Sähköautot yhdistävät parhaimmillaan ajamisen ilon aika yksinkertaiseen toteutukseen. Ehkä oppikirjaesimerkki tällaisesta lähestymistävasta voisi olla Vantaalla pajaansa pitävä E-Drive Retro, joka tekee tällä hetkellä Brittiläisestä MG:n vuoden 1959 MGA-mallista sähkökonversiota.
MGA:n alkuperäinen noin 50 kW bensiinimoottori on korvatty pienellä mutta yli tuplasti tehokkaammalla sähkömoottorilla. Autossa on kardaaniakseli, mutta ei vaihdelaatikkoa eikä alennusvaihdetta.
Perän tasauspyörästö sekä renkaiden ripustukset on rakennettu uusiksi, samoin kuten jarrutkin. Auto on siis valtavasi tehokkaampi, parempi ja turvallisempi ajaa kuin alkuperäinen mallinsa.
Moottoritilan vie paketti, joka sisältää lataustekniikan, ohjauselektroniikat ja invertterin. Ohjauselektroniikkaan on tulossa toimintoja, joilla voidaan ohjata moottori mallintamaan alkuperäisen MGA:n ajotapaa.
Auto on konversio – ei uusi auto. Siinä ei ole ohjaustehostinta, ei lämmitystä, ei ilmalämpöpumppua eikä varsinkaan ajotietokoneita tai navigaattoreita. Ei EMC-testauksia, ei uuden auton autoveroa. Katto on lisävaruste ja peltien sisällä on softalla ohjattavaa logiikkaa muun muassa paikannustekniikalla ja matkapuhelinyhteyksillä jatkettuna esimerkiksi huoltokäyttöä ja asiakkaan kännykkäsovellusta varten.
Autossa on nestejäähdytys koko akkupaketille ja auton ohjauselektroniikalle. Tätä vaten autossa on kaksi pientä nestekiertopumppua ja niille keulilla radiaattorit.
Melkein kuin Linkkerbus ja ERA
E-Driven taustalta löytyy paitsi yhdysvaltainen perustaja ja toimitusjohtaja Michael Richardson ja Metropolia-ammattikorkeakoulun sähköautoväkeä, kuten Ville Eskelinen joka on ollut mukana ERA-hankkeessa. Myös Linkkerbus on saanut alkunsa Metropolian projekteista. Ainakaan sähköisten voimalinjojen tietotaidosta homma ei jää kiinni.
E-Drive Retron pajana on Grips Garage, jolle leipä tulee pöytään vanhojen autojen huoltamisesta ja restauroinnista.
Gripsin Oskari Åvall kertookin, että esimerkiksi juuri tämä 1950-luvulla tehty MG on hyvä auto tehdä konversioita. Sitä on aikanaan valmistettu paljon, joten runkoja on yleisesti saatavilla. Samoin autoon saa hyvin uudistuotantona varaosia.
Kohderyhmää MGA-EV Roadster -sähköautolle ei tarvite kauan pohtia. Kyseessä on ehkä 150 000 euron auto, jonka 22 kW akustolla voi ajella ehkä 100-150 kilometriä. Tällä mennään läntisen Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Kiinan markkinoille.
Auton akku on rakennettu kuten Teslassakin: sadoista 18650-standardin akkukennoista. Auto on kuitenkin valtavasti huolettomampi ja rivakampi ajettava kuin alkuperäinen verrokkinsa. Tätä Roadsteria ajetaan kauniina kesäpäivänä melkolailla varakkaan autoharrastajan toimesta. Käytännöllisyydellä on lopulta vähän tekemistä asian kanssa.
Käytännöllisyyttä on kuitenkin se, että mukavan ajelun päätteeksi Roadsterin voi laittaa tavalliseen Type2-liitäntään latautumaan, tai ladata maantiellä Chademo-pikalatauksella.
Gripsin pajalla pelkästään vuoden 1929 Bentley ja 1950-luvun Jaguar herättivät ihailua enemmän kuin muut tämän vuoden koeajoautoni yhteensä. Jotain aivan erityistä on näissä vanhoissa klassikoissa – muutakin kuin sähköä.
Teksti ja kuvat : Tuomas Sauliala
Yksi kommentti artikkeliin ”Klassikkoautolle sähköisiä kilometrejä”
Kommentointi on suljettu.