Vuosi 2018 päättyy sähköautoalalla odottavissa tunnelmissa. Mielenkiintoisia uusia autoja on julkaistu ja saatu ajoonkin, mutta kunnolliset testit ja isommat volyymit antavat vielä odottaa itseään.
Tälle vuodelle osui kaksi isosti kiinnostavaa julkaisua. Eurooppalaiselta kantilta katsottuna Jaguar I-Pace oli vuoden kohokohta. Vihdoin saatiin joku muukin auto kuin Tesla, jossa on iso ajoakku. Lokakuussa oikeastaan koko Jaguarin myynnin kasvu lepäsi I-Pacen varassa. Jaguar oli lokakuun loppuun mennessä myynyt noin 2500 I-Pacea, mikä vastaa vajaata yhdeksää prosenttia Jaggen kokonaismyynnistä.
Uskoisin että Jaguarilla ollaan tyytyväisiä sähköisen myynnin käynnistymiseen.
Aivan loppuvuodelle osui myös toinen mielenkiintoinen malliuutinen: Hyundai Konan sähköistetty versio on saatu Suomeen. Kona on karkeasti Volkkarin Golffin kokoinen mutta hieman muhkeampi auto, jossa parasta ja erikoisinta on sen energiapihiys: Autossa on vain 64 kWh akku, mutta siitä saadaan yli 450 km ajokantama autolle. Vertailun vuoksi Tesla Model S pääsee karkeasti samoihin tai hieman parempiin lukemiin kantamassa, mutta akustolla joka on 90 tai 100 kWh ja hintalapulla joka on tuplat Konaan verrattuna.
Ajan Hyundai Konan heti tammikuun alussa, ja kerron siitä sitten lisää.
Model 3 Eurooppaan
Vuosi 2019 muodostuu mielenkiintoiseksi. Yksi tärkeimmistä lanseerauksista tulee olemaan Tesla Model 3 Euroopassa. Tesla nojaa koko tulevaisuutensa Model 3:n menestykseen, joten vanhan mantereen myynnistä odotetaan varmasti reipasta ja siihen ollaan valmiita panostamaan.
Tätä kirjoittaessa Twitter kertoi jo ensimmäisestä Hollannin maantiellä kulkevasta Tesla Model 3:sta. Suomessakin varaajat ovat päässeet viimeistelemään tilauksiaan, joten autoja tulee kohta paljon.
Model 3:n osalta hinta voi olla pettymys monelle. Auto julkistettiin ennen kaikkea edullisena koko kansan sähköautona, jonka lähtöhinta Yhdysvalloissa olisi 35 000 dollaria. Käytännössä hinta on kuitenkin paljon kovempi ja meillä lähtöhinta on noin 60 000 euroa. Onko tämä Model 3:n ostajalle liian paljon, se jää nähtäväksi.
Edukkaampia kolmosia tullee kuitenkin myöhemmin, mutta ei varmaan edes Elon tiedä että milloin.
Volkswagen PPE ja MEB
Juuri 2019 puolelle lipsahtaa myös ensimmäisten Audi e-Tron Quattro -katumaasturien toimitukset. Auto on esitelty Helsingissäkin automessuilla ja ensimmäiset toimittajat ovat sitä päässeet ajamaan.
Audin e-Tron Quattro on täysiverinen ja monessa arvostelussa kiitosta saanut auto. Sen pohjassa on 95 kWh akusto ja se siirtää autoa yli 400 km. Täsmällinen WLTP-syklin mukainen kantama on vielä julkistamatta.
E-Troniin liittyy mielenkiintoinen tekninen kuriositetti: sitä ei ole tehty Volkswagen-brändin uudella MEB-sähköautoalustalla, eikä Audi- ja Porsche-brändien PPE-alustalla. Sen sijaan Audi on kehittänyt pitkittäin sijoitetun polttomoottorin MLB-alustaa edelleen sähköiseksi ja rakentanut auton tämän päälle. Ehkä Audin tehtaita ei vielä haluttu päivittää uudelle sähköautoalustalle ja siksi e-Tronista tehtiin eräänlainen välimalli jota voidaan nyt rakentaa samalla linjalla vaikkapa Audi Q7:n kanssa?
Audin e-Tronin pääkilpailija on Daimlerin julkaisema EQC. Se on kuitenkin numeroiden valossa hieman heikompi, joten on mielenkiintoista nähdä kehittäisikö Daimler sitä vielä sittenkin ennen tuotantoon vientiä ja miten myyntikäyrät lopulta asettuvat. Esimerkiksi EQC:n akuston kapasiteetti on 80 kWh ja täsmällinen kantama on hieman epäselvä. Markkinoinnissaan Daimler kuitenkin puhuu 400 kilometristä.
PPE- ja MEB -alustat ovat Volkswagenin keihäänkärkiä, miljardien eurojen sijoituksia sähköisiin voimalinjoihin. Niiden varaan on suunniteltu kymmenittäin erilaisia autoja, kuten Volkkarin I.D. sekä Audin myöhemmin julkaistavia malleja. Audin e-Tron GT ja Porschen Taycan (aiemman Mission-E -konseptin pohjalta) rakennetaan kuitekin J1-nimeä kantavan alustan päälle. Saksassa Volkkari on ilmoittanut muuntavansa jo useita tehtaita tuottamaan näitä autoja ja yhtiön johtaja Herbert Diess on puhunut aikarajoja mainitsematta jopa 50 miljoonan sähköauton valmistamisesta.
J1- ja PPE-alustojen tekniikka mahdollistaa 800 voltin latausjännitteet ja ainakin teoriassa jopa yli 300 kW lataustehot. Tämä on noin kuusinkertainen tyypilliseen pikalaturiin nähden ja kolminkertainen Teslan Superchargeriin verrattuna.
Volkswagen I.D. on 2019 esiteltävä ja 2020 myyntiin tuleva “kansanauto” joka ulkomittojensa puolesta on Golffin kokoinen mutta tarjoaa Passatin tilat. Muutamat toimittajatkin ovat jo ajaneet sen nykyisillä kehitysversioilla ja siitä tiedetään keskeiset faktat: Hinta diesel-Golfin tasolla, kantamat 330 tai 500 km varustelusta riippuen. Yllättäen takaveto ja tehoa noin 135 kW. Kojelaudan käyttöliittymä muistuttanee BMW i3:sta ja kuskille tarjotaan iso HUD-näyttö. Lataustehoa 125 kW.
Vertailun vuoksi etuvetoisen e-Golfin teho on 100 kW ja kantama noin 250-280 km, lataustehon ollessa noin 40 kW.
Eurooppalainen autoilija pääsee siis ensi vuonna valitsemaan jo useamman eurooppalaisen tai parin ulkomanterelaisen auton väliltä, jos maksukykyä löytyy vähintään se noin 43 000 euroa millä Kona Electric edullisimmillaan kaupasta lähtee.
Edullisempaa pidemmän autoa jäämme edelleen odottamaan, se tullee olemaan Volkswagen I.D. joka saanee pääkilpailijakseen Hyundain Ioniqin ja Konan myöhemmät versiot. Lisäksi voidaan odottaa yllätyksiä ranskalaisilta ja japanilaisilta valmistajilta, jotka muuten ovat olleet yllättävän hissuksiin sähköautomallistojensa kanssa.
Teslalta on turha odottaa noin 30 000 euron autoa lähivuosina.
Vuosi 2019 tulee siis olemaan mielenkiintoinen. Silloin saksalaisten ensimmäiset kärkimallit tuodaan volyymimyyntiin, josta voi tehdä päätelmiä markkinoiden todellisesta kiinnostuksesta sähköautoja kohtaan. Ja silloin myös Tesla joko saa Model 3:n myynnin lentoon Euroopassa – tai pahimmillaan ajautuu konkurssiin.
Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala (paitsi kuva Volkkarin I.D.stä: Volkswagen)
Muokkaus 23.12.2018: Korjattu Audin e-Tron GT ja Porschen Taycan -alustat olemaan J1, eikä suinkaan PPE.