Frankfurtin automessut ovat olleet sähköautojen rintamalla tavallista mielenkiintoisemmat. Erityisesti mielenkiintoisia olivat Volkswagenin julkaisut, jotka tehtiin Audin ja Porschen brändien alle. Molemmissa on kyse konseptiautoista, mutta ainakin Audi Q6 -malli on tulossa tuotantoon jossain muodossa 2018. Myös Porsche vaikuttaa niin valmiilta, että sen tekniikkaa käytetään varmasti ainakin kalliimman pään autoissa.
Audi eTron Quattro on iso citymaasturi, joka on täysin sähkökäyttöinen. Siinä on Teslan tapaan iso, levymäinen lattian alle sijoitettu akku, jonka koko on hieman Model S:n akkua isompi: 95 kWh. Täydellä latauksella auton kantama voisi olla jopa 500 kilometriä, mutta tähän lukemaan pitää suhtautua varauksella.
Täyssähköinen Audi Q6 on suora kilpailija tänä syksynä myyntiin tulevalle Tesla Model X:lle. Niin samanlainen auton speksi on. Mutta on Audilla sentään jotain erilaista tarjota.
Teslan arkkitehtuurista poiketen Audi laittaa taka-akselille kaksi sähkömoottoria, yhden kummallekin renkaalle. Etuakselilla on yksi moottori. Yksilöllinen takarenkaiden ohjaus mahdollistaa erinomaisen luistoneston ja ajettavuuden; esimerkiksi mutkassa ulkokarteen renkaalle voidaa antaa enemmän tehoa kuin sisäkaarteessa. Tällainen rengaskohtainen väännönhallinta tunnetaan Torque Vectoring -termillä.
Moottorit antavat yhteensä noin. 430 hevosvoimaa tehoa, jolla tehdas lupaa 4,6 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Teslan huippumallit antavat hivenen nopeampia aikoja.
Audia voidaan ladata CCS-liitännän kautta 150 kW latausteholla. Tämä on kymmenisen prosenttia enemmän kuin Teslalla parhaimmillaan, mutta toisaalta myös akku on isompi. CCS-latauksen speksi on määritelty 170 kW-teholle asti, mutta tällaisia latureita ei vielä markkinoilla juurikaan ole. Tässä kohtaa etu on Teslalla, jonka Supercharger-latausasemarverkko on varsin vaikuttava Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
Latausta ilmojen halki
Ehkä mielenkiintoisempi tekniikka makaakin etuakselin alla, sillä Audin voi ladata myös langattomasti. Audi ei ole lehdistötiedotteissaan kertonut mitä standardia langaton lataus edustaa, mutta on syytä toivoa että kyseessä on nimenomaan standardi, eikä Audin oma tekniikka.
Audi ei myöskään selkeästi kerro latauksen tehoa mutta kyseessä lienee alkuvaiheessa melko matala, noin 7 kW tehon lataus. Tällä liitynnällä lataus tyhjästä täyteen kestää noin 14 tuntia. Langattomasta latauksesta on tulossa myös noin 20 kW standardi, joka riittäisi lataamaan Audin alle viidessä tunnissa.
Yksi langattoman latauksen haasteita on kohdentaminen: auto pitää saada muutaman sentin toleranssilla oikealle paikalle. Tätä varten Audi Q6 parkkeeraa automaattisesti. Epäilemättä autossa tulee olemaan myös muita autonomisen ajamisen toiminteita. Langaton lataus on varsinkin pohjoisen olosuhteisiin hyvä, sillä se toimii lumen ja jään läpi. Näin ollen sormia ei tarvitsisi enää niin paljoa jäädyttää kaapelien kanssa.
Audi Q6:n konsepti on erittäin mielenkiintoinen, mutta Tesla saa joka tapauksessa kolmen vuoden etumatkan omalle autolleen.
Teksti: Tuomas Sauliala
Onko langattoman latauksen energiahukka isompi vai pienempi kuin normaalissa AC-latauksessa?
Langattoman latauksen hukka on suurempi kuin langallisen latauksen, mutta ei merkittävästi. Langattomalla siirrolla voidaan päästä jopa 90% hyötysuhteeseen. Tässä oleellista on laturien kohdentaminen juuri oikein, muuten hyötysuhde romahtaa.