Päivitys 6.3.2018 Fortumin tänään julkaiseman lehdistötiedotteen mukaan Fortum vetäytyy tässä blogissa kuvaamastani Mega-E -hankkeesta, osana Plugsurfing -yhteistyötä.
Fortum julkaisi muutama päivä sitten yhteistyösopimuksen Hollantilaisen Allegon kanssa. Yhtiöiden tarkoituksena on rakentaa yhteinen MEGA-E -nimellä kulkeva latausverkko, joka tulee kattamaan melkoisen osan Keski-Eurooppaa ja Skandinaviaa.
MEGA-E:n brändi perustetaan Fortumin nykyisen Charge & Drive -brändin rinnalle.
MEGA-verkon erikoisuus on sen lataustehossa. Verkko on suurteholataukseen kykenevä, eli tarjoilee 350 kW sähkötehoa per lataustökkeli. Teho on kova, melkein kolminkertainen verrattuna Teslan Supercharger -laturien maksimitehoihin ja jopa yhdeksänkertainen nykyisiin eurooppalaisten autojen lataustehoihin. Teho riittäisi ehkä 50 kerrostalosaunan lämmittämiseen yhtä aikaa. Tällä teholla sadan kilometrin kantama ladataan alle viidessä minuutissa ja suurimmatkin akustot täyteen vartissa.
Paitsi että mikään nykyinen auto ei pysty lataamaan näillä tehoilla. Yleinen tuntuma tuntuu olevan se että Volkswagen-konsernin Porsche Mission-E tulee olemaan ensimmäinen oikeasti myyntiin tuleva auto, joka pystyy ainakin jossain määrin käyttämään tätä hurjaa tehoa. Muilta autoilta voi odottaa ehkä 150 kilowatin lataustehoja.
MEGA-E verkon osalta Fortum kehittää Suomen, Ruotsin ja Norjan verkkoja, Allegon keskittyessä muuhun Eurooppaan. MEGA-E tulee sisältämään 20 valtion alueella sadoittain suurteholatureita ja 27 älykästä latauskeskittymää (“Smart Charging Hub”), jonka Fortum selittää olevan monenlaista ja -tehoista älykästä latausta tarjoava latausalue.
Esimerkiksi Fortumin Keilaniemen uuden pääkonttorin parkkihalli lienee jotain tällaista. Se sisältää melkein sata keskinopeaa latauspaikkaa ja pari pikalaturia. Tällöin tarvitaan jo älyä kuormanhallintaan ja ehkä latausten ajastusta ja V2G-tekniikoita. Fortumilla on Oslossa vastaavan kaltainen julkinen latausparkkihalli.
Lue myös: Helen avasi Euroopan ensimmäisen V2G-sähköautolaturin
MEGA-E ei ole Euroopan ainoa suurteholatausverkko. Allego on mukana myös toisessa verkossa, nimeltään Ultra-E. Se on selvästi pienempi projekti, jonka tarkoituksena on muodostaa latausvyöhyke Hollannista ja Belgiasta Saksan läpi Itävaltaan. Ensimmäinen Ultra-E -latausasema on jo avattu Saksaan, Frankfurtin nurkille.
Näiden latausverkkojen lisäksi myös autonvalmistajat ovat perustaneet oman konsortionsa. Mission-E:n tuottava Volkswagen on mukana Ionity-verkossa, jossa suurteholatausta tuodaan muun muassa Shellin huoltoasemille.
Kolme eri latausverkkoa ovat osittain päällekkäisiä. Allegon lisäksi myös BMW on mukana sekä Ionityssä että Ultra-E -verkossa. Samoin Volkswagen on edustettuna Ionityn lisäksi Audin brändillä Ultra-E:ssä. Eurooppalainen verkkojen välinen yhteistyöfirma Hubject on myös mukana Ultra-E:ssä, mikä puolestaan yhdistää mukaan yhteistyösopimusten kautta muun muassa suomalaisen Liikennevirran.
Ionity-verkkoon on aluksi kaavailtu 400:aa latauspaikkaa. MEGA-E -verkossa tulee olemaan 322 laturia ja Ultra-E -verkossa vain 25 latauspaikkaa. Lukemat eivät kuitenkaan ole suoraan vertailukelpoisia, sillä ilmeisesti joissain tapauksissa yhdeksi latauspaikaksi on laskettu monta latauslaitetta sisältävä latausasema, osassa suoraan yksittäiset latauslaitteet.
Vertailun vuoksi Euroopassa on tällä hetkellä noin 3700 CCS-standardin mukaista pikalaturia.
Lue myös: Suurteholataus tuo haasteita sähköverkolle.
Soppa ei ole selkeä eikä yksinkertainen, enkä usko eri toimijoiden oikein itsekään tietävän miten kuvio aukenee muutaman vuoden päästä. Vaikuttaa siltä, että kaikki kynnelle kykenevät lataustoimijat panostavat nyt suurteholataukseen, tai ainakin julkistavat siihen liittyviä suunnitelmia koska muutaman vuoden päästä sitä hyödyntäviä autoja pitäisi olla saatavilla laajalti.
Myös Euroopan Unioni tuntuu tykkäävän sähköisestä liikenteestä. MEGA-E on osittain EU:n rahoittama hanke.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala
Olisi kiva tietää mitä tuo 350kW teho tekee akulle. Teslassa on softa joka laskee akun lataustehoa jos superchargerlatauksia on ollut paljon ettei akku sano poks.
Jep, tuo kova latausteho on akulle aika vaikea homma. Siellä täytyy kehittää uutta akkukemiaa ja lämmönhallintaa. Ja varmasti Porschekin laskee pikalatausten määriä.