Metropolian uuden yhteistyön aikakausi alkaa Angelican kanssa Kiinassa

Metropolian Autolaboratorio laajentaa yhteistyötä Kiinaan. Metropolian ERA-sähköautoprojektin runkoon rakennettu supersähköauto Angelica julkistettiin Helsingissä perjantaina 29. syyskuuta.

Angelica on Metropolian aiemman, 2010 julkistetun ERA-sähköauton rungon päälle rakennettu uusi supersähköauto. Aivan sellaisenaan Angelica tuskin koskaan tulee myyntiin, mutta se on kiinnostava ja hyvän näköinen ja toimii mukavasti testipenkkinä tuleville autohankkeille.

Auton lisäksi julkistettiin Eurosina-tutkimuslaitos, joka tutkii ja kehittää sähköautoja ja sähköisiä voimalinjoja. Käytännössä Metropolian nykyinen Autolaboratorio jatkaa perinteiseen malliin opiskelijaprojekteja ja koulutusta, mutta muuttaa Espooseen suurempiin tiloihin. Autolabra saa rahoitusta Kiinasta ja jonne tietotaitoa ja Angelica-auto siirtyvät.

Metropolian projektipäällikkö Ville Eskelinen kertookin, että kiinalaisen kumppanin tarkoitus on tehdä seuraavaksi suuremman perheluokan täyssähköinen auto.

Poliitikot kuten Kiinan Suomen suurlähetystön virkamies Sun Liwei ja ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen kiittelivätkin kilvan Suomi-Kiina yhteistyötä ja suomalaisen tietotaidon vientimenestystä. Mykkänen on sähköautopiireissä tunnettu Nissan Leaf -autostaan, joka toimi ennen ministerinhommia perheen autona.

On kosketusnäyttöä tarjolla, niinkuin nykysähköautossa kuuluukin olla.

ERA oli aikaansa edellä

ERA oli aikanaan hyvin poikkeuksellinen rata-auto: sen jokaista rengasta pyöritti erillinen, sähköautokäyttöön kehitetty sähkömoottori. Moottorilta oli suora akseli renkaalle, eli alennusvaihdetta jota tavallisesti sähköautoissa käytetään, ei ollut. Näin rakennetta saatiin yksinkertaisemmaksi ja kevyemmäksi.

Erään ERA:aa koeajaneen kuskin mukaan auto tuntui kiihtyvän varsinkin paikaltaan hieman laiskasti, mutta kun moottorit saavuttivat optimaalisemman kierrosalueen, alkoi voimaakin löytymään hivenen (lue: valtavasti) enemmän. Ja tätähän radalla tarvitaan: Reagointikykyä kohtuullisista nopeuksista huippunopeuksiin, ei niinkään paikaltaan kiihdytystä.

ERA:n ja siis myös Angelican erikoisuutena on neljän erillisen ajomoottorin mahdollistama teknologia, jossa jokaista rengasta ohjataan erikseen. Tällainen Torque Vectoring -tekniikka mahdollistaa huippuunsa viritetyn ajettavuuden ja ERA voittikin katulaillisten sähköautojen rataennätyksen Saksan arvostetulla Nürburgring Nordschleifen kilparadalla syksyllä 2010. Suurista valmistajista muun muassa Audi on lupaillut Torque Vectoringia uusiin nelivetoisiin sähköautoihinsa.

Metropolia ei tehnyt ERA-autoaan täysin yksin, vaan mukana olivat muun muassa Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluninstituutti ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto.

ERA painoi noin 1200-1700 kiloa varustuksesta riippuen ja sen mitattu huippunopeus oli 285 km/h. Kiihtyvyys satasesta kahteensataan on vaikuttavat 8,3 sekuntia. On siis ymmärrettävää, miksi kiinalaiset olivat kiinnostuneet juuri ERA:n tekniikasta.

ERA sellaisenaan on kuitenkin teknologiademonstraattori ja tutkimushanke, jonka parissa monet insinööriopiskelijat ovat tehneet lopputyönsä. Siitä jalostettu Angelica on tyylikkäämpi, pinnoiltaan viimeistelty ja käyttökokemukseltaan valmiimpi markkinoille. Angelicassa on muun muassa nykyiseen tyyliin keskikonsolin kosketusnäyttö ja mittaristo ratin takana korvattu näyttöelementillä. Myös konsoliohjelmistot ovat Metropoliassa kehitettyjä.

ERA:n peltien sisältä löytyy lisäksi muun muassa lappeenrantalaisen Visedon voimalinjatekniikkaa. Samaa rautaa on myös Linkkerbusin sähköbussien ja E-Drive Retron sähköisissä voimalinjoissa.

ERA:n Torque Vectoring -tekniikkaa on jo ehditty lisensoida Yhdysvalloissa sarjayrittäjä Dean Drakon perustamalle Drako Motorsille 2015, mutta tästä pajasta ei sittemmin olla kuultu mitään. Paitsi tämä toukokuulle 2017 päivätty uutinen, jossa Dean Drako pohtii autonomisen auton prosessoritekniikkaa ja ohjelmistoja. Kenties Drako on vielä olemassa ja kiinalaisvalmistaja saa kilpailijan Yhdysvalloista. Sitten meillä olisi kaksi ERA:n tekniikkaan nojaavaa autoa markkinoilla.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Haluan kiittää vielä erikseen Metropoliaa haastatteluista ja mahdollisuudesta tulla tutkimaan autoja, sekä ERA:aa että Angelicaa. Autot ovat hienoja ja suorituskyvyltään vakuuttavia.  Menestystä hankkeisiin!