Neste avasi tänään ensimmäisen Neste MY Uusiutuva Lataus -latausaseman Jari-Pekan Hankasalmen Neste-asemalle, Jyväskylän ja Kuopion väliselle tieosuudelle.
Sähköautomiesten Janne teki uudesta latausasemaketjusta perusteellisen haastattelun Nesteen Pekka Vikstömin kanssa uusimmassa Sähköautomiehet-podcastissa.
Neste rakentaa kaikenkaikkiaan 30 suuritehoista latausasemaa, mahdollistaen matkustamisen koko tasavallan alueella. Nesteellä on jo pitkään ollut hallussaan liikenteellisesti hyviä sijainteja valtateiden varsilla, joten on syytä uskoa että nyt avatun aseman lisäksi vielä rakenteilla olevat 29 latausasemaa todella nousevat matkalaisen kannalta hyviin paikkoihin.
Asemat rakennetaan Kempowerin tekniikalla siten, että asennukset ovat suurimpia tekniikan mahdollistamia 600 kilowatin ja kuuden tai kahdeksan latauspaikan kokonaisuuksia. Hankasalmen kohde mahdollistaa vain 400 voltin latauksen ja tällöin latauspaikkoja on kahdeksan. Neste rakentaa myös 400- ja 800-voltin kahden jännitealueen latausasemia, jolloin latauspaikkoja on kuusi latausasemaa kohden.
Neste MY -verkosto on kalliimpi kuin muut suuret toimijat, mutta toisaalta tarjoaa myös vastinetta rahalle. Neste MY laskuttaa sähköstä 0,39 € kilowattitunnilta, joka on K-latausta (0.32 €/kwh) ja ABC-latausta (osuuskaupasta riippuen noin 0,31€ / kWh) arvokkaampaa. Tesla Supercharger on ylähyllyn tuote, sen hinta on jopa 0,68-0,75 €/kWh.
Neljäs valtakunnallinen verkko on Recharge Infra, jolla hinta muodostuu minuuttihinnan ja valitun latauspalveluverkon mukaan. Niinpä suora hintavertailu siihen on vaikeaa. Virran suurteholatausverkostossa hinta vaihtelee toimijakohtaisesti, mutta on linjassa Neste MY:n kanssa. Esimerkiksi HELEN:in suurteholatausasemien sähkön hinta on hieman edullisempaa, 0,35 €/kWh.
Nesteen suorin kilpailija lienee ABC-lataus, joka rakentaa samaan tapaan Kempowerin tekniikalla matkalaisen kannalta hyville paikoille, muun muassa ABC-liikenneasemille. Nesteen verkosto vetää asemien kokonaistehossa kuitenkin pidemmän korren. Lisäksi ainakin Jari-Pekalla on katos lataajille, tätä herkkua melkeinpä mikään muu lataustoimija ei tarjoa. Neste on myös ainoa suuritehoinen toimija, joka tarjoaa korttimaksumahdollisuuden kaikilla latausasemillaan.
Nesteen tänään avattava latausverkosto saa seuraa myös Autoliiton uudesta latausverkostosta. Ensimmäinen Autoliiton latausasema pitäisi avautua vielä tämän joulukuun aikana. Sähköautoilijan kannalta suuritehoista Kempowerin lataustekniikkaa tulee siis maanteiden varsille yhä enemmän ja yhä suuremmalla teholla. Samalla kännykässä käytettävien sovellusten määrä kasvaa. Autoilijalle tämä kaikki on kehitystä tismalleen oikeaan suuntaan.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.