Ensikosketus ST1:n latausverkkoon

Suomalainen energiayhtiö ST1 on avannut ensimmäisen suurteholatausasemansa koekäyttöön. Suuri, 1,2 megawatin latausasema on noussut Mäntsälän pohjoispuolelle nelostien varteen, huoltamolle joka aiemmin palveli Shellin nimissä.

Latausasema hyödyntää Kempowerin tekniikkaa. Paikalla on kaksi 600 kilowatin latauslaitteistoa ja yhteensä kaksitoista lataussatelliittia. Latauspaikkojen kaapelointi mahdollistaa 500 ampeerin latausvirran, latauslaitteiston toimiessa sekä 400- että 800 voltin jännitteillä. Näin yhden tolpan maksimiteho on 400 kilowattia. 

Latauslaite lataa siis suurella teholla myös tuoreimpia 400 voltin, 200 kilowatin autoja kuten Volvo C40:stä, Mersun tuoreita EQ-sarjalaisia sekä melkein 200 kilowatin Volkkareita kuten ID. Buzz:a ja ID.7:aa. 

Lahdentien varressa, Mäntsälän kohdalla on jopa 12-paikkainen Kempowerin tekniikalla toteutettu latausasema, korttimaksupäätteellä. Erikoisuutena myös lasinpesunesteautomaatti.

Lue myös: Miksi hyppäys 150 kilowatin lataustehosta 200 kilowattiin on niin suuri? 

ST1:n latausverkon ainoa maksutapa tällä hetkellä on korttimaksu. Korttimaksulaitteisto sellaisenaan on hollantilaisen Payterin toimittama ja se toimii lähimaksulla jokaisessa erillisessä lataussatelliitissa. Esimerkiksi Neste on päätynyt omassa latausratkaisussaan yhteen, keskitettyyn korttimaksupäätteeseen.

Kempower tuo latauksen hinnan laitteensa näytölle, mutta ei kännykkäkäyttöisen latauskäyränäyttönsä yhteyteen.

Latauksen hinnasto, sekä käynnissä olevan latauksen summa esitellään suoraan Kempowerin lataussatelliitin näytöllä. Toteutuksesta päätellen Kempower tarjoaisi laskutusperusteeksi aloitusmaksu, ladatun energian, latausajan sekä pysäköintiajan. Tällaista ratkaisua en aiemmin ole Kempowerin laitteissa huomannut. 

ST1:n latauksen hinta on suurehko, 0,58 €/kWh. Esimerkiksi Recharge Infran oma hinta lataukselle on 0,49 €/kWh, HELEN puolestaan laskuttaa suurteholatauksesta Virran verkossa 0,45 €/kWh. Näiden rinnalla K-Lataus ja ABC-lataus ovat vielä edullisempia, mutta myös teholtaan usein matalampia.

Testissä sähköä otti vastaan Volkswagen ID.7, maaliskuussa. Latausteho nousi nopeasti ennakkolämmitetyllä akulla 190 kilowattiin, josta se vähitellen lähti laskeutumaan. Laturi tarjosi täydet 500 ampeeria. 

ST1:n tarjoama Kempowerin latausrauta toimi siis hyvin. Lataussession jälkeen ainoastaan kuitin toimitustapa jäi epäselväksi.

ST1:n latausverkon laajemman käyttöönoton ajankohta on vielä auki, mutta myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen kertoi aiemmin, että latausverkko pyritään saamaan auki ennen kesää.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.

Jätä kommentti