteydessä. Niillä asiakas on voinut ladata Plussa-kortilla tyypin 2 “Mennekes” keskinopean latausliitännän yli.

Keskon K-lataus.fi -sivusto

Keskon uutisessa merkittävää on uuden latausverkon mittakaava: Pikalatureita on tulossa sata ja hitaampia type2:sia ilmeisesti kolmisen sataa. Latureita asennetaan noin 70 toimipaikalle, muun muassa Citymarkettien ja K-Rautojen pihoihin.

Sata pikalaturia Suomeen vuoden 2019 loppuun mennessä on valtava määrä. CCS-Map.eu -palvelun mukaan Suomessa on tällä hetkellä 89 laturia, eli Kesko on tuomassa maahan enemmän latureita kuin Fortumilla ja Liikennevirralla on yhteensä. Latureiden määrä yli tuplaantuu. Keskon latureita asennetaan laskennallisesti reilun viiden päivän välein ensi vuoden loppuun asti. 

Keskon päätös perustaa näinkin isoa lataustoimintaa on ymmärrettävä parista eri suunnasta: Volkswagen, jota VV-Auto tuo maahan, on ilmoittanut olevansa muutamassa vuodessa maailman suurin sähköautojen valmistaja. Sähkötekniikkaa toimittaa Keskon oma tukkuri Onninen ja valtiovalta haluaa maahan neljännesmiljoona sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Trendit ovat siis Keskon puolella.

Keskolla siis haluttaneen paitsi tukea omaa autojen maahantuontia, myös ohjata autoasiakkaat päivitäistavaraostoksille omiin kauppoihin. Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman toteaakin tiedotteessa aivan oikein, että sähköautoilija ei välttämättä tarvitse ollenkaan kotonaan latauslaitetta, jos auton lataus onnistuu kauppareissulla suunnilleen viikottain.

Kotilataus on sähköautoilijalle paras vaihtoehto, mutta aina sitä ei ole tarjolla. Pohdin urbaanin latauksen problematiikkaa muutama viikko sitten. 

Keskon mukaan laturien teho on vähintään 50 kW, eli luvassa lienee myös suurteholatureita 100-150 kW mittaluokkaan. Tämä sopii hyvin yhteen Volkswagen-ryhmän tulevien autojen speksien kanssa, sillä sekä ID-sarjan Volkkarit että Audin eTronit pystyvät hyödyntämään suuria lataustehoja – Porsche Mission-E:stä puhumattakaan.

Uutena lataustoimijana on aloittanut toinenkin suomalainen rautakauppias, Motonet. Motolatausta on saatavilla hitaampana kuudella paikkakunnalla, pikalaturit ovat tarjolla lisäksi Joensuussa, Mikkelissä, Espoossa ja Kokkolassa.

Käyttäjä tunnistautuu Motonetin laitteelle joko ajokortillaan tai kassalta ostettavalla latauslipukkeella. Kanta-asiakkaille lataaminen on hyvin edullista, käytännössä sähkön hintaista tai vähän edullisempaakin, 10 senttiä kilowattitunnilta.

Motonetin pikalaturit ovat uusia Enston laitteita. Ne pystyisivät työntämään sähköä jo 150 kW teholla, mutta liitännät ovat vain 50 kW:iin asti.

Motonetin ja Keskon laturit edustavat vihdoin sitä latauspalvelua, mitä sähköautopiireissä on odoteltu: Kunnollista huoltoasemien ulkopuolista latausta sisäänheittotuotteena. Keskon pikalataus saattaa kääntää valinnan S- ja K-ryhmien välillä Keskon toivomaan suuntaan. Nähtäväksi jää, miten nopeasti autojen sähköistyminen oikeasti tapahtuu ja miten S-ryhmä haasteeseen vastaa. Toivottavasti loppukesän Nordkapin reissulle osuisi edes yksi uusi Keskon pikalaturi. Kyllä Prisma-latauskin kelpaisi.

Teksti ja kuva: Tuomas Sauliala

2 kommenttia artikkeliin ”Kesko ja Motonet latausverkkoja rakentamaan”

  1. Hei,

    Eikö sähköautopiireissä odoteta ollenkaan uusiutuvan sähkön latausverkostoa? Vain latausverkostoa? 😉

    • Luulen et sähköautopiireissä odotetaan erityisesti halvempia ja pidemmällä ajokantamalla varustettuja sähköautoja 🙂 Ja sen kanssa sitä laajempaa latausverkostoa.

      Sähköntuotannon osalta Suomessahan hiilipäästöt ovat jo varsin vähäiset. Ei mua sinänsä haittaisi, jos ne ydinvoimalla tai uusiutuvalla saataisiin kokonaan nollaksi. Suurimmat ilmastolliset edut sähköautolla lienevät kuitenkin ne paikalliset nollapäästöt, erityisesti kaupungeissa.

      Sähköautothan voisivat olla osa uusiutuvan sähköntuotannon luonnollisen vaihtelun ongelman ratkaisua. Vaikkapa V2G-tekniikoilla. Kirjoitin aiheesta aiemmin: https://autovouhotus.fi/v2g-tuo-sahkoa-autoon-ja-verkkoon/

Kommentointi on suljettu.